باغ موزه دفاع مقدس تهران در یک نگاه

به گزارش بزنیم بیرون ،  موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به عنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه‌های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتاب خانه ملی، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی‌، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است .

مطالعات اولیه پروژه موزه دفاع مقدس در شهر تهران آذر ماه سال 1383 آغاز شد و طرح اولیه طی جلسات متعدد با مدیریت شهری ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد کل نیروهای مسلح در فروردین 84 به تایید رسید، شورای اسلامی شهر تهران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس و ساختار مدریریت، طرح و اجرا مشخص شد.

ارائه محتوا، روح حماسی و معارف دفاع مقدس در قالب فناوری‌های نوین اعم از نمایشی،تعاملی و تلفیقی. امکان روزآمدی و پویایی در تولید سناریوهای مختلف بر اساس مفاهیم دفاع مقدس با استفاده از صدها نمایشگر. بهره مند شدن از کیوسک‌های اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تدقیق شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، مستند به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همچنین اسناد معتبر ملی و بین‌المللی. نمایشگاه‌های متعدد آثار هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس. بهره گیری از سامانه‌های هوشمند نظارتی ( BMS، CCTV ). بهره‌گیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره و نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم،مالتی مدیا، مدارک و اسناد، نقشه.

ساخت مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به عنوان نماد مقاومت مردم ایران اسلامی و سامان‌دهی ویژه برای گذر جانبازان و معلولان حرکتی در کلیه فضاهای روباز و بسته، بخشی از امکاناتی است که مخاطبان در زمان حضور در این موزه از آن بهره مند هستند.

باغ موزه دفاع مقدس تهران

باغ موزه دفاع مقدس تهران هفت تالار با عناوین «آستانه»،«حیرت و حقانیت»، «دفاع»، «آرامش و مقابله»، «شهادت»، «پیروزی» و «سرانجام» دارد که بازدید کنندگان به واسطه کاربرد وسایل تکنولوژیک و راویان حاضر در دوران دفاع مقدس با لایه‌های پنهان و مختلف جنگ‌تحمیلی آشنا خواهند شد.

همچنین نمایش ادوات زرهی غنیمت گرفته شده از ارتش بعث با ارائه بعضی کارکردهای آن در محوطه موزه، نمایش هواپیماهای شکاری، سبک و فوق سبک، نمایش موشک‌های زمین به زمین به کارگیری شده در جنگ شهرها، نمایش هواپیماهای بدون سرنشین (RPV ) به کارگیری شده در دفاع مقدس، بهره‌گیری از آخرین امکانات فناوری اطلاعات درزمینه مدیریت ارتباط با مخاطب ، مدیریت دانش و گردش اطلاعات در موزه و امکان نمایش آخرین دستاوردهای علمی و نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی و به روز شونده از دیگر بخش‌های تماشایی این مجموعه هستند که موجب القای حس اقتدار به مخاطبانشان خواهند بود.

علاوه بر این موارد مسجد خرمشهر و یادمان شهدای گمنام که سه تن از این شهدا هویت‌یابی شده‌اند هم از دیگر قسمت‌ها این موزه به شمار می‌آیند.

یکی از مهمترین بخش‌های باغ موزه دفاع مقدس تهران، کتابخانه تخصصی آن است که با هدف ایجاد جامع‌ترین کتابخانه تخصصی در حوزه دفاع مقدس و تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ ارزشمند این دوران و همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در این حوزه بنیان گذاشته شده است.

این کتابخانه که براساس استاندارد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده و در اردیبهشت ماه سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده است با دارا بودن حدود 12 هزار عنوان عنوان کتاب و آثار غیرکتابی، شامل کتاب‌های فارسی،‌لاتین و عربی، پایان‌نامه‌ها، اطلس‌های جنگ ایران و عراق، الواح فشرده، نشریات ادواری و آرشیو مجلات در این حوزه فعالیت می‌کند.

این کتابخانه علاوه بر حوزه دفاع مقدس، محورهای موضوعی انقلاب، مقاومت و پایداری، جنگ، اسلام، تاریخ ایران و سیاست را نیز در برمی‌گیرد و در فضایی بالغ بر 700 مترمربع با یک سالن مطالعه، مخازن کتاب و آثار غیرکتابی و نیز بخش‌های فراهم‌آوری، پایان‌نامه‌ها، مرجع، نشریات، امانت و سالن‌های جانبی، آماده ارائه خدمات به اعضای هیأت علمی، دانشجویان، پژوهشگران و سایر مراجعین و علاقه‌مندان است.

منابع کتابخانه براساس رده‌بندی کنگره (LC) فهرست‌نویسی و سیستم قفسه‌بندی آن به صورت بسته اجرا شده است که اطلاعات کتاب‌شناختی و فهرست برگه و چکیده منابع آن از طریق نرم‌افزار کتابداری سیمرغ قابل بازیابی است.

