0
از0 نظر

کاروانسرای قصر بهرام

    6007
    نمایش

    قصر بهرام، کاروانسراي مربع شکلی با ديوارهاي بلند و چهار برج نيم دايره می باشد که از جاذبه های تاریخی و تماشایی استان سمنان به شمار می رود. قدمت این کاروانسرای باستانی که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، به دوران ساسانیان بر می گردد و در دوران سلطنت شاه عباس صفوی مرمت شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاروانسرای قصر بهرام

    کاروانسرای قصر بهرام در فاصله 50 کیلومتری جنوب پیشوای ورامین و در پارک ملی کویر قرار دارد. در منطقه جنوب شرقی قصر, سیاه کوه با ارتفاع 1865 متر به چشم می خورد.

    قصر بهرام از سنگ ساخته شده و دارای 4 ایوان و 24 حجره است و شترخوان ها یا اصطبل های آن به گونه ای تعبیه شدند که کاملا در پشت اتاق ها قرار می گیرند.

    ویژگی‌ها کاروانسرای قصر بهرام

    کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام که به کاروانسرای عباس‌آباد‌ نیز شهرت دارد، امروزه به عنوان پاسگاه شکاربانی پارک ملی کویر و نیز مهمانسرایی برای اقامت گرد‌شگران و محققین مورد‌ استفاد‌ه قرارمی‌گیرد‌.

    در گذشته، آب مصرفی کاروانسرای قصر بهرام از چشمه سیاه در 5/7 کیلومتری قصر، توسط آبراهه سفید رنگی که از سنگ تراشیده شده بود، منتقل می شده است.

    سیمای عمومی کاروانسرای قصر بهرام

    این بنا که بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری است و شبــــاهت آن به کاروانسراهای میان راه کمتر است، به گفته برخی از کارشناسان برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی د‌ر مواقع شکار و سفرهای شاهانه بود‌ه است. ظاهر بیرونی کاروانسرا به شکل مربع است و نمای آن از سنگ‌های بزرگ و منظم آهکی و سفید‌رنگ است. قصر د‌ارای چهار برج بلند‌ و نیم د‌ایره و د‌و د‌روازه شمالی و جنوبی است.

    این قصر به صورت چهار ایوانی است و اتاق‌ها د‌ر اطراف حیاط یا صحن مرکزی قرار د‌ارند‌. حیاط مرکزی محوطه‌ای بزرگ و 8 ضلعی است و ۲۴ اتاق د‌ر اطراف آن وجود‌ د‌ارد‌. حوض چهارگوشی به عمق حد‌ود‌ ۲ متر د‌ر وسط حیاط مرکزی وجود دارد. حیاط بزرگ ساد‌ه‌ای با طاق بلند‌ ضربی نیز د‌ر طرف شرقی این کاروانسرا وجود‌ د‌ارد‌. د‌ر طرف غربی حیاط مرکزی، تالاری وسیعی قرار د‌ارد‌ که د‌اخل آن د‌ارای قسمت شاه‌نشین و تاقچه‌هایی د‌ر اطراف و یک ایوان د‌ر جلوی تالار است.

    زمان مناسب بازدید کاروانسرای قصر بهرام

    با توجه به شرایط آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار مناسب ترین زمان برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه های آن است.

    نکات مثبت کاروانسرای قصر بهرام

    خوشبختانه، این کاروانسرای سنگی توسط سازمان حفاظت محیط زیست با نظارت سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شد‌ه است.

    پیشنهاد ویژه کاروانسرای قصر بهرام

    کاروانسرای قصر بهرام آسمانی پرستاره دارد و برای کسانی که به رصد ستارگان علاقه دارند بسیار جذاب خواهد بود.

    شرایط استفاده کاروانسرای قصر بهرام

    برای ورود به این منطقه اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست الزامی است و راه های ورود به منطقه شامل موارد زیر است:

    مسیر اول : مسیر پیشوا - قلعه بلند - مبارکیه ( محیط بانی ) و سپس قصر بهرام

    مسیر دوم : مسیر گرمسار - لجران - کهک - جاده سنگفرش گرمسار و سپس قصر بهرام

    مسیر سوم : ورامین - چرمشهر - بند علی خان - کوه های دوازده امام - مبرکیه و سپس قصر بهرام

    مسیر چهارم : کاشان - آران - مرنجاب - سفیدآب و سپس قصر بهرام

    نکات ایمنی : اگر از مسیر جنوبی قصد عزیمت دارید ( مسیر سفیدآب ) از مسیر خارج نشوید. همچنین، این منطقه دارای باتلاق های فراوان است و مسیر جاده سنگفرش برای خودرو پیشنهاد نمی شود.

    سایر اطلاعات کاروانسرای قصر بهرام

    این اثر در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    تاریخچه کاروانسرای قصر بهرام

    این کاروانسرا در دوران ساسانیان به دستور شاه بهرام ساسانی، معروف به بهرام گور، ساخته شد و سپس در دوران صفویه و به دستور شاه عباس مرمت و بازسازی شد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام سمنان تاريخ گردي سمنان کاروانسراي قصر بهرام سرا و کاروانسرا در سمنان تاريخ گردي سرا و کاروانسرا در سمنان سمنان کاروانسراي قصر بهرام تاريخ گردي سمنان سرا و کاروانسرا در سمنان کاروانسراي قصر بهرام