بوستان باغ ایرانی تهران | باغ ایرانی در کجا قرار دارد

به گزارش بزنیم بیرون ، جز باغ ایرانی در محله ی قدیمی ونک در خیابان شیخ بهایی که مساحتی بالغ بر 3.5 هکتار دارد و تقریبا چیزی در حدود 2 هکتار و نیم از این باغ قدیمی پر است از سرسبزی و گل و درخت وانواع گیاهان که یکی از جاذبه های گردشگری مهم و ویژه در تهران  به شمار می رود. باغ ایرانی تهران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

برای این که از این باغ زیبا در تهران دیدن کنید حواستان باشد فقط از ساعت 7 صبح 12 شب امکان بازدید از آن وجود دارد و بعد از ساعت 12 شب باغ تعطیل است و درب آن به روی بازدید کنندگان بسته می باشد. در طراحی باغ تهران از الگو سبک معماری باغ های ایرانی استفاده شده است الگویی که در سراسر دنیا مختص ایران می باشد.در مورد باغ های ایرانی نکته ای که وجود دارد این است که اغلب این باغ ها مثل باغ شازده کرمان و همچنین باغ های ایرانی در کرمان و شیراز در مسیر خروجی قنات ها پدید امده اند به همین دلیل قنات در پیدایش و شکل گیری تاریخ باغ تهران نقش بسزایی در طول تاریخ تا به امروز داشته است.باغ  دارای ساختار هندسی جالب توجهی می باشد که سبب گشته در کل دنیا مطرح گردد. در باغ  تهران شکل مربع دارای اهمیت و ارزش خاصی می باشد و بسیار روشن و واضح و به سادگی هر چه تمام تر فاصله بین اشیا و اجزای باغ را مشخص می کند. برای نمونه اگر بخواهیم خدمت شما عرض کنیم مثلا در کاشت درختان برای این که بتوان به خوبی از هر سمتی ردیف درختان را دید مربع هایی برای تعیین فاصله محل کاشت درختان شکل می گرفت.

زیبایی اطراف باغ ایرانی

محله ونک که پر است از برج ها وساختمان های تجاری و مسکونی سر به فلک کشیده روزگاری دهی بیش نبود دهی زیبا پر از باغ های سرسبز و با طراوت و به عنوان یک منطقه ی خوش آب وهوا در تهران به حساب می آمد . باغ ایرانی تهران که در این محله واقع شده است در واقع یادگار دوران خانه های کاهگلی که بوی آن به کلی از یاد خیلی از ما آدم های امروزی رفته است و صفا و صمیمیتی در اینجا حاکم بود که امروزه دیگر آن روزگاران خوش و شیرین را نمی توان در هیج جا دید.باغ تهران هنوز خاطرات گذشته را به یاد کسانی می اورد که حال و هوای ان روز ها را با زرق و برق این دوران عوض نکرده اند کسانی که وقتی از کوچه صابری وارد باغ می شوند و دیوارهای بلند باغ و درختان قدیمی را در ان می بینند خاطرات قدیمی برایشان تازه می شود و به یاد کلون هایی می افتند که با صدایش به صاحبخانه اعلام می کرد که مهمان عزیزی که انتظارش را می کشیدند زن است یا مرد.در داخل باغ ایرانی تهران در فصل بهار می توان جشنواره ای از گل های لاله زیبا را به نظاره نشست همچنین فواره های زیبایی که در محوطه و در وسط بوستان باغ ایرانی تهران واقع شده است بسیار دیدنی و تماشایی می باشد .باغ ایرانی تهران در تهران توسط مهندس علی مهتاری مختاری ساخته و طراحی گردیده است باغ ایرانی دارای سه ورودی مجزا است که هر کدام از این ورودی ها سردر مخصوص به خود را دارند و دارای یک مکان نگهبانی می باشد . کوشک و عمارت درون باغ و تقارنی که با دیگر اجزا باغ دارد و حوض وسیع و همچنین هندسه قرارگیری درختان در کنار هم  سبب گشته که باغ ایرانی جزو زیبا ترین و بی نظیر ترین باغ های تهران به شمار آید .