سالن مطالعه:

اعضا در این سالن 500 مترمربعی و با ظرفیت 80 نفر می‌توانند با امکان دسترسی به کتاب‌های مرجع، به منظور مطالعه منابع کتابخانه و نشریات از آن استفاده کنند.در این سالن که مجهز به اینترنت بی‌سیم است، تجهیزات کافی به منظور استفاده از منابع دیداری- شنیداری از جمله فیلم‌های ویدئویی، نوارهای صوتی و لوح‌های فشرده موجود است.

مخازن کتاب و آثار غیرکتابی:

این مخازن که در کنار سالن مطالعه واقع شده‌اند، دارای قفسه‌های ریلی الکترونیکی با ظرفیت 180 هزار جلد کتاب است و به منظور امنیت و حفظ منابع، به سیستم اعلان و اطفای حریق FM200 و سیستم تهویه هوای مخصوص مجهز شده است.

به منظور بروزرسانی منابع کتابخانه،‌هر ساله عناوین جدیدی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های تخصصی دفاع مقدس و یا به طور مستقیم از ناشر کتاب‌های دفاع مقدس، تامین و به موجودی مخازن افزوده می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مهم مخازن کتابخانه، وجود اسناد و مدارک منحصر به فرد مربوط به دوران دفاع مقدس است که به صورت فیزیکی و دیجیتال نگهداری شده و قابل بهره‌برداری است.

بخش پایان‌نامه‌ها:

مجموعه پایان‌نامه‌ها در حوزه دفاع مقدس در مخزن بسته کتابخانه نگهداری شده و اطلاعات آنها از طریق برنامه نرم‌افزاری کتابخانه قابل جستجو و بازیابی است. هر ساله پایان‌نامه‌های نوشته شده در حوزه دفاع مقدس از طریق همکاری با دیگر سازمان‌ها و دانشگاه‌های مربوطه که در این حوزه فعالیت دارند، شناسایی و تهیه شده و به این بخش اضافه می‌شوند.

بخش مرجع:

کتاب‌های این بخش در حال حاضر حدود 400 عنوان است که شامل دایره‌المعارف‌ها، لغت‌نامه‌ها، اطلس‌های جغرافیایی، کتاب‌شناسی‌ها، زندگی‌نامه‌ها، روزشمارها، راهنماها، نقشه‌ها و سایر کتاب‌های مرجع است که به منظور دسترسی آسان مراجعین و پژوهشگران در قفسه‌های بخش مرجع قرار داده شده است. کتاب‌های مرجع امانت داده نمی‌شوند و فقط در سالن مطالعه کتابخانه قابل استفاده هستند و کتابداران مستقر در تالارها، راهنما و مشاور مراجعه‌کنندگان برای بهره‌برداری بهینه از منابع در امور تحقیق و پژوهش هستند.

بخش نشریات:

این بخش با بیش از 160 عنوان نشریه در حوزه دفاع مقدس که به صورت ماهانه و فصلی تهیه می‌شوند و همچنین آرشیو نشریات دفاع مقدس که در گذشته منتشر می‌شدند، آماده ارائه خدمات به اعضای کتابخانه است. نشریات فقط در سالن مطالعه قابل استفاده بوده و امانت داده نمی‌شوند.

علاقه‌مندان در صورت نیاز می‌توانند از موضوعات مورد نظر خود رو گرفت تهیه کنند. فهرست کامل مجلات و اطلاعات آنها از طریق برنامه نرم‌افزاری کتابخانه‌ قابل جستجو و بازیابی است.

نحوه عضویت و امانت شرایط عضویت:

-ارائه مدرک مورد نیاز (یک قطعه عکس 4×3- اصل و روگرفت کارت ملی- معرفی‌نامه مورد نیاز)

-تکمیل فرم تقاضای عضویت کتابخانه

- پرداخت حق عضویت یک ساله.

شرایط امانت

- اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران (حداکثر 15 عنوان کتاب به مدت 30 روز)

- دانشجویان (حداکثر سه عنوان کتاب به مدت 15 روز)

- سایر اعضا (حداکثر دو عنوان کتاب به مدت 7 روز).

خدمات تخصصی و جانبی کتابخانه:

واقع شدن کتابخانه تخصصی در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، امکان بهره‌برداری از امکانات منحصر به فردی مانند سالن‌های همایش، کارگاه‌های آموزشی و امکانات کمک آموزشی و همچنین بهره‌گیری از کتابداران مجرب که آموزش‌های تخصصی دفاع مقدس را طی کرده‌اند، موجب ایجاد زمینه مناسبی برای

اجرای خدمات تخصصی متنوعی به شرح ذیل شده است:

ارائه مشاوره در زمینه انتخاب و مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس،حمایت و پشتیبانی از پایان‌نامه‌های مرتبط با دفاع مقدس،ارائه مشاوره تخصصی در زمینه طرح‌های پژوهشی دفاع مقدس، برگزاری جلسات نقد کتاب‌های دفاع مقدس،برگزاری کارگاه آموزش خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی،برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس، برگزاری جلسات نقد ادبی باحضور نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس و تألیف و انتشار کتاب‌های دفاع مقدس.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.