تالاب‌های قم، ایستگاهی بین راهی برای پرندگان مهاجر

به گزارش بزنیم بیرون ، سید احمد شفیعی در مورد حضور پرندگان مهاجر در قم افزود: این پرندگان مهاجر ذخایر جهانی به شمار می روند و برای رسیدن به مقصد کشورهای زیادی را می پیمایند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست قم افزود: پرندگان مهاجر با پیمودن مسافتی چند هزار کیلومتری از کشورهای آسیای جنوبی و شرقی وارد سیبری می شوند و از سیبری و روسیه وارد ایران می شوند. این پرندگان با پیمودن کریدورهای مختلف پروازی در فصل زمستان وارد ایران شده و وارد تالاب های شمال از جمله انزلی و میانکاله می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پرندگان مهاجر سپس به سمت تالاب های جنوب کشور حرکت میکنند و در بین راه وارد تالاب های کوچک قم میشوند. در واقع تالاب های قم ایستگاهی بین راهی برای پرندگان مهاجر است. بسیاری از پرندگان برای استراحت در مسیر جنوب کشور وارد تالاب های قم از جمله تالاب بهشت معصومه می شوند. این حضور پرندگان مهاجر یک فرصت با ارزش برای شناخت انواع پرندگان به ویژه علاقه مندان به محیط زیست و گردشگران به شمار می رود.

وی عنوان کرد:اگر چه همانند گذشته نمی توان دسته جات پرندگان را دید اما می توان به تالاب مراجعه کرد و پرندگان جدیدی که برای استراحت وارد تالاب می شوند را دید.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با تاکید بر ضرورت حفظ جان پرندگان مهاجر گفت: هر کشوری موظف است از پرندگان مهاجر استقبال کند اگر قرار باشد با ورود این پرندگان به هر کشوری، افراد اقدام به نابودی آنها کنند عملا به کشور دوم برای ادامه حرکت نخواهند رسید. ما باید در این خصوص ابتدا زیستگاه‌ها را حفظ کرده و حق آبه های تالاب ها را پرداخت کنیم و با حفاظت از محیط زیست و حق آبه ها به وظیفه خود عمل کنیم.

شفیعی یادآور شد: تالاب های قم از جمله تالاب بهشت معصومه حفاظت و پالایش می شود تا شکارچیان اقدام به شکار پرندگان مهاجر نکنند و این پرندگان مسیر را به سلامت بپیمایند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.