بسته پیشنهادی برای غارنوردی یک روزه اطراف تهران

به گزارش بزنیم بیرون ، صدها غار در ایران وجود دارد که برخی از آن ها، بیش از ۷۰ میلیون سال قدمت دارد. غار چال نخخیر که بین دلیجان و نراق در استان اصفهان قرار دارد، یکی از غار های زیبا و شگف انگیز ایران و جهان به شمار می رود که اخیرا کشف شده است. دنیای گردشگری زیر زمینی ایران، آن قدر وسیع و جالب و وصف ناشدنی هست که می توان سر فصل جداگانه ای برای آن در عرصه صنعت گردشگری داخلی برای آن ترتیب داد. دنیای گردشگری زیر زمینی ایران، در دنیا بی نظیر است و این فرصت گران بهایی در اختیار گردشگران داخلی و بین المللی است.

در این نوشتار، نگاهی داریم به غار های زیبای استان تهران.

غار رودافشان

2-w900-h600

به عقیده غار نوردان و غار شناسان، تهران اگر چه از نظیر موزه ها و کاخ ها و ظرفیت های طبیعی گردشگری، امکانات فراوانی دارد، اما از نظر تنوع ظرفیت های غارنوردی، استانی فقیر محسوب می شود. در داخل تهران غاری نداریم و برای غار نوردی باید به اظراف تهران رفت. خوشبختانه می توان با نیم ساعت رانندگی به مکان های خوش آب و هوای اطراف تهران رسید که هم از دود و دم شهری خبری نیست و هم طبیعتی زیبا و آرام را در برابر دیدگان هر بیننده ای قرار می دهد. اگر شما مایل به غار نوردی در اطراف استان تهران باشید، غار یخ مراد که نزدیک جاده چالوس هست، یکی از گزینه هاست. البته اگر به سمت استان قم هم بروید، غار کهک انتخاب خوبی خواهد بود.

3-w900-h600

(تصویر زیبای غار رود افشان)

غار گل زرد در جاده هراز و هم چنین رود افشان در منطقه فیروزکوه که در شرق تهران قرار دارد،‌ از دیگر انتخاب هایی هست که خواهید داشت.

 

4-w900-h600

(تصویری از دهانه زیبای غار رود افشان)

یکی از غار های اطراف تهران، که در واقع نزدیک ترین غار به استان تهران محسوب می شود، غار رود افشان است. این غار، در چهل کیلومتری منطقه فیروزکوه و در مسیر جاده ای قرار دارد که به سید آباد معروف هست. روستای رود افشان، یکی از روستا های زیبای اطراف تهران هست که غاری دارد و به همین نام شهرت دارد. خوشبختانه، این غار هم چنان دست نخورده باقیست و ما شاهد زباله هایی که مردم در دیگر غار های کشور رها می کنند، هنوز در این غار نزدیک شهر ۱۰ میلیون نفری تهران نیستیم. غار رود افشان، یکی از مشکلاتی که دارد آن هست که برای رسیدن به آن باید از کوهی مرتفع بالا رفت و به همین خاطر، افرادی که علاقمند به دیدن غار هستند، اکیپی و گروهی برای بازدید از غار اقدام می کنند.

 

5-w900-h600

(تصویر دهانه زیبای غار رود افشان)

به هر حال، غار رود افشان یکی از زیبا ترین غار های کشور هست و در سال ۱۳۸۴ به عنوان میراث طبیعی ایران ثبت رسمی شد. بنا به گفته خبرگزاری مهر، این غار دهانه بزرگ و تالار های وسیعی که دارد، غار نوردی را در آن اسان می کند. بخش هایی از این غار هم چنان پر از آب است. دهانه وسیع غار، یکی از شگفتی های این غار زیبا به شمار می رود. چرا که خیلی از غار های کشور، دهانه کوچک و بعضا کم تر از ۱ متر دارند. غاری گه به گفته بازدید کننده گانش، تاریکی شگفت انگیزی در ان حاکم هست. هیچ نوری در این غار دیده نمی شود و به همین خاطر، موجود زنده ای در غار دیده نمی شود. جز برخی از خفاش هایی که همیشه در ان حضور دارند. هیچ روزنه ای از نور در این غار وجود ندارد.

 

6-w900-h600

(تصویر غار زیبای رود افشان)

طبقه گفته های غار نوردان، دهلیزی نیز در این غار وجود دارد که توسط گردشگران به معبد آناهیتا معروف شده، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان آن وجود دارد و به همین سبب معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته است.غار رودافشان از نوع غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه می باشد که پیشروی تا عمق ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری آن با تجهیزات کم غار نوردی امکان پذیر است.

7-w900-h600

(تایلوی میراث فرهنگی و منابع طبیعی استان تهران در نزدیک غار رود افشان فیروزکوه)

مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در جریان بوده، ایجاد شده است. در برخی قسمت های مسیر برای سهولت رفت و آمد نردبان های فلزی قرار داده اند چون در برخی از مسیرها، سنگ ها به واسطه رطوبت موجود، لیز و صاف است و برخی دیگر چنان سخت است که جای پای مناسبی برای ایستادن و نشستن روی سنگ ها و دیدن سقف سنگی و دهلیزهای متعدد آن است.

کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند.  مسیر راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متر است. غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیرهای سختی عبور کنید. بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتماً نیاز به چراغ قوه قوی دارید. نمای دهانه غار از داخل در برخی قسمت‌های مسیر برای سهولت رفت‌وآمد نردبان‌های فلزی قرار داده شده است.

غار بورنیک

یکی از غار های زیبای اطراف تهران است. این غار در صد کیلوکتری شرق تهران و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزگوه قرار دارد. غاری که در جاده دماوند فیروزکوه واقع شده است، بورنیک نام دارد. بور یا همان بار، در کنار نیک قرار گرفته و معنی و مفهوم جای نیک را در ذهن متبادر می کند.

