0
از0 نظر

کوه الوند

    2154
    نمایش

    رشته کوه الوند از کوه‌هاي غربي ايران و جزء پيش‌ کوه‌هاي داخلي زاگرس مرکزي است که در بين کوه هاي موجود در کشور، شهرتي ويژه دارد. همچنین، رشته کوه الوند با دارا بودن قله هاي معروف و مرتفعی همچون قله آلماقلاغ ۲۹۹۷ متر، قله کرکس ۲۹۵۹ متر، قله قزل‌ارسلان ۳۲۵۰ متر، قله دائم‌برف ۳۴۵۰ متر و ... به نام بهشت کوهنوردان ايراني شناخته می شود و همه ساله مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کوه الوند

    کوه الوند با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، از شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک وصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قلهٔ آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرهمدان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است.

    تاریخچه کوه الوند

    کوه الوند بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی است که بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین بوجود آمده‌است

    ویژگی‌ها کوه الوند

    کوهستان الوند صدو یازدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست است.

    سیمای عمومی کوه الوند

    معروفت‌ترین قله‌ها، از شمال غربی به جنوب شرقی عبارت‌اند از: قله آلماقلاغ ۲۹۹۷ متر، قله کرکس ۲۹۵۹ متر، قله قزل‌ارسلان ۳۲۵۰ متر، قله دائم‌برف ۳۴۵۰ متر، قله کلاغ‌لان ۳۴۸۰ متر، قله الوند ۳۵۸۴ متر (که مرتفع ترین قله این کوهستان بزرگ می باشد)، قله تاریک‌دره ۳۳۱۴ متر، قله کمرلرزان ۳۳۳۸ متر، چهارقله (۳۱۸۴، ۳۱۷۲، ۳۱۶۶و ۳۱۷۰ متر)، قله یخچال‌صاحب (گاوبره) ۳۴۸۶ متر، قله شاه‌نشین ۳۴۹۶ متر، قله سرخ‌بلاغ ۳۱۲۴ متر و قله قله کلاه‌قاضی ۳۱۲۵ متر. در کوهستان الوند، علاوه بر قلل مرتفع و شیب دار، دشت‌های کوچکی وجود دارند، که سطح آنها از چمن زار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آنها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح نسبتاً مسطحی برخوردارند، به صورت محل استراحت و اتراق کوهنوردان درآمده‌اند. مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارت‌اند از: میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم

    سایر اطلاعات کوه الوند

    در دامنه‌های شمالی الوند دره‌های پر آبی مانند: دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره، دره مرادبیگ، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و... وجود دارد و دره‌های مصفایی نیز در دامنه جنوبی الوند واقع است، از جمله دره سرکان، دره آرتیمانی، دره فاران، دره گزندر، دره شهرستانه و... همچنین از چشمه های الوند میتوان به این موارد اشاره کرد: چشمه حوض نبی، تخت نادر، کلاغ لان، قاضی، ملک، هفت جشمه، چشمه خسرو، بهشت آب، چشمه افعی و چشمه آب مروارید.

    زمان مناسب بازدید کوه الوند

    فصل های تابستان و بهار زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز کوه الوند

    اگر به قصد کوهنوردی و رسیدن به قله های رشته کوه از این جاذبه بازدید می کنید، باید وسایل مورد نیاز کوهنوردی را با خود به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.