از کاشان چه چیز سوغات بیاوریم‌؟

خرید یادگاری از شهر و کشوری که به آن سفر کردیم برای خود و عزیزانمان و حتی به همراه آوردن یک خوراکی متفاوت و خاص را می‌توان از بخش‌های جذاب و جدایی‌ناپذیر مسافرت دانست. ما با هدیه دادن یک سوغات، حتی کوچک، حسی خوشایند برای خانواده و دوستانمان ایجاد ‌کرده و به آن‌ها نشان می‌دهیم که به یادشان بودیم.

اولین تصویر ذهنی که با شنیدن نام «کاشان» برای اغلب ما ایرانیان ساخته می‌شود، مربوط به جشنواره گلاب ‌گیری است. حتی بسیاری از شما تنها گلاب و دیگر عرقیات را به‌عنوان سوغات کاشان می‌شناسید اما باید بدانید که با سفر به این استان دیدنی، می‌توانید سوغات و یادگاری‌های متنوع دیگری را نیز با خود به‌همراه بیاورید.

گلاب و غنچه گل محمدی

اردیبهشت هر سال، گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از مراحل گلاب‌گیری و خرید گلاب محلی و ارگانیک که معروف‌ترین سوغات کاشان است، به این شهر سفر می‌کنند. عطر خوشایند گل محمدی در تمامی کوچه‌های شهر قمصر و نیاسر می‌پیچد و حسی دل‌نشین ایجاد می‌کند. غنچه‌های زیبای گل محمدی با مصارف مختلف از دیگر محصولات و سوغات کاشان هستند.

انواع عرقیات

علاوه بر گلاب، عرقیات متنوع دیگری نیز در کاشان تهیه می‌شود که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی سالم و متفاوت از آن‌ها استفاده کنید. عرق نعنا، بیدمشک، شاتره، بهارنارنج و... از معروف‌ترین عرقیات کاشان هستند که طرفداران زیادی دارند.

حاجی بادام

شیرینی محلی حاجی بادام با عطر خوشایند هل و ارزش غذایی بالای خود، انتخابی جذاب به عنوان سوغات کاشان است. این شیرینی کوچک و متفاوت، با استفاده از آرد نخودچی، بادام، تخم مرغ، قند و هل تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

باقلوا

اگر طرفدار شیرینی‌های پر مغز هستید، باقلوا کاشان بهترین انتخاب است. انواعی از مغزها مانند گردو، بادام، پسته و فندق در این نوع شیرینی به‌کار می‌رود. باقلوا‌ها تنوع زیادی دارند و احتمالا با سفر به شهر‌های مختلف تعدادی از آن‌ها را دیده و یا امتحان کرده‌اید. باقلوای کاشان نیز از جمله شیرینی‌های پرطرفدار و خاص این شهر است که به امتحانش می‌ارزد.

 

کلوچه کاشانی

کلوچه کاشان، یک شیرینی سنتی خوش طعم و عطر است که اهالی شهر از آن برای انواع مراسم و مهمانی‌ها خصوصا نوروز استفاده می‌کنند. این نوع از کلوچه مغز ندارد و تنها از پودر پسته، پودر هل و زعفران برای تزئین آن استفاده می‌شود. بسیاری از مردم محلی این شیرینی را در منزل خود تهیه می‌کنند اما شما می‌توانید آن را از شیرینی فروشی‌های شهر تهیه کنید.

پشمک

نه تنها در یزد بلکه در کاشان هم پشمک‌های مرغوب و خوش طعم پیدا می‌شود. پشمک یکی از شیرینی‌های همه پسند ایرانی است که در بسیاری از مهمانی‌ها و حتی در سفره هفت سین کاشانی‌ها قرار داده می‌شود.

کاشانی‌ها پشمک را با کلوچه کاشانی می‌خورند پس اگر به کاشان سفر کردید حتما این دو شیرینی را با هم امتحان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

نان عباسعلی کاشان

نان عباسعلی، نانی سنتی و مخصوص کاشان است که اغلب در دهه اول محرم به ‌عنوان نذری و در تنور پخته می‌شود. این نان شیرین یکی از سوغاتی‌های آران و بیدگل است که در شیرینی فروشی‌های این شهرستان یافت می‌شود.

فرش، گلیم و جاجیم

هنر بافندگی کاشان از قدیم شهرت جهانی داشته و طرح و نقش منحصر به فرد فرش و گلیم کاشان مورد توجه همگان بوده است.  نقوشی از گل و گیاه، حیوانات و شخصیت‌های تاریخی بر این فرش‌ها دیده می‌شود. گلیم دست ‌باف کاشان با طرح و رنگ چشم نواز خود می‌تواند یک انتخاب خاص و متفاوت به عنوان یادگاری از این شهر باشد.

گیوه

گیوه، نوعی کفش قدیمی است که زمانی بسیار پرطرفدار بوده‌ و چند سالی است که دوباره با تنوع بیشتر و در رنگ‌های مختلف، طرفدارانی کم سن و سال پیدا کرده است. هنر گیوه بافی کاشان، هنری دیرینه است و از گذشته تا به امروز گیوه‌ از بهترین سوغاتی‌های این استان به شمار می‌رود.

سفال

هنر سفالگری از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی با قدمتی هفت هزار ساله است. ظروف سفالی کاشان با طرح‌های متنوع و رنگ‌های چشم‌نواز خود از بهترین و پرطرفدارترین‌ سوغاتی‌های این استان هستند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.