ارتفاعات بقعه «خواجه مراد» میزبان طبیعت دوستان و زائران مشهد

به گزارش بزنیم بیرون ، «ابوحبیب هرثمه بن اعین» مشهور به «خواجه مراد» طبق برخی منابع از اصحاب حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده که در سال ۲۱۰ ه. ق وفات یافته است و اکنون مقبره وی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد در سمت جنوبی جاده فریمان و در دامنه ارتفاعات امتداد یافته از رشته کوه بینالود قراردارد.

آرامگاه خواجه مراد، در سه کیلومتری جنوب آرامگاه خواجه اباصلت و با فاصله یک هزار و ۷۰۰ متری رو به روی بهشت رضا(ع) قرار دارد.

اصل بنا، اتاق چهار گوشی به ابعاد چهار در چهار و نیم متر است. پیرامون بقعه اتاق‌ هایى چند به صورت جدا از هم براى سکونت زائران ساخته شده که از ملحقات بعدى آن است. در نماى شمالىبزرگى به ارتفاع پنج متر بنا شده که داراى تزئینات آیینه‌ کارى است.

پشت‌ بغل‌ هاى ایوان نیز با کاشى‌ هاى هفت‌ رنگ زینت شده است. بر فراز ایوان و دو سوى آن، دو گلدسته کم ارتفاع کاشى‌ کارى شده، ‌به نماى ورودى جلوه خاصى بخشیده است.

محیط آرامگاه چون در شکاف کوه و کنار یک چشمه آب قرار گرفته بسیار مصفا است و از فراز کوه های نه چندان بلند مشرف بر آن می توان چشم انداز وسیعی از دشت مشهد را نظاره کرد.

محوطه آرامگاه خواجه مراد، مجهز به رستوران، سرویس بهداشتی و اتاق هایی برای اقامت مسافران است. در ابتدای ورودی آرامگاه بازارچه ای است که در آن سوغات به ویژه صنایع دستی مشهد، صنایع سنگی به خصوص دیگچه و دیزی سنگی را به فروش می رسانند.

زائران یک میلیونی بقعه خواجه مراد در طول سال

مدیر اجرایی بقعه خواجه مراد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بقعه متبرکه خواجه مراد علاوه بر زائران مشهدی، زائرانی از سراسر کشور نیز دارد که در ایام خاص همچون نوروز شاهد حضور روزانه بیش از ۹ هزار زائر در این بقعه بوده و فعالیت های فرهنگی و خدماتی به زائران ارائه می شود.

محمود زنجانی با اشاره به استقبال ۱۵ درصدی از بقعه خواجه مراد در نوروز جاری نسبت به سال گذشته تاکید کرد: این بقعه متبرکه در طول سال بیش از یک میلیون زائر دارد که ۳۰ درصد آن ها زائران خارجی هستند.

وی با اشاره به طرح «آرامش بهاری» در بقعه متبرکه خواجه مراد از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه ابراز کرد: در این طرح غرفه های مشاوره دینی، وقف، غرفه نونهالان و نوجوانان، سلامت، عفاف و حجاب، فضای مجازی، شهدای مشهد در قالب خیمه های معرفت در فضایی به میزان ۱۲۰ متر مربع برپا شده است.

مدیر اجرایی بقعه خواجه مراد ادامه داد: در ایام نوروز روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از این خیمه های معرفت بهره می برند.

وی با اشاره به اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در بقعه متبرکه خواجه مراد با حضور بیش از ۴۰۰ نفر در هر نوبت در ایام نوروز افزود: در روزهای خاص همچون سیزده فروردین به دلیل حجم بسیار زائران دو نوبت نماز اقامه می شود.

زنجانی گفت: بقعه خواجه مراد بازار معروفی دارد که محصولات فرهنگی و اقلام سوغات خود را با قیمت هایی کمتر از مشهد به زائران عرضه می کند.

مدیر اجرایی بقعه خواجه مراد خاطرنشان کرد: بقعه خواجه مراد دارای شش اتاق است که برای اسکان و استراحت موقت زائران در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بقعه خواجه مراد از فضای گردشگری مناسبی برخوردار است، بیان کرد: کل فضای مربوط به این بقعه ۱۵ هکتار است که ۸۰۰ متر مربع آن مربوط به زیربنای حرم این بقعه است.

زنجانی ادامه داد: ارتفاعات این بقعه در این فصل از سال بسیار سرسبز و منظره طبیعی زیبایی دارد که در روز ۱۳ فروردین پذیرای حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از زائران و مسافران نوروزی است.

مدیر اجرایی بقعه خواجه مراد ابراز کرد: بقعه متبرکه خواجه مراد دارای پارکینگی با ظرفیت بیش از ۵۰۰ جای پارک خودرو است.

کمبود آب و گاز از مشکلات بقعه خواجه مراد

وی با اشاره به برخی از مشکلات و کمبودهای بقعه خواجه مراد اذعان داشت: یکی از مهم ترین پروژه های در دست اقدام این بقعه لوله کشی گاز بوده که هزینه آن ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

زنجانی از اجرای ۳۰ درصدی این پروژه تاکنون خبر داد و گفت: این لوله کشی از بهشت رضا(ع) که در فاصله یک هزار و ۷۰۰ متری بقعه خواجه مراد قرار دارد، در نظر گرفته شده است.

وی کمبود آب را از دیگر مشکلات این بقعه دانست و اظهار کرد: در فصل تابستان هزینه آبرسانی برای آبیاری فضای سبز بقعه از طریق تانکر های آب بیش از ۱۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی این بقعه از طریق چشمه ای بهداشتی تامین می شود، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کم آبی بقعه خواجه مراد از سد دوستی درخواست شده است که تاکنون جوابی نگرفته ایم.

مدیر اجرایی بقعه خواجه مراد دیگر پروژه در دست اقدام این بقعه را ایجاد صحن شهدای گمنام با ارزش ریالی ۲۰۰ میلیون تومان دانست.

وی با اشاره به فضای کوهستانی بقعه خواجه مراد و ارتفاع ۹ متری این بقعه از سطح زمین گفت: رسیدن برخی از زائران به دلیل مشکلات جسمی به بقعه مشکل است و به همین دلیل در نظر داریم رفت و آمد در این مسیر را از طریق پله برقی برای این افراد آسان کرده که این طرح نیازمند هزینه های مالی است و امیدواریم خیران و مسئولان استانی در این زمینه یاری گر ما باشند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.