از همدان چه چیز سوغات بیاوریم؟

یکی از تفریحات جذاب در طول سفر، بازدید از بازارهای قدیمی، پاساژها و خرید کردن است. انتخاب یک وسیله کوچک به‌عنوان یادگار از شهری که به آن سفر کردید، برای خود یا خویشان و نزدیکان، باعث می‌شود محبت‌مان را به آن‌ها ابراز کرده و نشان دهیم که به یادشان بودید. همچنین، آن‌ها را با بخشی از فرهنگ مقصد سفرمان آشنا می‌کنیم.

استان همدان اولین پایتخت پادشاهی مادها و از کهن‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که آن را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام نهادند. این استان به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد مانند غار علیصدر، آرامگاه بوعلی و باباطاهر، دهکده توریستی گنجنامه و... همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

در ادامه ما تصمیم داریم به معرفی تمامی محصولات مخصوص همدان که می‌توانید از این شهر برای خود تهیه کرده یا به ‌عنوان سوغات برای اقوام و دوستان خود بیاورید، بپردازیم. این محصولات در دو دسته صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی قرار می‌گیرند که هر کدام بخشی از فرهنگ و تمدن دیرینه‌ی این دیار می‌باشند.

 صنایع دستی همدان

سفال لالجین

سفالگری همدان با قدمت چندین و چند ساله‌ی خود شهرتی جهانی داشته و همه ساله از مناطق مختلف ایران و جهان تنها برای بازدید و خرید این محصولات به همدان سفر می‌کنند. بسیاری از مردم لاله جین همدان هنوز به این حرفه مشغولند و محصولات سفالی با کاربردهای مختلف تزئینی و مصرفی می‌سازند و اوج هنر و استعداد ایرانی را به رخ می‌کشند.

مرواربافی

مرواربافی در واقع به نوعی از سبدبافی گفته می‌شود که با استفاده از چوب ترکه، بافته می‌شود. این نوع از چوب در همدان کشت می‌شود به همین دلیل هنر مرواربافی در این شهر رواج یافته و محصولات گوناگون با استفاده از این هنر تهیه می‌گردد. مرواربافی و ساخت محصولات متنوع این چنینی در گیلان نیز رواج دارد.

این محصولات که امروزه در شکل‌‌های متنوع و با کاربرد‌های بسیار ساخته می‌شوند می‌توانند از بهترین و به یادماندنی‌ترین سوغات‌ها به‌شمار آیند. 

گلیم و قالی همدان

فرش، گلیم و قالی ایران با آن نقش و رنگ خاص خود همواره شهرتی جهانی داشته است. گلیم و قالی همدان از جمله صنایع دستی صادراتی به‌شمار می‌آید. هنر بافندگی در شهرهای مختلف ایران رواج دارد و محصولات در هر شهر و منطقه با شکل و طرح مخصوص به خود بافته می‌شوند که این طرح و نقش در گلیم همدان اغلب اسلیمی، زنگوله، خرچنگی، گل قندی، گل سبدی، جناغی و ضربدری می‌باشد.

اگر در همدان به دنبال یک یادگاری و سوغات منحصر به فرد هستید، گلیم و قالی همدانی بهترین انتخاب خواهد بود.

چرم همدان

صنعت چرم همدان با قدمتی 3هزار ساله به سبب رایج بودن دامپروری در این استان شکل گرفت و اولین کارخانه چرم سازی ایران در این شهر بنا شد و محصولات چرمی همدان به دیگر کشورها صادر می‌شود. این محصولات خاص و با کیفیت نیز می‌توانند یک انتخاب مناسب به‌ عنوان سوغات از این شهر باشند.

خوراکی‌ های سنتی همدان

نان کماج

نان کماج، یک نوع شیرینی است که نه تنها در همدان بلکه در بعضی دیگر از شهرهای ایران نیز پخت می‌شود اما در طعم و اندازه ممکن است با هم تفاوت‌هایی داشته باشند. کماج همدان، یک شیرینی خوشمزه و سوغاتی به یاد ماندنی خواهد بود.

حلوا زرده

حلوا زرده از شیرینی‌ها و غذاهای معروف و محبوب در همدان است که به ثبت ملی رسیده است. این شیرینی با اصالت از ترکیب زعفران، نشاسته، شکر، تخم مرغ، روغن و گلاب تهیه می‌شود. این محصول در تمام سال و در تمامی شیرینی فروشی‌های همدان به‌فروش می‌رسد و از سوغات معروف این شهر می‌باشد.

انگشت پیچ

از دیگر سوغات همدان می‌توان به انگشت پیچ اشاره کرد. انگشت پیچ، مایع غلیظی است که در گذشته آن را با انگشت می‌خوردند. این شیرینی حدود یک قرن قدمت دارد و بیشتر مردم آن را در ماه ‌رمضان در خانه‌های خود می‌پزند.

عسل همدان

عسل‌های طبیعی و با طعم دلنشین می‌تواند از بهترین سوغاتی‌هایی باشد که از همدان با خود به همراه می‌آورید. زنبورداری از شغل‌های رایج این استان بوده و عسل‌های مرغوب و معروفی در همدان تهیه می‌شود.

باسلوق همدان

باسلوق از شیرینی‌های معروف شهرهای مختلف ایران است که از ترکیب نشاسته، شیره انگور و انواع مغزها در شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون تهیه می‌شود. همچنین، باسلوق همدان از شیرینی‌های مخصوص سال نو این شهر است که در لیست سوغات نیز قرار می‌گیرد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.