اولین باری كه تهرانی ها مزه پیراشكی را چشیدند

به گزارش بزنیم بیرون ، معروف ترین و قدیمی ترین پیراشكی فروشی تهران «پیراشكی خسروی» در میان سایر مغازه های آن حوالی خودنمایی می كند، با سابقه ای بیش از 50 سال. با اینكه مغازه تغییر مكان داده است اما بنا بر گفته مشتریان قدیمی اش، ظاهر و باطن مغازه با گذشته یكی بوده و فرقی نكرده است. وقتی می خواهی وارد مغازه شوی اندكی باید صبر كنی چرا كه همیشه بیش از ظرفیت مغازه، مشتری داخلش است. یك تفاوت دیگر مشهود این مغازه به گفته اهالی محل این است كه در این مغازه برخلاف سایر فروشگاه های آن حوالی، كسی قصد ندارد جنسش را به زور به شما قالب كند و فروشندگان با نزاكتشان نمی خواهند كه ناراضی از آنجا خارج شوید چرا كه حق انتخاب از آن شماست تا از بین پیراشكی های متنوع یكی را به دلخواه سلیقه و ذائقه تان نوش جان كنید و روی پیشخوان های بلند بنشینید و پیراشكی مورد سلیقه تان را همراه انواع آب میوه ها كه در چند سال گذشته به منوی اصلی اضافه شده میل كنید. همچنان كه مشغول خوردن پیراشكی هستید می توانید بریده روزنامه هایی كه درمورد این مكان گزارش هایی در آنها به چاپ رسیده و نیز عكس صاحب اصلی مغازه را كه در قاب چوبی قرار دارد مشاهده كنید. همچنین عكس و پوسترهایی از تهران دهه 40 هم همه جای مغازه به دیوارها نصب شده است.
    تاریخچه پیراشكی خسروی
    در سال 1328، شخصی ارمنی تبار به نام گی گو به همراه شریك ایرانی اما روسی تبارش (خسروی) برای نخستین بار دست به تولید پیراشكی در ایران می زنند و مغازه ای را در خیابان سی تیر (قوام السلطنه سابق) برای فروش محصولات شان افتتاح می كنند و سپس چند سال بعد مغازه را تغییر مكان می دهند و فروشگاهی در مجاورت هتل نادری در خیابان جمهوری (نادری سابق) تاسیس می كنند كه در شروع فقط به تولید و فروش پیراشكی های كرم دار، مربایی، كلم و سیب زمینی می پردازند كه به مرور زمان و تغییر ذائقه مشتریان، سوسیس و كالباس به پیراشكی ها اضافه می كنند كه معروف به پیراشكی پیتزا و گوشت می شود. این مغازه به دلیل نزدیكی اش به كافه نادری و واقع شدنش در مدرن ترین خیابان آن زمان، پذیرای بسیاری از هنرمندان مشهور حیطه های موسیقی و سینما و حتی ورزشكاران بوده است. كه به دلیل نزدیكی اش به سفارت بریتانیای كبیر، شایع است كه مشهورترین فردی كه قدم به این مغازه گذاشته است، وینستون چرچیل، از نامدارترین سیاستمداران بریتانیا و نخست وزیر انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم است. اما در میان جست وجوها هرچه سال ها را بالاو پایین می كنی، می بینی كه تنها ما قبل تاسیس پیراشكی خسروی، چرچیل در تهران به مدت كوتاهی اقامت داشته است اما به گفته نوه گی گو كه به همراه پدرش صاحب مغازه خسروی هستند، این پیراشكی فروشی 76 سال سابقه دارد پس با این حساب می توان گفت شاید چرچیل نیز پا به این پیراشكی فروشی گذاشته است.
    یكی، دو سال پیش، مغازه خسروی بنا به دلایلی تغییرمكان داده است و مغازه دیگری در راسته خیابان جمهوری را باز كرده است با این حال مشتریان قدیمی شان همچنان پابرجاست هرچند بنا به گفته صاحب كنونی آن، «امروزه دیگر این مغازه مثل گذشته پاتوق هنرمندان نیست اما بعضی از هنرمندان با معرفت، بازهم سری به این مغازه می زنند و خاطرات قدیمی شان را زنده می كنند. اما اكثریت خریداران پیراشكی ها، كسبه جمهوری و خریداران موبایل هستند.
    وقتی از مغازه خارج شدم با پیرمردی روبه رو شدم كه در دستش نایلونی پر از پیراشكی های خسروی بود. قبل از آنكه از او سوالی كنم، گفت: «خانم من از اواسط دهه 30 تا به امروز، یك شب بدون این پیراشكی ها پا به خانه ام نگذاشته ام.» شاید این چنین مشتری هایی در كل تهران فقط و فقط مختص یك مغازه باشند و بس...
    ساعت كار این مغازه معروف از 9 صبح است اما ساعت رسمی برای بسته شدن مغازه درنظر گرفته نشده چرا كه هر زمان پیراشكی های آن روز تمام شود، كركره مغازه هم پایین كشیده می شود.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
پیراشکی فروشی خسروی تهرانی پیراشکی فروشی پیراشکی خسروی پیراشکی تهرانی فروشی پیراشکی پیراشکی خسروی فروشی تهرانی خسروی پیراشکی خسروی فروشی خسروی تهرانی تهرانی پیراشکی تهرانی فروشی تهرانی خسروی پیراشکی فروشی خسروی پیراشکی فروشی تهرانی پیراشکی خسروی فروشی پیراشکی خسروی تهرانی پیراشکی تهرانی فروشی پیراشکی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی خسروی فروشی پیراشکی تهرانی فروشی خسروی تهرانی فروشی خسروی پیراشکی فروشی تهرانی پیراشکی فروشی تهرانی خسروی خسروی پیراشکی فروشی خسروی پیراشکی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی خسروی فروشی تهرانی خسروی تهرانی پیراشکی خسروی تهرانی فروشی تهرانی پیراشکی فروشی تهرانی پیراشکی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی تهرانی فروشی خسروی تهرانی خسروی پیراشکی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی فروشی خسروی تهرانی پیراشکی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی تهرانی فروشی خسروی پیراشکی خسروی فروشی تهرانی پیراشکی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی فروشی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی تهرانی خسروی فروشی خسروی تهرانی پیراشکی فروشی خسروی پیراشکی تهرانی خسروی پیراشکی فروشی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی تهرانی خسروی تهرانی پیراشکی فروشی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی تهرانی پیراشکی فروشی خسروی تهرانی فروشی پیراشکی خسروی تهرانی خسروی پیراشکی فروشی تهرانی فروشی خسروی پیراشکی تهرانی خسروی فروشی پیراشکی