ایرانی‌ها زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟

به گزارش بزنیم بیرون ، سید احمد محیط طباطبایی، از موافقت شورای عالی موزه‌های جهان با تشکیل زیرمجموعه گروه کشورهای موزه‌ای نوروز در اجلاس کشورهای آسیا و اقیانوسیه که آبان ماه در ایران برگزار می‌شود، خبر داد.

 
وی با بیان اینکه "ما امروز زبان فارسی دری خود را وامدار مردم بلخ هستیم"، گفت: این زبان، زبان گویش پهلوی منطقه بلخ بوده و بعدها حکومت سامانیان باعث شد زبان رسمی و عمومی بسیاری از مردمان و دولت‌ها و حتی دین و مذهب شود.
 
محیط طباطبایی با اشاره به شعار امسال ایکوم "گفتن ناگفتنی‌ها در فضایی جدید" گفت: اشیای موزه‌ای حقیقت را نشان می‌دهند و به همین دلیل بزرگترین دشمن این اشیا جباران تاریخ هستند. آنها آثار و حقایق تاریخی را از بین می‌برند تا بتوانند توجیهی برای خود بیاورند.
 
وی در ادامه به تخریب موزه‌ها، اشیا و مجسمه‌های تاریخی توسط داعش و طالبان اشاره کرد و افزود: نه‌فقط بخش کالبدی بلکه میراث ناملموس هم از هجوم این گروه‌ها در امان نیست.
 
محیط طباطبایی یکی از مهمترین میراث‌های غیرملموس را نوروز عنوان کرد و افزود: این میراث مشترک با حفظ تنوع فرهنگی پیونددهنده همه ماست، تنوع فرهنگی که جزیی از ذات و ویژگی‌های فرهنگ ایران است.
 
وی نوروز را روایتگر یک حقیقت تاریخی عنوان کرد و گفت: نوروز مانند ریسمانی است که ما را به گذشته و حقیقت خودمان پیوند می‌دهد و ارمغان آن صلح و همزیستی است.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.