گردشگران وطبیعت دوستان و حتی تمام پایتخت نشینان می توانند از سه درب این باغ داخل شوند ورودی اصلی باغ ایرانی در قسمت جنوبی باغ قرار گرفته است و دیگر ورودی های باغ ورودی های شرقی و غربی می باشند که هر کدام با آجرکاری و سازه های مشبک بی نظری تزئین و آراسته شده اند . و وجود لوستره ای بزرگ که از سقف ورودی های باغ آویزان است نیز در نوع خودش توجه گردشگران را به خود جلب می کند.بر روی عمارتی که در انتهای باغ  قرار گرفته است عنوان کتابخانه اهدایی توسط مقام معظم رهبری نوشته شده است در واقع کتابهای اهدایی مقام معظم رهبری در این کتابخانه نگهداری می شوند.روبروی عمارت اصلی باغ بزرگترین حوض باغ واقع شده است. خانواده های عزیز می توانند همراه عزیزانشان به این باغ زیبا بیایند و در آلاچیق ها و سکوهایی که در نقاط مختلف باغ قرار گرفته اند بنشینند و از زیبایی این جا نهایت لذت را ببرند.

  باغ ایرانی تهران چه ویژگی هایی دارد؟

باغ های ایرانی باغ و بوستان های زیبایی هستند که در ادوار گذشته تا به امروز مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است. این باغ های ایرانی مشخصه ای دارند که آن ها را با دیگر باغ ها متمایز می کند بسیاری از جهانگردان مشهرو شرقی و غربی در کتاب ها و سفرنامه های خود از زیبایی های باغ های ایرانی در نقاط گوناگون کشور یاد کرده اند.خوب برای این که متوجه بشویم اصلا باغ یعنی چه و چه ویژگی هایی دارد باید خدمت شما دوستان عزیز عرض نماییم که باغ های ایرانی که به آن فردوس یا پردیس گفته می شود دارای سه وجهه اصلی می باشند.وجهه ی اول بوستان باغ : اولین وجهه باغ  که منحصر به فرد می باشد این است که دورتا دور این باغ ها را دیوار های بلند احاطه کرده است و سبب شده است که باغ های ایرانی با سایر فضا ها متفاوت تر به نظر برسند.وجهه دوم باغ : دومین وجهه اصلی باغ  این است که باغ های ایرانی را در مسیر جوی آب ها می ساخته اند به هیمن خاطر نمی توان نام بوستان باغ را به بوستان یا باغی نسبت داد که در ان جوی آبی نباشد.وجهه سوم باغ ایرنی : سومین وجهه منحصر به فرد بوستان باغ  این است که در عمارت های تابستانی داخل باغ در مرکز عمارت ها استخر آب تعبیه شده است.این سه ویژگی باغ ایران سبب گشته است که بوستان باغ ایرانی تهران با باغ های ایتالیایی ، فرانسوی و انگلیسی و حتی باغ هندی کاملا متفاوت و خاص باشد.

امکانات و تنوع گونه های گیاهی در باغ ایرانی

این باغ بوستان یا بوستان باغ ایرانی تهران یک ویژگی خیلی منحصر به فرد  دارد  و آن این که برای عبور و مرور معلولین عزیز مسیرهای مناسبی تدارک دیده شده است و همچنین دارای کتابخانه ی همگانی ، چنارستان ، آبنماهای محوری زیبا ، سردر باختری و خاوری ، زمین بازی کودکان  وهمچنین زمین روباز ورزشی می باشد . همچنین در بوستان باغ ایرانی تهران یک رستوران و کافی شاپ قرار دارد که در واقع خود بنای این ساختمان از بناهای قدیمی و تاریخی تهران به شمار می رود و دارای غذاهای خوشمزه و لذیذی هم هست.فضای سبز باغ ایرانی در تهران که در طراحی آن از باغ های پر از گل و درخت ایرانی الگو گرفته شده است باغی با جوی های آب سنگی که دارای انواع درختان کهن و قدیمی می باشد که از زمان های دور تا به امروز در باغ  وجود داشته اند و از انواع گونه های گیاهی می توان به مورد ، انواع نسترن و رز ، برگ نو ، زرشک ، برگ بو ، شیر خشت ، پیراکانتا و بونه های فصلی که همیشه سرسبز و باطراوت هستند نام برد. اگر عاشق گل و گیاه هستید مطمن باشید به مکان خوبی قدم گذاشته اید لاله های رنگارنگ و دیدنی باغدر تهران مطمنا شما را مدهوش خواهد کرد اگر به این باغ امدید فراموش نکنید که دوربین عکاسی خود را همراه خود داشته باشید

.

 آدرس دقیق بوستان باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی دقیقا در کوچه شهید صابری در 20 متری خیابان شهید پیروزان و میدان ونک خیابان شیخ بهایی شمالی در منطقه 3 تهران و در محله ونک  واقع شده است . و در بیشتر ایام سال این باغ مورد بازدید تهرانی های عزیز و دیگر هموطنان مان قرار می گیرد. بهترین زمان برای این که از بوستان باغ ایرانی تهران دیدن کنید در اوسط هفته می باشد چون که آخر هفته ها تقریبا بسیار شلوغ و پر ازدحام است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.