آشنایی با کاخ ساسانی سروستان

به گزارش بزنیم بیرون ، کاخ ساسانی سروستان که قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور محسوب می ­شود در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده است. آخرین بررسی های باستان شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان می­ دهد که این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته است. کاخ سروستان در استان فارس و در نه کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از جنس سنگ و گچ است و ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل می‌دهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض و ۱۸ متر ارتفاع است. همچنین در مرکز و حیاط دارای گنبدی می‌ باشد.

کاخ تاریخی ساسانی استان فارس

کاخ تاریخی ساسانی سروستان


در مورد این بنا پژوهش گران و باستان شناسان اظهارات متفاوتی ارائه کرده‌اند. اما اکثریت قریب به اتفاق محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی این اثر را مربوط به دوره ساسانی و به احتمال بسیار زیاد دوره سلطنت بهرام پنجم (قرن ۵ میلادی) دانسته‌اند. برخی با توجه به عدم وسعت کافی و بنایی که در خور یک کاخ شاهی باشد آن را بعنوان آتشگاه معرفی کرده‌اند و برخی دیگر با توجه به گسترش آن که بیش از محدوده یک آتشگاه است مکان را به یک استراحت گاه و یا شکارگاه سلطنتی معرفی کرده‌اند.

نمایی از غروب آفتاب کاخ ساسانی سروستان

کاخ ساسانی،سروستان استان فارس


 

معماری کاخ سروستان

برای تقویت گنبدهای مدور از گوشواره استفاده شده است. علاوه بر این شیوه، استفاده از ستون‌ ها به عنوان محافظ سقف در اتاق‌ها دیده می‌شود. همچنین تپه‌ها و ناهمواری‌های زمین‌های مجاور نشانگر ابنیه‌ای است که در اطراف کاخ بنیاد بوده‌ است. روی هم رفته نقشه کاخ سروستان شیوه بسیار بدیع و جالب معماری عهد ساسانی را به نمایش می‌گذارد. برخی از پژوهشگران معماری ساسانی، با توجه به تکنیک پیشرفته‌تر در طرحی کلی و جزئیات بنا آن را متعلق به اواخر دوران ساسانی می‌دانند و معتقدند که ساخت این بنا یکی از نخستین قدم‌ها در جهت سبک ساختمانی ویژه‌ای بود که معماری گوتیک را می‌توان تحقق نهایی آن دانست.

کاخ سنگی و آجری سروستان

کاخ ساسانی، استان فارس شهر سروستان

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
کاخ ساسانی سروستان شیراز کاخ ساسانی کاخ سروستان کاخ شیراز ساسانی کاخ کاخ سروستان ساسانی شیراز سروستان کاخ سروستان ساسانی سروستان شیراز شیراز کاخ شیراز ساسانی شیراز سروستان کاخ ساسانی سروستان کاخ ساسانی شیراز کاخ سروستان ساسانی کاخ سروستان شیراز کاخ شیراز ساسانی کاخ شیراز سروستان ساسانی کاخ سروستان ساسانی کاخ شیراز ساسانی سروستان شیراز ساسانی سروستان کاخ ساسانی شیراز کاخ ساسانی شیراز سروستان سروستان کاخ ساسانی سروستان کاخ شیراز سروستان ساسانی کاخ سروستان ساسانی شیراز سروستان شیراز کاخ سروستان شیراز ساسانی شیراز کاخ ساسانی شیراز کاخ سروستان شیراز ساسانی کاخ شیراز ساسانی سروستان شیراز سروستان کاخ شیراز سروستان ساسانی کاخ ساسانی سروستان شیراز کاخ سروستان شیراز ساسانی کاخ شیراز ساسانی سروستان کاخ سروستان ساسانی شیراز کاخ سروستان شیراز ساسانی کاخ ساسانی شیراز سروستان ساسانی کاخ سروستان شیراز ساسانی کاخ شیراز سروستان ساسانی سروستان شیراز کاخ ساسانی سروستان کاخ شیراز سروستان کاخ ساسانی شیراز سروستان ساسانی کاخ شیراز سروستان شیراز کاخ ساسانی سروستان شیراز ساسانی کاخ شیراز کاخ ساسانی سروستان شیراز ساسانی کاخ سروستان شیراز سروستان کاخ ساسانی شیراز ساسانی سروستان کاخ شیراز سروستان ساسانی کاخ