8-w900-h600

بورنیک یعنی جای خوب. بلندی غار شش متر و طول و عرض آن به ترتیب ۱۰ و ۱۵ متر هست. دهانه غار از دید نهان هست و به همین خاطر محل امنی برای سکونت در مواقع خطر و زندگی در دوره غار نشینی انسان بوده است. غار هوایی بسیار خنک دارد که شاید در گرمای ۴۰ درجه بالای صفر منطقه، به کم تر از ۱۰ درجه برسد. گشتی در دنیای زیر زمینی زیبای غار بورنیک را به گردشگران تهرانی توصیه می کنیم.

از غار بورنیک و رود افشان که بگذریم، نوبت غار بیوک آغا می شود.

غار بیوک آقا

غار بیوک آقا بر خلاف همه غار ها ، طبیعی نیست و بشر ایجاد کرده است. غاری که برای افرادی که به سمت جاده کن و سلقون می روند، انتخاب خوبی مخصوصا در فصل تابستان هست.

9-w900-h600

اگر از امام زاده داود و جاده دده سنگان بگذرید، با چند ساعت پیاده روی به غار بیوک آغا می رسیم. غار بیوک آغار، غاری طبیعی نیست و افراد مختلف آن را با لوازم مختلف در دل کوه ایجاد کردند و بیش تر شبیه پناهگااه است.

غار گل زرد

10-w900-h600

یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری طبیعی تهران، غاری معروف به غار زرد هست. غاری که در منطقه خوش آب و هوای پلور با چشمه های پر آب قرار دارد و در منطقه منظریه واقع شده است. اگر حدود شصت کیلومتر از تهران به سمت جاده هراز رانندگی کنیم، به این غار می رسیم. غاری پایین گردنه امام زاده هاشم و قبل از راهدارخانه منظریه، یکی از ظرفیت های گردشگری زیر زمینی اطراف پایتخت را مشاهده می کنیم. دهانه تنگ غار سبب می شود که فقط افراد با سینه خیز بتوانند از ان عبور کنند.

11-w900-h600

غار بسیار زیباست و با وجود حوضچه های كوچك و بزرگ (كه بعضا تا ۴ متر عمق دارند) و جویبارهای زیر زمینی و سازندهای آهكی بسیار متنوع، فضایی دلفریب و رویایی ایجاد كرده است.رفت و برگشت تا انتهای غار حدود ۳ ساعت طول می كشد.

غار بزج

12-w900-h600

اسمی عجیب برای غاری عجیب. غار بزج در نزدیکی طالقان قرار دارد. طالقان یکی از مناطق خیلی خوش آب و هوا به خصوص در فصل بهار و تابستان هست. غار کلا ۲۵ متر هست و بیش تر محلی برای استراحت رهگذارن منطقه هست. اگر به غاز بزج رفتید، از اهالی سوال کنید و از غار کله سنگ هم دیدار کنید.این غاردر کوه های طالقان داخل کوهی به همین نام نزدیک روستاهای «سوهان» و «آرتون» واقع است. دهانه غار تنگ است و درون آن منابع آب های زیرزمینی دیده می شود.

13-w900-h600

طول غار ۸۵ متر است و از سنگ چین های دستی درون غار استنباط می شود که این غار در ادوار پیش از تاریخ مورد استفاده انسان ها بوده است.

غار یخ مراد

14-w900-h600

یکی از غار های معروف هست. این غار در اطراف روستای آزاد بر در منطقه گچسر واقع شده و در راه چالوس است. غاری در محدوده استان البرز و از جاذبه های طبیعی زیبای این استان است .  دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

 

15-w900-h600

(تصویر دهانه غار یخ مراد)

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماههای اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند. نکتهٔ قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود.

16-w900-h600

(تصویر زیبا از قندیل های رنگارنگ غار یخ مراد)

در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند. مجید کاشیان غار نورد حرفه‌ای باشگاه دماوند و ترسیم کننده نقشه غار در توضیحات این غار آورده‌است: «در گذشته مردم بومی بر این باور بوده‌اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد. و وجود کهنه‌های آویخته (دخیل) به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده گواه این ادعا است».

غار یخ مراد مملو از قندیل های زیبایی هست که حس خوبی را به غار نوردان می دهد. تور های گردشگری بسیاری در تهران، برای بردن طبیعت گردان به دنیای زیر زمینی اطراف استان تهران در سال های اخیر فعال بوده اند که از شما نیز دعوت میکنیم یا به همراه تور های رسمی یا با همکاری مشاوران غار نوردی، از این جاذبه طبیعی بسیار زیبای اطراف تهران در تابستان داغ ۹۵ استفاده کنید.

غار ها در ایران، به خصوص در اطراف شهر های بزرگ نعمتی برای صنعت گردشگری محسوب می شود. بازدید از غار ها در همه جای دنیا امکان پذیر نیست و برخی از غار های ایران، از شگفتی های ٖآفرینش است و بعضا در زمره غار های زنده دنیا محسوب می شود. انتظار می رود گردشگران و طبیعت گردان،، فرهنگ غار نوردی را هم چون فرهنگ موزه گردی و گالری گردی، در کشور و میان عامه مردم جا بندازند تا گردش در دنیای زیر زمینی ایران، هم چون دنیای روی زمین، بخشی از فرهنگ عامه علی الخصوص در عرصه گردشگری شود.

جهت کسب اطلاعات درباره ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی و طبیعی تهران، توصیه می کنیم اطلاعات لازم را از از بخش غانوردی پرتال بزنیم بیرون دریافت کند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.