«امامزداده سید حمزه» کاشمر پناهگاه مسافران دیار خورشید

به گزارش بزنیم بیرون ، در قسمت شمال شهر کاشمر در باغی به نام «باغمزار» زیارتگاه سید حمزه فرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع) قرار دارد.

هر چند نقل قول های متعددی مبنی بر دفن ایشان در اماکن دیگری وجود دارد و حتی مقابر و آرامگاه هایی هم با همین نام در سیرجان، قم، شیراز، مدینه منوره و چهار فرسنگی کربلای معلا وجود دارد اما برخی از مورخین قبر کاشمر را واقعی تر می‌ دانند چنان که در کتب عالم آرای عباسی آمده‌ است: به اتفاق جمهور عالمان انساب، از اولاد نامدار حضرت موسی کاظم، امامزاده عالی مقام ابوالقاسم حمزه به قول اصح، در سوفید ترشیز (کاشمر) مدفون و مرقد شریفش، مطاف مردم آن ولایت است.

ساختمان این مرقد مطهر دارای گنبدی مرتفع با کاشی کاری سبز رنگ و ایوان آیینه کاری شده و دو گلدسته بلند است که نمای درون گنبد و اطراف رواق نیز آیینه کاری شده است.

سلاطین صفویه که خود را از اعقاب حمزه ابن موسی می دانستند، در آبادانی این مزار اهتمام خاصی داشتند و لذا سند اصلی موقوفات امامزاده دارای تاریخ ۹۳۰ هجری قمری، سال درگذشت شاه اسماعیل صفوی است.

در داخل باغمزار کاشمر سروهای زیبا و باستانی وجود دارد که گفته می شود این سروها حدود ۸۰۰ سال عمر دارند.

در مرکز شهر کاشمر  وحدفاصل خیابان خرمشهر و فاطمیه در باغی مشهور به باغ مزار بقعه  متبرکه ایشان در مجاور فضای صحن مملو از درختان سرو کهن سالی بنا شده است که قدمت برخی از آنان بیش از ۸۰۰ سال حکایت دارد و درمدخل صحن نیز قبور شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی قرار دارد که شکوه خاصی به بقعه متبرکه بخشیده است .

مساحت تقریبی کل باغ و بقعه متبرکه حدود پنج هکتار است و حرم اصلی با مساحت تقریبی ۱۵۰۰ متر مربع در قسمت شرق باغ قرار گرفته است و اعتقادات مردم شهر در سطح بالائی برای این مکان قرار دارد .

دراین مکان درطول هفته به ویژه اواخر هر هفته زائران برای زیارت و تفرج در این مجموعه حاضر و آنچنان شلوغ می شود که به سختی می توان جایی برای نشستن یافت.

علاوه براین وجود آرامگاه بزرگان شهر نیز در افزایش تعداد زائرین تاثیرگذار بوده است.

امکانات رفاهی بقعه متبرکه از قبیل شبستان جهت برگزاری مراسم و نمازجماعت که در سه نوبت مستمر در تمامی یومیه برگزار و شلوغ ترین اماکن برگزاری نماز جماعت درشهر محسوب می شود و صحنی با مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که اطراف آن را آرامگاه خانوادگی و ایوان جنوبی بقعه در برگرفته است محلی برای برگزاری مراسم های مذهبی تشکیل می دهد.

حضور امام جمعه کاشمر در بقعه در طول روز به منظور پاسخگوئی به سئوالات شرعی و اعتقادی زائرین وبرپائی ادعیه توسل، کمیل، ندبه، به این شکل منظم و مستمر از جمله برنامه های فرهنگی بقعه است.

برگذاری برنامه های ماه مبارک رمضان و محافل انس با قرآن  ترتیل و قرآئت قرآن و در اوقات تابستان طرح اوقات فراغت که همه ساله کلاس های آموزش قرآن، نقاشی، طراحی و خط  برگزار می شود.

مجموعه دارای یک کتابخانه و موزه است که آثاری از سنگ های قدیمی بقعه، شمع دانی های قدیمی خدام و سایر اشیاء در آن نگهداری می شود و همه روزه مورد بازدید زائران و مجاوران قرار می گیرد .

فضاهای بسیار وسیع سبز و درختکاری زیاد و چهار آب نمای خطی و دو حوض کوچک و یک حوض برزگ در وسط باغ صفای روحی و زیبائی خاصی را در این بقعه به وجود آورده است .

این امامزاده در کاشمر، خیابان فاطمیه، خیابان خرمشهر واقع شده است و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.