بازدید از معروف ترین کاخ تهران را از دست ندهید

به گزارش بزنیم بیرون ،  این کاخ که امروزه مجموعه فرهنگی و تاریخی پر بیننده ای در شمال شهر تهران هست، فرصتی را برای علاقمندان به تاریخ معاصر ایران فراهم کرده تا در مجموعه ای فرهنگی تفریحی تاریخی بزرگ به تفریح بپردازند. تفریحی که امکان پیاده روی در کنار درختان تنومند و فضای سر سبز زیبا را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار داده تا در کنار بازدید از امکانات موزه های مختلف کاخ نیاوران، گردشگری در فضای سبز شمال تهران را نیز تجربه کنند.

1-w600-h600

کاخ نیاوران در سال های اخیر، محفل برگزاری نشست های تخصصی و حتی کنسرت های مختلفی بوده که زمینه آشنا کردن بهتر و بیش تر طیف های گوناگونی از مردم را با تاریخ معاصر و فرهنگ و تاریخ ایران زمین سبب شده است.کاخ نیاوران از طریق درگاه خود در اینترنت، اطلاع رسانی خوبی را دردستور کار قرار داده است .

کاخ موزه فرهنگی و تاریخی نیاوران تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقمندان سفر و گردش از ایران و اقصی نقاط جهان است. یکی از موارد جالب توجه درباره کاخ نیاوران، حضور فعال زنان کارشناس در سطوح مدیریتی این مجموعه فرهنگی گردشگری در تهران است .

2-w600-h600

کاخ نیاوران، بازتاب تاریخ معاصر

یکی از مکان های مهم در شکل گیری تاریخ معاصر ایران را باید کاخ نیاوران دانست که در سال های نه چندان دور، مکان استقرار خاندان پهلوی اول و دوم بود. بازیگران عصر پهلوی اول و دوم ، بخشی از تاریخ معاصر ایران زمین را در کاخ نیاوران و محدوده اطراف آن رقم زدند و طراحی و معماری خاص کاخ نیاوران، زمینه ای برای بروز رویدادهای زیادی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شد.

تا کنون ده ها فیلم و سریال و مستند در کاخ نیاوران فیلم برداری و اجرا شده است و تقریبا حتی کسانی که یک بار هم از این مجموعه شمال شهر تهران دیدن نکرده اند، با لوکیشن های مختلف این کاخ و فضای سر سبز اطرافش آشنایی دارند. کاخی که امروزه بخش هایی از آن در اختیار تشریفات ریاست جمهوری قرار دارد. اگر سری به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بزنید، در واقع با یک ساختمان مربوط به یک کاخ مواجه نیستند و باید ساعت ها برای بازدید از موزه ها و عمارت های آن وقت بگذارید. البته اگر هم خسته شدید، از کافی شاپ و خودرو های قدیمی که شما را به بخش های مختلف کاخ می برند، استفاده کنید. کافه نی آوران در کاخ نیاوران، مکان زیبایی برای خوردن و آشامیدن در داخل کاخ نیاوران است.

3-w600-h600

کاخ نیاوران از جذابیت های طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است . بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند.

در کنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نی زاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتح علی شاه که در جای نی زار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت.

آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد.

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه هاست.

 

گشتی اینترنتی در سایت کاخ نیاوران

4-w600-h600

پرتال کاخ نیاوران در نشانی niavaranmu.ir قرار دارد. سایت کاخ نیاوران دارای ۶ بخش اصلی است که هر قسمت از زیر بخش های متنوع دیگری نیز تشکیل شده است. بخش هایی هم چون معرفی مجموعه، گالری عکس، اخبار، گزارش تصویری، مقالات و تماس با ما، از بخش های اصلی پرتال به شمار می روند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.