0
از0 نظر

گلفشان سند (گلفشان بوتن)

    1230
    نمایش

     گلفشان سند که با نام گلفشان بوتن نیز شناخته مي شود، تنها یکی از چندین گلفشان موجود در استان سیستان و بلوچستان است که به عنوان بزرگترين گلفشان ايران نیز شناخته می شود. این جاذبه در شمال غربي خليج گواتر و 2 کيلومتري شرق روستاي سند مير سوبان، 3 کيلومتري شمال شرق روستاي سند حمزه، 3 کيلومتري شمال غرب روستاي سند دور قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گلفشان سند (گلفشان بوتن)

    گلفشان سند یا همان گلفشان بوتن، گلفشانی فعال است که دارای یک مخروط بوده و در دهانه اصلی که قطری حدود 3 تا 3/5 متر دارد، آب و گل پس از جمع شدن در حوضچه ای، به صورت روانه های گلی بسیار رقیق از سمت دامنه شرقی به پایین سرازیر میشود. مخلوط آب و گل هر چند دقیقه یک بار و گاهی هم هر چند ثانیه یک بار برای مدت 30 ثانیه تا ارتفاه چند سانتیمتری در درون ای حوضچه با جوشش فوران میکند و هنگام فوران صدای آن تا فاصله چند متری به خوبی شنیده میشود.

    در سطح آب و گل انباشته شده در حوضچه لایه نازک سیاه رنگی وجود دارد که به نظر میرسد از مشتقات هیدروکربونی باشد زیرا هم چرب است و هم بوی گازهای نفتی از آن به استشمام میرسد. روانه های گلی گلفشان مذکور به رنگ خاکستری تیره هستند که به علت سرازیر شدن از دامنه شرقی توسعه و گسترش بیشتری به این دامنه داده اند.

    زمان مناسب بازدید گلفشان سند (گلفشان بوتن)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    ویژگی‌ها گلفشان سند (گلفشان بوتن)

    گل های خارج شده از تنها دهانه گلفشان سند (گلفشان بوتن) دایره ای به قطر 60 تا 70 متر را تشکیل داده اند. ارتفاع این گلفشان از سطح زمین 6 الی 8 متر است و دامنه های غربی و شمالی آن منظره بلندی دارند ولی دامنه های شرقی و جنوبی صاف و بی عارضه به نظر میرسند. شیب دامنه های غربی و شمالی بیشتر از دامنه های شرقی و جنوبی است.

    در پای دامنه غربی و کمی از دامنه شمالی پرتگاهی با شیب حدود 80 درجه و ارتفاعی حدود 1 تا 1/5 متری در کنار مخروط اصلی مشاهده میشود که احتمالا بر اثر آب بردگی و فرسایش آبهای جاری ایجاد شده باشد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.