با پاسپورت ایرانی به کدام کشورها بدون ویزا برویم؟

به گزارش بزنیم بیرون ، فرآیند لغو روادید در دنیا، سابقه مهمی در تاریخ سیاسی معاصر دنیا دارد. پیمان شنگن یکی از مهم ترین معاهدات بین المللی قرن بیستم بود که در دهه هشتاد میلادی، زمینه را برای تسهیل روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری صدها میلیون نفر از شهروندان اتحادیه اروپا فراهم کرد. اکنون ۲۵ کشور عضو پیمان شنگن هستند و بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا، برای سفر به این کشور ها،‌ نیازی به اخذ روادید ندارند. در واقع با داشتن ویزای Type C شنگن،‌ می توان تا ۹۰ روز در مرز های این کشور ها به سیاحت پرداخت و با مشکلی مواجه نشد.

صدور سیستم شنگن در قاره سبز، زمینه هجوم گردشگران به این قاره را ظرف ۳۵ سال اخیر به دنبال داشته است که بستر خوبی برای گسترش گردشگری و روابط ملیت های مختلف این جامعه اروپایی با دیگر ملل جهان شد. از سیستم شنگن، بعد ها برخی از کشور ها برای لغو روادید منطقه ای استفاده کردند که پیمان شانگام بین ایران و سوریه و لبنان از آن جمله است.

ایران، اکنون با  الگو برداری از این سیستم های صدور روادید می کوشد، صنعت گردشگری خود را که در افق ۱۴۰۴، به دنبال جذب ۲۰ میلیون گردشگری و ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی است، توسعه دهد. راه اندازی سیستم ویزای فرودگاهی (visa on arrival) می کوشد تا سفر اتباع بیش از ۱۹۰ کشور جهان به ایران تسهیل شود. اما در مقابل، کشور های زیادی در دنیا، سیستم لغو روادید را برای سفر هموطنان مان در دستور کار ندارند.

مقصد های غیر محبوب بی ویزا!

ایران درحال حاضر برای تمام کشورها غیر از ۱۰ کشور کلمبیا، سومالی، انگلیس، کانادا، آمریکا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان امکان صدور ویزا در فرودگاه را فراهم کرده است و شما نیز می توانید به ده ها کشور جهان با گذرنامه ایرانی، بدون روادید سفر کنید.

اتباع ایرانی می‌توانند به ۳۶ کشور جهان بدون روادید یا با گرفتن روادید فرودگاهی سفر کنند،‌ کشورهایی مانند ارمنستان، کوزوو‌، ترکیه‌، ساموآ،‌ تووالو‌، پالائو،‌ کیپ‌ورد،‌ کومور‌، جیبوتی‌، کنیا،‌ ماداگاسکار‌، موزامبیک،‌ سیشل،‌ تانزانیا‌، توگو،‌ اوگاندا‌، بولیو‌ی، دومینیکا‌، اکوادور‌، گویان‌، هائیتی‌، نیکاراگوئه‌، ونزوئلا، کردستان عراق‌، لائوس‌، ماکائو‌، مالدیو‌، مالزی، نپال‌، سریلانکا،‌ تیمور شرقی،‌ سوریه و لبنان. اردن، آذربایجان و گرجستان.

اگر چه لغو روادید بین ایران و کشورهایی از جمله آذربایجان و گرجستان با فراز و نشیب هایی همراه شده است، اما به نظر می رسد سیل گردشگران گرجی و آذری به ایران در سال های اخیر و هم چنین اشتیاق سفر ایرانیان به گرچستان و تورهای گسترده ان در این چند وقته، نشان دهنده تسهیل شدن فرآیند صدور روادید برای اعزام گردشگر ایرانی باشد.

3-w900-h600

از جمله کشور های سی و شش گانه فوق الذکر، اکثر کشور ها، به واسطه فاصله زیاد و ناشناس بودن برای فعالان گردشگری کشور مان، عملا مقاصد جذابی نیستند. حتتی نام برخی را هم چون گویان و سیشیل و ساموا و لائوس تا حالا نشنیدیم چه برسد که بخواهیم دربرنامه سفر آینده قرار دهیم. به نظر می رسد، در واقع برای ایرانیان، تنها ۸ کشور است که فرآیند لغو روادید، فرآیندی ارزشمندی برای تسهیل  و تسریع سفر آن ها به خارج از مرز ها باشد و ما بقی، بودن یا نبودنش خیلی توفیری ندارد.

داستان مالزی، اندونزی و کشورهای اکو

ویزای مالزی که قبلا تا ۳ ماه برای ایرانیان لغو بود، اکنون به ۱۴ روز کاهش یافته است. اندونزی نیز در مقطعی روادیدش را به‌صورت فرودگاهی برای ایرانی‌ها صادر می‌کرد که اکنون به‌خاطر فشارهای دولت استرالیا به‌دلیل گسترش مهاجرت غیرقانونی به این کشور از طریق اندونزی‌، دولت این کشور هم تقریبا از سال گذشته، صدور ویزای فرودگاهی را برای ایرانی‌ها حذف کرد و اکنون این روادید را از طریق سفارتخانه‌اش صادر می‌کند. البته دریافت روادید اندونزی در تهران، در مقیاسه با فرآیند صدور روادید کشورهای شنگن، سخت نیست.

پیشنهاد دیگری هم که بارها مطرح شده، لغو روادید با کشورهای عضو «اکو» است که اکنون یکی از پیشنهادهای جدی برای لغو روادید در مرحله‌ی نخست به‌شمار می‌آید. کشورهای اکو شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان‌، ترکمنستان‌، قرقیزستان‌، ازبکستان،‌ تاجیکستان‌، پاکستان و ترکیه هستند که البته در میان آن ‌ها کشورهای خاصی مانند افغانستان و پاکستان دیده می ‌شوند که ارگان‌های امنیتی ایران برای لغو روادید با آن‌ ها به‌دلیل شرایط امنیتی‌شان، حرف‌ هایی دارند.

مقصد های محبوب بی ویزا نیازمندیم!

4-w900-h600

اگر چه از نظر ایرانیان، هنوز کشور های هدف مهمی در دنیا هستند که برای سفر به آن جا علاقه زیادی دارند، اما به واسطه معضل ویزا و احتمال reject شدن و صرف هزینه های میلیونی، عطایش را به لقایش بخشیده اند: مانند ژاپن، کره، نیوزلند و استرالیا و حتی کانادا.

ترکیه، هم چنان یکی از اولویت های سفر ایرانیان به خارج از کشور است. این کشور با ۸۹ کشور دنیا، سیستم لغو روادید را مدتهاست که در دستور کار داشته و همین فعالیت سیاسی، بستر را برای ده ها میلیارد دلار درامد ارزی جهت توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است. ترکیه اکنون سالانه چند میلیارد دلار از سفر یک هفته ای ایرانیان به شهر های مختلفش، کسب در آمد دارد اما شاهد حضور گسترده ترک ها در ایران نیستیم.

پس از ترکیه، مالزی، ارمنستان و لبنان، از جمله کشورهای مقصد پر مخاطب ایرانیان برای سفر های کوتاه در کشورهای بدون نیاز به اخذ روادید است. این مقصد های محبوب سبب شده تا برخی از هموطنان نسبت به خرید خانه و تحصیل در آن جا نیز اقدام کنند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.