تنگه بهرام چوبینه ، طراوت طبیعت و جذبه رازآلود تاریخ

به گزارش بزنیم بیرون ،  ترکیب دل انگیز زیبایی طبیعی در دامنه کبیرکوه دیرین و نهایت رمز و راز تاریخی در جوار سیمره افسانه ای، ترکیبی از دره کوهستانی زیبا با کمترین راه ورود و بقایای سازه ای که همان کمترین راه نفوذ را برای دشمنان مسدود می کرده منسوب و موسوم به دژ بهرام چوبین در 145 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام و 12کیلومتری دره شهر جلوه گری می کند تا به گردشگری منطقه جان و به نوروز میهمانان ایلام ودره شهر غنا ببخشد.
سرگذشت بهرام چوبینه نقطه وهم الود برخورد افسانه و تاریخ است بسیاری از دانشگاهیان آن را چهره ای مبهم با هویتی راز آلود می دانند که بیشتر مولود متن های ادبی است تا مکشوف از تتبع تاریخی ، اما خرابه های باقی مانده از استحکامات نظامی بر دریچه تنگ دره ای کوچک یا تنگه ای بزرگ با سازه های باستانی صخره دای ، سردار یاغی ساسانی را تعین تاریخی بخشیده و وی را به عنوان شهروند دره مهرگان معرفی می کند.(مهرگان کده یا مهرجان قذق اسم باستانی دره شهر است) .
خرابه ها و بقایای استحکاماتی که تنها راه ورود به این دره را مسدود می کرده است کمک می کند تا اندیشیده شود که تنگه بهرام چوبین با همراهی طبیعت و سازه و استحکامات ساخته انسان ، یکی از نفوذ ناپذیر ترین دژها و قلعه های ایران باستان است که خاطره ها از تاریخ این مرزو بوم در خود مستتر دارد .
آثاری ازپلکان سنگی و برج و بارویی با معماری و مصالح رایج دوره ساسانی در ورودی تنگه بهرام چوبین هنوز هم باقی مانده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
و انچه از بنا و سازه داخل دره از دستبرد زمانه مصون مانده است چندین سازه سنگی مانند شاه نشین ، چهار آب انبار سنگی و ناودانک های ارتباطی است که برای نگهداری آب شرب برای مدت طولانی در صخره های سخت تراشیده شده اند.
این اب انبارها هر یک به اندازه تقریبی9متر مربع و عمق سه متر با ناودانک های سنگی به هم مرتبط می شوند.
تنگه بهرام چوبین در بین اثرها و بناهای تاریخی و طبیعی دره شهر و نیز استان ایلام جایگاهی ممتاز دارد تا انجا که این اثر تاریخی و طبیعی نوروز سال گذشته بیشتر از دیگر آثار تاریخی استان ایلام مورد بازدید علاقه مندان گردشگر قرار گرفت.
این درحالی است که شهرستان تاریخی دره شهر با داشتن آثار متعدد تاریخی به خصوص ساسانی - اسلامی آلبوم و مجموعه ای از بناها و ظرفیت های گردشگری را درخود گرد اورده است.
رئیس میراث فرهنگی دره شهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنگه یا دژ چوبینه یکی از پدیده های زیبای شهرستان دره شهر و در برگیرنده بناهایی است که در نوع خود بدیع وکم نظیر هستند.
مجتبی فرهادی گفت: آثار قلعه های بزرگ داخل تنگه و وجود چهار آب انبار حجاری شده در دل سنگ های عظیم و نیز آثار پلکانی سنگی و دیوار کشی ارتفاعات ورودی تنگه که هنوز هم برج های دیدبانی مشرف بر آن نسبتاً دست نخورده باقی مانده از این اثر تاریخی یک میراث ارزشمند ساخته است.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی، و برنامه پخت غذاهای سنتی و سیاه چادر طی ایام نوروز در این شهرستان، گفت: بازدید از موزه باستان شناسی، اجرای موسیقی محلی بومی از جمله برنامه های پیش بینی شده برای میهمانان نوروزی در این شهرستان است.
وی همچنین از پل گاو میشان، شیخ مکان و هاشم آباد به عنوان روستاهای هدف گردشگری و مناطق تاریخی مثل شهر تاریخی سیمره، چهار طاقی دره شهر، قلعه میرغلام هاشمی، به عنوان دیگر اثار مورد علاقه گردشگران دره شهر نام برد.
شهرستان دره شهر با 400 اثر تاریخی در 130 کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام قرار دارد در دوره ساسانی یکی از پایتخت‌های ایران بوده و افزون بر جاذبه های طبیعی و تاریخی به لحاظ زمین‌شناسی نیز بزرگترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود.
 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.