از سمنان چه چیز سوغات بیاوریم؟

آوردن سوغات برای خانواده و عزیزانمان که مدتی از آن‌ها دور بودیم، از قدیمی‌ترین و ستودنی‌ترین آداب در فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود. ما با خرید سوغات برای دیگران، نشان می‌دهیم که به یادشان بودیم و آن‌ها را در حال خوب خود شریک می‌کنیم.

گاهی انتخاب سوغات، می‌تواند از سخت‌ترین بخش‌های سفر باشد و تمام طول سفر ذهن ما را به خود مشغول کند. در ادامه این مطلب، «بزنیم بیرون» قصد داره به معرفی چند نمونه از معروف‌ترین سوغاتی‌‌های سمنان بپردازد تا در صورت سفر به این استان کویری و تاریخی، انواع سوغات آن را بشناسید و انتخاب مناسبی داشته باشید.

صنایع دستی

پارچه قلمکار

پارچه قلمکار سمنان از جمله صنایع دستی سنتی و مشهور دامغان است که طرفداران زیادی دارد و یکی از سوغاتی‌های استان سمنان به شمار می‌آید.

سوزن‌ دوزی

سوزن ‌دوزی سمنان، از صنایع دستی زنان این استان است. برای تولید این محصول با استفاده از سوزن، نخ رنگی و آینه، طرح‌های متنوع و زیبایی بر روی پارچه و یا لباس‌های دوخته شده، ایجاد می‌کنند و بر زیبایی آن‌ها می‌افزایند.

پارچه‌های سوزن‌دوزی شده و یا لباس‌های سنتی سوزن‌دوزی از سوغات خاص و به یاد ماندنی این استان هستند.

گلیم

گلیم بافی یکی دیگر از هنرهای اصیل ایرانی است و مردم مناطق مختلف از گذشته تا امروز به بافت انواع گلیم مشغول‌اند. گلیم‌های مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

تفاوت گلیم‌بافی سمنان با سایر مناطق در آن است که برای تار و پود آن از نخ پشمی استفاده می‌شود در حالی که در بسیاری از گلیم‌ها برای تار از نخ پنبه و برای پود از نخ پشمی استفاده می‌کنند.

سفال

سفالگری از دیگر فعالیت‌های اصیل و باستانی در استان سمنان است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و کویری بودن این منطقه، از خاک مناسب و مرغوب برای ساخت انواع محصولات سفالی استفاده می‌کنند که می‌تواند یک سوغات منحصر به فرد باشد.

منبت چوب

منبت ‌کاری یا کنده کاری و ایجاد طرح و نقش برجسته بر روی چوب، از جمله صنایع دستی ایرانی است که نمونه‌هایی از آن در بسیاری از اماکن و جاذبه‌‌های تاریخی مانند کاخ‌ها و مساجد نیز دیده می‌شود. ایجاد محصولات چوبی مختلف با نقوش برجسته در سمنان، سابقه دیرینه دارد و تهیه این محصولات به عنوان سوغات می‌تواند یک انتخاب خاص و متفاوت باشد.

نان و شیرینی

نان بقسمات

نان بقسمات از معروف‌ترین و پرطرفدار‌ترین محصولات و شیرینی‌های استان سمنان به شمار می‌رود که نام آن در فهرست میراث معنوی ایران نیز به ثبت رسیده است. نان چای از دیگر خوراکی‌های این استان بوده و می‌توان گفت نان چای، همان نان بقسمات است که بصورت خشک شده آن را تهیه کرده و می‌فروشند.

نان شیرمال

نان شیرمان به نوعی نان فطیر است با این تفاوت که برای تهیه آن به جای آب از شیر استفاده می‌کنند. نان شیرمال از خوراکی‌های محبوب ایرانی است و در بسیاری از مناطق پخت می‌شود اما نان شیرمال هر منطقه، در نوع مواد اولیه و طرز تهیه، تفاوتی اندک با سایر مناطق دارد. این نان از جمله سوغاتی‌های محبوب سمنان به شمار می‌رود.

نان کاک

علاوه بر شیراز و کرمانشاه، نان کاک سمنان نیز طرفداران خود را دارد. این شیرینی از لایه‌های بسیار نازک درست شده و بسیار خوش طعم و عطر و سرشار از انرژی است. این نان در اکثر شیرینی فروشی‌های این شهر یافت می‌شود و یک انتخاب خوب به عنوان سوغات خواهد بود.

نان کماج

نان کماج، نانی حجیم و گاها شیرین است که در بسیاری از مناطق ایران از جمله سمنان پخت می‌شود و از محبوبیت زیادی برخوردار است.

محصولات کشاورزی سمنان

یکی دیگر از گزینه‌ها برای انتخاب سوغات استان سمنان، محصولات کشاورزی مرغوبی است که در فصل‌های مختلف سال برداشت می‌شود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بادمجان، آلو، انجیر، انار و گردو اشاره کرد همچنین پسته‌ خندان و با کیفیت شهر دامغان نیز از قدیم مورد توجه مسافران این منطقه بوده است.

لبنیات و محصولات دامپروری سمنان

دامپروری از فعالیت‌های مهمی است که بسیاری از مردم سمنان به آن مشغول هستند. باتوجه به مراتع و دشت‌های وسیع، محصولات دامی متنوعی تولید می‌کنند که می‌تواند یک گزینه‌ خوب و مناسب به عنوان سوغات باشد.

چیکو و آرشه از فرآورده‌های لبنی استان سمنان به شمار می‌رود که در مهدیشهر یا همان سنگسر تهیه می‌شود. چیکو، نام نوعی شیرینی بسیار مفید و سرشار از کلسیم است که از تبخیر آب پنیر تهیه شده و حالت شکلاتی دارد. آرشه نیز نوعی پنیر سرخ شده است که با خوردن آن علاوه بر تجربه طعمی خاص و پرطرفدار، از خواص درمانی فراوانی استفاده می‌کنید. قطعا این محصولات می‌توانند یک انتخاب خوب به عنوان سوغات باشند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.