اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم؟

امروزه بسیاری از ما در کلان شهرها ساکنیم و بیشتر وقت خود را در میان ساختمان‌های بلند و در دل آلودگی و سر و صدا سپری می‌کنیم. گاهی باید خودمان را از تمام این شلوغی‌ها جدا کنیم و به روح و جسم خود فرصتی برای کسب آرامش و شروع دوباره بدهیم.

لذت طبیعت‌گردی و بازدید از جاذبه‌های بکر و دیدنی، حسی خوب و آرامش‌بخش برای هر فردی ایجاد خواهد کرد. جنگل‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی هستند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک مقصد برای سفر یک یا چند روزه‌ خود انتخاب کنید. اما بهتر است برای بازدید از جنگل با تور و یا فردی که با آن منطقه آشنایی دارد، همراه شوید تا ترس و نگرانی بابت گم شدن در میان درختان انبوه را نداشته باشید.

از آن‌ جایی که ممکن است با سفر به جنگل، این اتفاق یعنی گم کردن راه برای هر فردی پیش بیاید؛ در ادامه قصد داریم راهکارهایی برای رو به رو شدن با آن به شما آموزش دهیم.

هر اتفاقی را پیش بینی کنید

بهتر است عاقبت‌اندیش باشید و قبل از انجام هر نوعی از سفر، تمام حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنید. اگر قرار است تعطیلات خود را در جنگل سپری کنید، احتمال گم شدن را هم در نظر بگیرید. وسایلی مانند قطب‌نما، تلفن همراه، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه و دیگر وسایل ضروری را‌ با خود به همراه داشته باشید.

حتما یک یا چند نفر را از برنامه سفر و حدود زمان بازگشت خود مطلع کنید تا در صورت بروز هر اتفاقی، اقداماتی برای یافتن و کمک‌رسانی به شما انجام دهند.

آرامش خود را حفظ کنید

هر زمان احساس کردید راه را پیدا نمی‌کنید، اولین قدم آن است که نترسید و آرامش خود را حفظ کنید. ترس و اضطراب به شما اجازه درست فکر کردن را نمی‌دهد و ممکن است باعث شود، اقدامی ناآگاهانه انجام دهید و شرایط را هم برای خود و هم برای افرادی که قرار است به دنبال شما بگردند، سخت‌تر کنید.

حرکت نکنید

بعد از حفظ آرامش و مسلط شدن به افکارتان، وقت آن می‌رسد که در جای خود بایستید و در مورد همه چیز فکر کنید و تا زمانی که درکی از موقعیت پیدا نکردید، نباید حرکت کنید. شاید حتی مجبور باشید چند ساعت در همان محل بمانید تا مسیر را پیدا کنید یا فرد و تیمی برای کمک به شما برسند. پس تا زمانی که آن محل خطری برای شما ندارد، در جای خود بمانید.

نشانه‌ها را دنبال کنید

به جزئیات توجه کنید. اگر هنگام حرکت، در طول مسیر برای خود نشانه‌ای گذاشتید و یا چیزی را به خاطر می‌آورید، از آن استفاده کنید. رد پایتان ممکن است در مسیر باقی مانده باشد و دنبال کردن آن شما را به موقعیتی مناسب برساند. رد لاستیک وسایل نقلیه هم می‌تواند کمک کند تا به جاده برسید.

به محلی امن بروید

اگر در موقعیتی که هستید، احساس ناامنی می‌کنید، بهتر است خود را به محلی امن برسانید و در آنجا منتظر بمانید. همچنین، می‌توانید به بلندی و نقطه‌ای مرتفع رفته و از آنجا به طور کلی و دقیق‌تر موقعیت را بسنجید. اینگونه تسلط بیشتری بر محیط اطراف داشته و احتمالا جاده، روستا، خانه و یا محلی را خواهید یافت.

از قطب‌نما استفاده کنید

قبل از سفر حتما روش استفاده از قطب‌نما را بیاموزید و در ابتدای مسیر به آن نگاه کرده و جهتی که به سوی آن حرکت می‌کنید را شناسایی کنید. حال که مسیر را گم کردید، می‌توانید از قطب‌نما استفاده کرده و به موقعیت اولیه بازگردید یا راهی برای خروج از جنگل پیدا کنید.

مسیر آب را دنبال کنید

اغلب در کنار آب، آبادی قرار دارد و افرادی ساکن هستند. بنابراین، در صورت امکان اگر مسیر آبی را در جنگل مشاهده کردید، آن را دنبال کنید تا به روستا، شهر و یا افرادی برسید که شما را راهنمایی کنند. این کار ممکن است دشوار باشد و قطعی نیست ولی می‌توانید به عنوان یک‌ راهکار به آن توجه داشته باشید.

درخواست کمک کنید

در زبان بین‌المللی، نشانه‌هایی برای کمک خواستن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به افرادی که در جست و جوی شما هستند، کمک کنید. عدد سه نقش مهمی در ایجاد این نشانه‌ها دارد برای مثال سه سوت بلند، سه سنگ‌چین کنار یکدیگر، سه علامت چراغ قوه و سه آتش کوچک می‌توانند نشانی از حضور و سالم بودن شما باشند.

توجه داشته باشید که این علامت دادن‌ها باید به طور مداوم و در فواصل زمانی مشخص، انجام شود.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.