آیا زیرساخت ها ظرفیت پذیرش روند رو به رشد گردشگران را دارد؟

به گزارش بزنیم بیرون ،  تحرک در بخش روابط خارجی و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی در نظام بین المللی یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی است که اولین تاثیرات خود را در بخش گردشگری نشان داده و بی تردید با رفع تحریم ها موجب رشد و رونق این بخش خواهد شد .

نتایجی که رونق گردشگری در پیش خواهد داشت توسعه ،اشتغال پایدار، کاهش وابستگی به نفت و امکان استفاده از اعتبارات خارجی در ایران خواهد بود که تحقق این امر نیازمند تقویت زیرساختهای لازم است، زیرا ساختارها فعلی کشور برای پذیرش روند روبه افزایش ورود گردشگران به ایران کافی نیست.

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری این نگرانی را دارند که ضعف زیرساختی در بخش گردشگری ممکن است به تکرار تجربه های ناخوشایند گذشته بیانجامد ، چرا که در دهه 70 نیز ورود گردشگران خارجی به کشور شاهد رشدی چشمگیربود اما به دلیل مشکلات ساختاری و زیرساختی نتوانستیم در این بخش موفق عمل کرده و موقعیت را از دست دادیم .

بنابراین از پراهمیت ترین فعالیت هایی که باید توسط متولیان گردشگری در ایران و سازمان میراث فرهنگی به آنها پرداخته شود داشتن برنامه های مشخص، زیرساخت های لازم و تدوین برنامه عملیاتی توسعه صنعت گردشگری در بخشهای خدمات ، رفاهیات ، حمل و نقل ، کیفی سازی و نظارت بر محصولات صنایع دستی ، مبلمان شهری ، سازماندهی و اموزش موسسات گردشگری و تربیت نیروی انسانی لازم با رویکرد کارکردهای فرهنگی در گردشگری است .

یکی از بزرگترین فعالیتهایی که باید در شروع کار انجام گیرد تدوین برنامه فراگیر گردشگری است که سازمان میراث فرهنگی و متولیان گردشگری در ایران باید آن را در اولویت برنامه های آینده خود قرار دهند. زیرا با توجه به پیش بینی مسوولان سازمان میراث فرهنگی بر اساس چشم انداز بیست ساله کشور باید در 11 سال آینده رقم گردشگران در ایران به 20 میلیون نفر برسد.

آیا ما به اندازه کافی فرصت داریم تا در این مدت کاستیهای زیرساخت گردشگری را در ایران جبران کنیم بخصوص در بخش ساخت هتل ها با استاندارد های بین المللی و بر اساس پیش بینی تعداد گردشگران در فصول مختلف سال ، تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی ایران و آموزش نیروهای متخصص که بتوانند با بازارهای جهانی رقابت کنند.

اگرچه جبران عقب ماندگی درحوزه گردشگری کاری بس دشوار است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند در همین زمان کوتاه نیزاین عقب ماندگی قابل جبران خواهد بود به شرط آنکه بتوانیم از پتانسیل های بخش خصوصی کمک بگیریم و همچنین بخشنامه و آیین نامه های دست و پاگیر را در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تا حد امکان حذف کنیم.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.