بتون چرمه، اورست غارهای شرق کشور

به گزارش بزنیم بیرون ، محمد عرب گفت: این غار در نزدیکی روستای چرمه در 12 کیلومتری مرکز شهر سرایان واقع است.

وی افزود: در نزدیکی این غار زیارتگاه پیراباذر از اماکن تفریحی و زیارتی شهرستان سرایان قرار دارد.
 
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با اشاره به اینکه برای پیمایش این غار تجهیزات پیشرفته غارنوردی مورد نیاز است، اظهارکرد: قندیل‌های زیبای آهکی به اشکال مختلف، حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت از شگفتی‌های داخل غار است.
 
عرب ادامه داد: در داخل این غار می‌توان انواع تزئینات آهکی از قبیل استلاگمیت، استلاگمیت (لوله‌ای، میله‌ای، گل کلمی و...) حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلیست و پدیده بی‌نظیر وکمیاب مروارید غار را مشاهده کرد.
 
وی با بیان اینکه پیمایش غار تنها توسط غارنوردان زبده و دوره دیده با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات روز غارنوردی امکان‌پذیر است، افزود: غار مورد نظر دارای دو دهانه است که دهانه ورودی به نام اژدها و دهانه خروجی آن که بسیار مخوف وعظیم است که به نام بتون شهرت دارد.
 
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان یادآورشد: غار اژدها درواقع دومین غار عمیق و اورست غارهای شرق کشور محسوب می‌شود.
 
عرب خاطرنشان کرد: این مکانی دیدنی و جاذبه‌ای منحصر به فرد در شمال شهر سرایان و در شرق روستای چرمه واقع شده و در صورت اختصاص بودجه لازم برای ساماندهی و بهسازی غار می‌توان آن را به صورت یک مکان توریستی بسیار جذاب برای استفاده گردشگران ایرانی و خارجی درآورد.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.