تذهیب؛ هنری قرآنی

به گزارش بزنیم بیرون ، تذهیب در لغت نامه ها به معنای زر گرفتن و طلا اندازی است و از این هنر بدیع و زیبا برای آرایش و زیباتر کردن کتابهای مذهبی و تاریخی، دیوان شعر و قطعات خطی استفاده می شود.

این هنر بعد از نفوذ اسلام به ایران در اختیار حکومت های اسلامی قرار گرفت و نام هنر اسلامی را از آن خود کرد. 
تذهیب‌کاران ایرانی با تسلط کافی و مهارت و خلاقیت توانسته اند با متحول ساختن و نوآوری های چشمگیر، در تبلیغ فرهنگ قرآنی کارهای بسیار نفیس و بی نظیری ارائه دهند که در قرآن های معاصر چاپ شده و امروزه نظاره گر آنها هستیم.
تذهیب‌کار برای خلق یک اثر، وقت زیادی صرف می کند و اگر خلق اثر، روی کتاب الهی باشد توقف آن نیز بر کلمات خداوند، بسیار است در نتیجه روی این کلمات عمیق شده و به همین منظور نیز تأثیرات مثبت این کتاب الهی بر تذهیب کار بیشتر از دیگران است.
می توان تذهیب را یکی از زیرمجموعه های نگارگری دانست که در اوایل دوره اسلامی، برای تزئین و جداسازی آیات قرآن مجید مورد استفاده قرار می گرفت. 
شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را همزمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می ‌کردند. 
رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین تمایل به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌ هایی که برای امیران و بزرگان نوشته می ‌شد و این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد. 
 
**تذهیب، تنها هنری که مجاز است روی قرآن کار شود
هنرمند نگارگر و تذهیب‌کار کشورمان با بیان اینکه یک پنجم جمعیت جهان، قرآن را کتاب آسمانی خود می دانند، اظهار داشت: تذهیب با اینکه یک هنر ایرانی است، وجه ممیزه هنر قرآنی به شمار می آید و تنها هنری که مجاز است روی قرآن کار شود، تذهیب است.
مصطفی آقا میری با اشاره به نقش تذهیب در زندگی افراد گفت: تذهیب در همه زندگی ما جلوه گر است از زمانی که متولد می شویم روی این نقوش زندگی می کنیم و تا زمانی که از دنیا برویم باز روی این نقوش تذهیب هستیم و لحظه ای از آن جدایی نداریم. 
وی خاطرنشان کرد: ایرانی ها قبل از اسلام نیز یکتاپرست بوده و هنر قدسی را درک کرده بودند که تذهیب از جمله این هنرهاست.
این هنرمند نگارگر، علاقه جوانان به هنر تذهیب قرآنی را یادآور شد و گفت: جوانان از تذهیب قرآنی، استقبال فراوانی می کنند ولی فضای فعلی، پاسخگوی نیاز و تقاضای نسل هنرمند جوان نیست که امیدواریم زیرساختها و امکانات لازم برای به ظهور رساندن استعدادهای جوان در زمینه تذهیب قرآنی، بیش از پیش فراهم شود.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.