بلای کرم ضد آفتاب بر سر محیط زیست

به گزارش بزنیم بیرون ،با وجود یافته های علمی ثابت شده در سال 2015، به نظر می رسد بیشتر گردشگران از این که محافظت کردن خودشان از آفتاب، چنین تاثیر وحشتناک و فاجعه آمیزی روی صخره های مرجانی در جهان می گذارد آگاهی ندارند. زمانی که در حال تهیه ضد آفتاب برای سفر ساحلی خود در تابستان پیش رو هستید و قصد دارید انتخاب مسئولانه ای نسبت به جهان اطراف خود داشته باشید، به جزSPF کرم، چیز های بیشتری برای در نظر گرفتن خواهید داشت.

مضرات ضد آفتاب بر روی محیط اقیانوس ها

ضد آفتاب شما ممکن است به زندگی زیر دریاها و اقیانوس ها تا حد بسیار زیادی آسیب وارد کند. براساس تحقیقات مجلهArchives of Environmental Contamination and Toxicology، ماده اصلی استفاده شده در کرم های ضد آفتاب که اکسی بنزن نام دارد، در حال نابود کردن صخره های مرجانی است. این تحقیقات، آثار مضر تحمیل شده بر مرجان ها توسط اکسی بنزن را شبیه به اثر مضر گازوئیل بر آنها می داند. یکی از نویسندگان این تحقیق، دکترPHD، کریگ داونز ، می گوید : (اکسی بنزن باعث به وجود آمدن تغییر شکل در پوسته مرجان ها می گردد و همچنین موجب می شود لارو های مرجانی خودشان را درون اسکلت خود یا در واقع تابوت خود با این ماده بپوشانند.) این دانشمند همچنین اشاره می کند که صخره های مرجانی مرده یا (مرجان های زامبی)اغلب در سواحل کارائیب که گردشگران بیشتری در آنها وقت می گذرانند یافت می شوند و در آب هایی که گردشگران کمتری دارند، اغلب صخره های مرجانی سالم هستند. داونز همچنین می گوید : (در یک ساحل، تقریبا هیچ مرجانی دیده نمی شود و بیشتر به یک خشکسار ویران شده شباهت دارد. اما چند ساحل آن طرف تر، در یک مجموعه تفریحی اقامتی بسیار گران که تعداد کمی گردشگر دارد، صخره های مرجانی و خارپُشت های دریایی بسیار زیاد دیده می شوند. نزدیک به 90 درصد مرجان های کارائیب از سال 1980 تاکنون ناپدید شده اند.)

توصیف کوچک از فاجعه بزرگ مضرات ضد آفتاب برای محیط زیست

آسیب دیدن صخره های مرجانی در چند سال اخیر، بخاطر نابود شدن بخش های بزرگی از دیواره بزرگ مرجانیGreat Barrier Reef در استرالیا بسیار سرو صدا کرده و تیتر اول اخبار بوده است. اکسی بنزن در کنار گرم شدن اقیانوس ها، به عنوان یکی از دلایل کمرنگ شدن مرجان ها شناخته شده است؛ چرا که نه تنها به مرجان های بالغ آسیب می زند، بچه مرجان ها را نیز از شکل طبیعی در می آورد و به کشتن می دهد؛ بنابراین مرجان ها قادر به تجدید حیات و از نو زاده شدن نخواهند بود.

خبرگزاری رویتر گزارش می دهد که هر ساله بین 6000 تا 14000 تن کرم ضد آفتاب در نواحی اطراف مرجان ها رها می شود. طبق گزارش ها، در سواحل هاوایی و کاراییب، سطح اکسی بنزن آب 12 برابر بیشتر از مقدار میانگین جهانی می باشد. اما شناگران می توانند با یک تغییر کوچک و سریع در خرید کرم هایشان، این آسیب رسانی به طبیعت را متوقف کنند.

 چگونه تاثیر منفی ضد آفتاب روی محیط زیست را کمتر کنیم؟

خوشبختانه دسترسی به کرم های ضد آفتاب دوستدار طبیعت و محیط زیست در حال آسان تر شدن است. کرم های مالیدنی (بدون اسپری) با مواد اولیه فعالی مانند اکسید زینک یا اکسید تیتانیوم که هر دو زیست فروسایش پذیر (موادی که توسط میکروارگانیسم ها به مواد یافت شدنی در طبیعت تجزیه می شوند) یا به عبارتی تجزیه پذیر هستند، بهترین کرم هایی هستند که می توانید برای خود تهیه کنید. با این وجود، بسیاری از تولید کنندگان کرم های ضد آفتاب، در تبلیغات خود صادق نیستند: برخی از کرم هایی که با برچسب (دوستدار طبیعت) یا (دوستدار مرجان ها) در بازار ارائه می شوند، همچنان دارای اکسی بنزن هستند. پس اگر در جستجوی یک کرم ضد آفتاب مسئول و غیر مضر هستید، سعی کنید از قانونی که پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد خرید خوراکی هایی که برچسب (سالم) دارند پیشنهاد می کنند پیروی کنید؛ به این صورت که مواد اولیه روی برچسب کرم ها را بخوانید و مطمئن شوید که اکسی بنزن در این فهرست وجود ندارد. این که برخی محیط های طبیعی حفاظت شده یا مراکز تفریحی اقامتی معتبر، تعدادی از کرم های ضد آفتاب را در سواحل تحت اداره خود ممنوع کنند اصلا غیر منطقی به شمار نمی رود. پارک ملی حفاظت شده Cabo Pulmo National Marine Parkدر مکزیک این کار را انجام داده است و از بازدید کنندگان خود درخواست می کند که کرم های ضد آفتاب زیست فروسایش پذیر یا به عبارتی تجزیه پذیر استفاده کنند. هاوایی نیز بتازگی در زمینه ممنوعیت کرم های دارای اکسی بنزن فعالیت هایی انجام داده است؛ پس به نفع شماست که هر چه زود تر کرم ضد آفتاب خود را تغییر بدهید.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.