از جاذبه های گردشگری قزوین چه میدانیم؟

به گزارش بزنیم بیرون ، استان قزوین جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که حسینیه امینی ها، مساجد جامع عتیق، نبی، مسجد مدرسه حیدریه، آب انبارهای سردار بزرگ و کوچک و حاج میرکاظم، عمارت چهلستون، کاروانسرای سعدالسلطه، سردر عالی قاپو، کلیسای کانتور، آرامگاه پیغمبریه، زیارتگاه امامزاده حسین(ع) و آرامگاه احمد غزالی از آن جمله است.

همچنین خانه های تاریخی خطیبی، بهروزی، امام جمعه شهیدی، سید محمود و سید حسین بهشتی، عمارت باغ سپهدار، اسدی، خانه فرهنگ امیرکبیر، مرتضوی، مدرسه علمیه سردار، قلاع الموت، لمبسر و سمیران، گرمابه های تاریخی قجر و حاج محمد رحیم، دروازه های تهرانقدیم و درب کوشک، دریاچه اوان، چشمه سارهای الموت، گراند هتل، طارم سفلی، کاروانسراهای بویین زهرا و دهها آثار گردشگری دیگر که تک تک آنها جذابیت خاصی برای گردشگران و جهانگردان دارد.

ثبت یک هزار و 274 اثر تاریخی که ‎ 12درصد بناهای تاریخی کشور را شامل می شود، این استان را در رتبه نخست کشوری قرار داده است.

استان قزوین با شش شهرستان و ‎ 25شهر، ‎ 19بخش، ‎ 46دهستان، 842 روستای دارای سکنه و ‎ 15هزارو ‎ 821کیلومتر مربع، حدود یک درصد از مساحت ایران را شامل که از شمال به استان های مازنداران و گیلان، از غرب به زنجان و همدان، از جنوب به مرکزی و از شرق به استان البرز محدود می شود.



بازارها و کاروانسراها :

موقعیت جغرافیایی ممتاز قزوین و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی مناطق شمالی و غرب کشور همواره باعث پویایی اقتصاد و گسترش بازرگانی در این شهر بوده است.

مجموعه بازار قزوین از با ارزش ترین آثار بجای مانده معماری شهر قزوین است که تاریخ ساخت این مجموعه به دوره صفویه باز می گردد، درحالی که بخش زیادی از بناهای کنونی متعلق به دوره قاجاریه است.

تعریف و تمجید ناصرخسرو از رونق و گستردگی بازار دوره سلجوقی شهر قزوین نشانگر فراوانی سراها، تیمچه ها و مراکز داد و ستد این شهر بوده است.

از بازارهای معروف شهر قزوین می توان به بازار قیصریه، سعدیه، مسگرها، وزیر، رضوی و حاج رضا اشاره کرد.

* بازار قیصریه به صنف فرش فروشان اختصاص دارد که در جنوب مسجدالنبی است و این بازار با طاق های آجری بلند در بین مسجدالنبی و سرای رضوی واقع شده و سرای وزیر نیز در شرق این بازار قرار گرفته که سرایی دو طبقه و مختص صنف چوب است.

* سرای رضوی در جنوب قیصریه و دارای دو طبقه و سه ورودی، متعلق به دوره قاجاریه بوده و از سراهای فعال بازار است، این سرا با حیاط وسیع که حجره های بازرگانان در چهار سوی آن گسترده شده است.

همچنین در کنار این بازارها برای اقامت مسافران و گردشگرانی که از نقاط مختلف برای خرید مراجعه می کردند و برای استراحت کاروانها و حمل و نقل کالای آنان کاروانسراهایی در شهر و میان راهی ایجاد شده است.

کاروانسراهای سعدالسلطنه، گلشن، ضرابخانه، پنبه، گلشن مولوی، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، دالان دراز، حاج نقدعلی و حاج محمد از مهمترین کاروانسراهای درون شهری قزوین بشمار می روند.

همچنین کاروانسراهای میان راهی شاه عباسی محمدآباد، هجیب، شاه عباسی آوج، آراسنج، خرزان، قاقازان و پیچ بن محلی برای استراحت کاروان ها بوده است.

* کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین که در حد شمالی هسته تاریخی – فرهنگی شهر قزوین می باشد با ‎26 هزار متر مربع بزرگترین و شاید یکی از زیباترین عناصر معماری بافت کاروانسرای تاریخی کشور است که با پشت سرگذاشتن یک دوره فراموشی، اکنون پس از مرمت به مکانی برای گردشگران تبدیل شده است و البته بخش های وسیعی از بازار قدیمی نیز هنوز مرمت نشده است.

این مجموعه تاریخی از ارزشمندترین آثار بافت قدیم کشور است که در مجموعه بازار تاریخی قزوین قرار دارد و در دوران ناصرالدین شاه قاجار و به دستور باقرخان سعدالسلطنه فرماندار این شهر احداث شده است.

این کاروانسرا بصورت چهار ضلعی احداث شده و چهار ایوان در چهار ضلع حیاط دارد که طاق نمای ایوان ها آجرکاری و سقف داخلی ایوان ها دارای تزیین و مقرنس کاری است و یادآور رونق نسبی تجارت بخش خصوصی ایران در عهد قاجار با اروپا از طریق روسیه است.

* کاروانسرای شاه عباسی شهر آوج از منزل گاه هایی است که در مسیرهای اصلی کشور به دستور شاه عباس احداث و در زمان پادشاهی شاه صفی پایان یافت.

* کاروانسرای هجیب در محور تاریخی قزوین- ساوه در کنار روستای هجیب قرار دارد این بنا با مساحتی حدود پنج هزار و ‎ 850مترمربع و چهار هزار مترمربع بنا و ‎ 36حجره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

* کاروانسرای محمدآباد در ‎ 25کیلومتری جنوب قزوین و در دشت وسیع بویین زهرا و در مسیر کاروان رو قزوین - اصفهان قرار گرفته، این کاروانسرا از عهد صفوی به جای مانده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.