از گذشته کرمانشاه چه می دانید؟

به گزارش بزنیم بیرون ،  از جمله ابنیه با ارزش بافت شهر كرمانشاه ، بازار قدیمی آن است كه دارای قدمتی بیش از 150 سال می باشد . این بازار هنوز پویایی خود حفظ كرده و نقش مهمی در اقتصاد شهر كرمانشاه و شهرهای همجوار آن دارد .

 
در گذشته های نه چندان دور به غیر از دادو ستد ، بخش از فعالیت های تولیدی و صنعتی نیز در همین بازار انجام گرفته است ولی با گذشت زمان از تعداد تولیدكنندگان كه بیشتر صنعتگر بودند ، كاسته شده است و در نتیجه سهم تولید در بازار بسیار محدود شده است. از عمده ترین مراكز تولیدی می توان به بازار مسگرها و آهنگرها ، زین سازان ، راسته صحافان ، راسته تفنگ سازان در تیمچه سید اسماعیل اشاره نمود . امروزه بخش تولید تنها به بازار آهنگرها ، بازار كلوچه پزها و بخش كمی از بازار زرگرها محدود شده است .
 
برخی از راسته های بازار با نام اقلیت ها قومی یا مذهبی نظیر بازار یهودی ها و یا راسته ترك ها معروف می باشد .
 
در مسیر طولانی بازار سراها و كاروان سراهای متعددی وجود داشته است كه خدماتی را در اختیار مسافرین و بازرگانان قرار می دادند . از جمله سراهای بازار كرمانشاه می توان به سرای كاشانی ، سرای حكیم‌الدوله ، سرای نور ، سرای اصفهانی‌ها ، سرای وكیل‌الدوله ، سرای خرما فروش ها ، سرای فراشی باشی ، سرای عمادالدوله ، سرای سنگ تراشی ها و سرای رنگ رز ها اشاره كرد . به غیر از سراها ابنیه با ارزش دیگری در مجموعه بازار وجود دارد كه از جمله آنها مسجد عماد الدوله و حمام حاج شهباز خان و مسجد حاج شهباز خان می باشد .
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.