از مشاهیر هرمزگان چه می دانید؟

به گزارش بزنیم بیرون ، مرحوم حجه الاسلام شیخ احمد سرحان از علماء بزرگ شیعه بود ، مقدمات علوم را در مدرسه دینی بحرین آموخت و سپس به نجف اشرف رفت و علوم اسلامی را در مدارس عراق فرا گرفت. و از علمایی بود كه وحدت جامعه اسلامی را بنا نهاد و مورد احترام فرقه های تشیع و تسنن بود. مدفن این بزرگوار در بندرلنگه می باشد.آقای عباس اَنجم روز از نویسندگان و شعرا به نام بندرلنگه می باشد كه تألیفات ارزنده ای انجام داده است. نامبرده از سال 1327 وارد خدمت مطبوعاتی شد و مقالات متعددی در روزنامه ها و مجلات نوشت. آقای انجم روز در تلویزیون برنامه آموزنده ای به نام ( فرهنگ و ادب جنوب ) داشت كه از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی بود. وی حافظ قرآن است و در كودكی قرآن را تمام كرده است.

 
حسین و حیدی ، معروف به ( خنجی ) از شعرا و فقهاء بندرلنگه و صاحب تقویم محلی به نام ( مفكره الوحیدی) است. وی در سال 1331 شمسی اولین تقویم خود را چاپ و بین شیخ نشین های خلیج فارس منتشر نمود. در تقویم وحیدی علاوه بر نوروزهای سه گانه ، حساب اوزان و مقیاس ها و اوقات پنج گانه نماز نیز درج شده است.
 
محمد علی سدید السلطنه كبابی در 23 رجب سال 1291 ه . ق در بغداد به دنیا آمد و در 11 رجب سال 1362 ه . ق در بندعباس در گذشت. ( برابر با 14 مرداد 1320 هجری شمسی ) .وی 71 سال زندگی خود را در خدمات دولتی و دیوانی و مسافرتهای تحقیقی و تتبع در مسائل مختلف خلیج فارس به خصوص جغرافیای تاریخی بندرها و جزیره های آن به سر آورد. وی مشاغلی همچون ریاست تذكره خلیج فارس در سال 1317 ه . ق و كفالت و كارگزاری بنادر و كارگزاری دولت روسیه در بندرلنگه و وكالت كنسولگری روسیه در بندرعباس و معاونت حكومت بنادر جنوب را بر عهده داشت. مرحوم سدیدالسلطنه تالیفات بسیاری داشته از جمله ؛ كتاب ( اعلام الناس فی احوال بندرعباس ) در جغرافیای تاریخی بندرعباس و جزایر اطراف آن در دو مجلد.( التدفیق فی سیر الطریق ) كه به صورت سفرنامه است.( مفاتیح الادب فی تواریخ العرب ) در چهار مجلد و كتاب صید مروارید كه در سال 1308 ه . ش در تهران چاپ شده است.
 
سید محیا الدین متخلص به « محیا » به سال 1020 قمری ( نیمه اول قرن یازدهم ) در روستای " كال " یا " كُل " به دنیا آمد. این روستا در آن روزگار جزء بستك و منطقه جهانگیریه بود، هر چند امروزه جزء بخش اشكنان شهرستان لامرد فارس می باشد. محیا از اولاد " سیدكامل پیر " و از شاگردان " شیخ عبادالله انصار " بود و ارادتی خاص به " شیخ حسن بستكی " داشت. ترانه ها و دوبیتی های محیا دل نشین و دوست داشتنی است. محیا شاعر و هنرمند لایقی است كه توانسته است عرفان را با فولكلور ( فرهنگ مردم ) عجین سازد و نتیجه اندیشه های ناب خود را با خلوص نیت به دوستدارانش عرضه دارد. مصراع ( دو بیت ) كامل ترین سخن را در خلاصه ترین قالب شعری ارائه كرده است و گزیده گویی را در كم گویی دانسته است .زمان تولد محیا مصادف با سالهای آخر حكومت شاه عباس صفوی است. محیا یكصد و اندی زندگی كرد و به ترتیب در زمان حكومت ؛ شاه عباس ، شاه صفی ، شاه عباس دوم ، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین و اوایل روزگار نادر شاه افشار روزگار گذرانیده است. محیا در دوره سبك هندی با شعرایی همچون صائب تبریزی ، كلیم كاشانی و فیضی دكنی هم عصر بوده است.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.