تالاب قوری گل ، رویایی در واقعیت آذربایجان شرقی

به گزارش بزنیم بیرون ، آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز در تاریخ این سرزمین تاثیرات فراوانی داشته است و همواره یکی از شهرهای مهم ایران زمین بوده است. هنرمندان بسیاری نیز از دل این استان آذری زبان بیرون آمده اند. ابنیه و آثار تاریخی به جا مانده در آذربایجان شرقی نیز نیازی به معرفی ندارند. در این میان خالق هستی بخش نیز زیباترین نقاشی های خود را در این استان به تصویر در آورده است تا از لحاظ طبیعت نیز جایی باشد پر از دیدنی و زیبایی. تالاب قوری گل شهر تبریز یکی از این مناظر رنگ آمیزی شده به دست طبیعت است که همانند رویایی می ماند اما تالاب قوری گل جایی است واقعی. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای معرفی تالاب قوری گل در تبریز...

تالاب قوری گل که در نزدیکی شهر تبریز واقع است دارای وسعتی 200 هکتاری است که بیشتر مردم تبریز از آن جا خاطراتی دارند و عکس های تالاب قوری گل شهر تبریز در آلبوم اکثر مردم این شهر دارای جای گاهی ویژه است. قوری گل زیبا و دیدنی که 40 کیلومتر از جنوب شرقی تبریز فاصله دارد در غرب بستان آباد و با فاصله 15 کیلومتری از این شهر واقع است. روستایی به نام یوسف آباد در نزدیکی  قوری گل قرار دارد. این منطقه زیبا و رویایی 1890 متر بالاتر از سطح در یا است و دارای مساحتی برابر با 16 میلومتر است. عرض و طول تالاب زیبای قوری گل در حدود 4 کیلومتر است. طبق محاسبات انجام شده عمیق ترین نقطه این مکان بی نظیر و رویایی 13 متر است و از لحاظ محیط زیست مکانی فوق العاده مهم است.

این تالاب که از آب های راکد استان آذربایجان شرقی و تبریز است در زبان ترکی معنای تالاب خشک می دهد. اما شاید جالب باشد بدانید شهر بستان آباد که در نزدیکی  قوری گل واقع است در مکان شهری باستانی به نام اوجان بنا شده است. در دوران مغول و حکومت ایلخانان بر ایران، اوجان پایتخت ییلاقی این قوم بوده است. این منطقه که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته بسیار سرسبز و پر آب بوده است و نام بستان آباد به همین دلیل بر آن نهاده شده است. هم اکنون قوری گل یکی از نشانه های باقیمانده از آن منطقه سر سبز قدیمی است.

ارتفاعات پر برف دامنه شرقی گردنه معروف شبلی در تبریز یکی از اصلی ترین منابغ تغذیه آب قوری گل است. البته آب های جاری و چشمه های زیرزمینی واقع در کف تالاب قوری گل در تبریز نیز از دیگر منابع تغذیه کننده این منطقه زیبا هستند. آب شیرین و قابل شرب قوری گل (در صورت تصفیه) مهم ترین محل آبیاری کشت زارهای روستاهی یوسف آباد، رامناب و ارشتناب است.

این مکان در روزگاری نه چندان دور محل عبور و زیستگاه میش و قوچ ارمنی بوده است که این گونه های کمیاب با توسعه شهری از بین رفته اند اما تصویب قانون ممنوعیت شکار در این منطقه بکر و زیبا باعث شده است تا گونه های فراوانی از حیوانات، این مکان ناب را محل اسکان و زندگی خود قرار دهند. یکی از معروف ترین پستاندارن این منطقه جربیل ایرانی است. علاوه بر جربیل می توان موش مغان، گرگ، روباه، موش کشتزار و سمور سنگی را نیز در محوطه قوری گل مشاهده کرد. این تالاب تبریزی محل زندگی پرندگان بسیاری نیز است که 92 گونه پرنده تاکنون در اطراف قوری گل شناسایی شده اند. اردک سر سفید، اردک لبوطی و اردک مرمری از جمله گونه ای در حال انقراض هستند که در این منطقه زندگی می کنند. گرزه مار، مار پلنگی، مار چلیر و کور مار در کنار قورباغه ها و مارمولک ها و ماهی ها از دیگر موجودات حیات وحش تالاب قوری گل است.

280 گونه گیاهی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی قوری گل است. 89 درصد این گیاهان در حوزه تالاب می باشند و باقی گیاهان آب زی و نیمه آب زی و حوزه بلافصل هستند. شاید جذاب ترین بخش قوری گل، گیاهان  غوطه ور در آب های این تالاب باشند. راهنگ آبی، قوشاب شانه ای، آلاله آبی در کنار انواع جلبک ها فیتو پلانگتون ها این تالاب را به یکی از زیباترین مناظر طبیعی تبدیل کرده است.

برای فرار از گرمای تابستان به قوری گل بروید

آب و هوای سرد و زمستانی این منطقه در تابیتان ها بسیار خنک و معتدل است. مرداد ماه در اوج گرما می توانید میانگین دمای 2 الی 19 درجه سانتی گراد را در تالاب سرسبز قوری گل تجربه کنید. بهمن ماه با دمایی بین 4 تا منفی هفت درجه سردترین ماه این منطقه رویایی است.

تالاب زیبای قوری گل تبریز در کنوانسوین رامسر و در سال 1354 به ثبت رسید. ممنوعیت شکار در سال 1373 به حفظ محیط زیست در قوری گل کمک شایانی کرد و امروزه مناظر دیدنی و تنوع زیستی این تالاب از دیدنی های این منطقه به شمار می رود و با داشتن چشم اندازی زیبا و پرندگانی رنگارنگ یکی از مناطق گردشگری و مهم استان اذربایجان شر قی است.

برای کسب آسایش و لذت بردن از طبیعتی بی نظیر و زیبا، دیدن قوری گل پیشنهادی است که به حتم بعد از سفر به این منطقه به دوستان خود خواهید داد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.