با آیین و آداب استان کرمانشاه آشنا شویم

به گزارش بزنیم بیرون ،از ایین و اداب مردم غیور کرمانشاه ، ابتدا درباره گویش مرمان این استان صحبت خواهیم کرد .

زبان و گویش

 

زبان اهالی کرمانشاه کردی است، زبان کردی خویشاوند نسبی زبان فارسی است زیرا اشتراک قواعد دستوری و ذخیره لغوی زبان‌های ایرانی نتیجه خویشاوندی نسبی آنها است. زبان کردی که شاخه‌ای از زبان شمال غربی ایرانی میانه است به علت داشتن ادبیات مکتوب اهمیت خاصی دارد. با این حال نفوذ زبان‌های دیگر در این زبان قابل توجه است. زیرا از زبان های عربی، ارمنی، ترکی و فارسی لغات بسیار در آن راه یافته است. سابقه تاریخی کردها و پراکندگی آنان موجب پیدایش گویش‌های بیشماری شده است.

آداب و رسوم مردم کرمانشاه برای تحویل سال نو

از روزها قبل از فرارسیدن نوروز، مردم استان کرمانشاه با خانه تکانی و گردگیری خود را برای برگزاری این جشن باستانی مهیا می‌کنند.چند ساعت قبل از تحویل سال نو، سفره هفت سین را باشکوه و جلوه خاصی در خانه های خود می چینند و در کنار قرآن و آینه و شمعدان و تنگ و ماهی و میوه و شیرینی، هفت سین را که اغلب شامل سبزه، سیر ، سرکه ، سمنو ، سماق ، سنجد و سیب است را می‌گذارند.

 نان برنجی که از شیرینی های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه است با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، همواره در میان سفره‌های هفت سین به چشم می خورد و زیبایی خاصی به سفره هفت سین کرمانشاهی می بخشد.

آداب و رسوم مردم کرمانشاه در گذشته

در گذشته آداب و رسومی از جمله قاشق زنی، شال اندازی و یا بوته جمع کردن و روشن کردن آتش بربام خانه ها در کرمانشاه مرسوم بود که امروز اغلب این مراسم در برخی از روستاها انجام می‌شود.

در برخی مناطق روستایی استان کرمانشاه هنوز هم در روزهای نوروز در پشت بامهای خود به احترام زرتشت و آئین ایران باستان آتشهای بسیاری را روشن می کنند و باور دارند آتش مایه پاکی و برکت و نور خداوند است، در شبهای نوروز شال اندازی تا نیمه‌های شب ادامه دارد و افراد خانواده در شب اول سال پلو می خورند و برای روز دیگر نگهداری می‌کنند، این کار برای این است که سال جدید برایشان پربرکت باشد.

 آداب و رسوم مردم کرمانشاه در مناطق روستایی

در مناطق روستایی هم سفره نوروزی را باشکوه بسیار در کنار نان برنجی، ماست، گندم و تخم مرغ مهیا می کنند.

اهالی خانه با لباسهای نو در خانه هستند و باور دارند روان نیاکانشان در نوروز شاهد رفتار و نوع پوشش آنهاست.

مردان با شلیک گلوله در ساعت تحویل سال شادمانی خود را از آغاز سال جدید ابراز می‌کنند.

پس از تحویل سال مردم برای دید و بازدید به خانه همدیگر می روند که خانه سادات در اولویت است؛ همان شب پولی به نام "ته کیسه " به عنوان نماد برکت از بزرگان می گیرند.

در روستاها معمولا تخم مرغهایی برای عیدی به افراد خانواده های یکدیگر می دهند.

آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ماه محرم

آیین سیاه پوشی یکی از آیین های شهر کرمانشاه است مردم سیاهپوش کسی می شوند که پس از 1400 سال هنوز خونش می جوشد.

از آیین های بسیار قدیمی ماه محرم که هنوز هم در کرمانشاه جریان دارد مراسم تعزیه خوانی خوانی است که به نوعی آگاهی یافتن از واقعه کربلا و نمایش وقایع ومصیبتهای واقعه عاشورا است

انجام مراسم تعزیه در گذشته چنین بود كه در دهه اول محرم با حضور حكمران وقت در محوطه سبزه میدان، واقع در مقابل دیوانخانه حكومتى، مردم و دسته ‏هاى عزادار گردهم مى ‏آمدند و به عزادارى مى‏پرداختند. مراسم در فضاى باز و با شكوه تمام آغاز و تا پایان روز ادامه مى‏ یافت.

در یكى از روستاهاى پیرامون كرمانشاه به نام «كندوله»تعزیه‏ هابا گویش و عرف محلى نیز اجرا مى‏ شود.

از آداب ویژه مجالس عزادارى در برخی از مناطق استان نواختن چمرى است. همراه با شیون گرم مرد و زن، ساز و دهل نواى «واى واى» مى‏نوازد و همراه چمر، نواى ویژه «چمرى» را اجرا می‌‏كند.

و در بین ایلات و طوایف كرمانشاه وقتى شخصى فوت می‌‏كند بستگان جمع می‌‏شوند و همگى لباس سیاه مى‏‌پوشند و لباس خود را گِل مى‏‌گیرند.

در کرمانشاه هم مردم دسته‏ هاى سینه‏ زنى و زنجیرزنى مختلف تشكیل مى ‏دهند از دیر زمان از طرف مردان بزرگ تكایایى جهت برگزار كردن این مراسم در كرمانشاه به وجود آمده است كه آنها را تزیین كرده و براى انجام مراسم آماده مى‏ كردند

تهیه انواع غذاها و شربت های نذری مانند حلیم، شعله زرد، حلوا و شربت در میان عزاداران از دیگر آیین های این شهر است.

 

 

 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.