تهدیدها و فرصت‌های گردشگری در قشم

 جزيره قشم يکي از مهمترين جزيره‌هاي خليج فارس است که جاذبه‌هاي گردشگري و طبيعي زيادي دارد و از آنجا که مسير رفتن گردشگران از قشم تا جزاير لارک، هنگام و هرمز نيز آسان است به عنوان مهمترين قطب گردشگري جنوب کشور شناخته مي‌شود اما اکنون تنها تعداد کمي از انبوه گردشگران قشم براي بازديد از جاذبه‌هاي آن به اين جزيره سفر مي‌کنند. مسئولان منطقه آزاد قشم بر اين باورند که جزيره «گردشگر خريد» دارد نه توريست.

آنها واقفند که چرا گردشگران کمي از جاذبه‌ها ديدن مي‌کنند و بيشتر تمايل به حضور در پاساژهاي خريد دارند آنها به طور حتم مي‌دانند که يکي از اين دلايل مي‌تواند زيرساخت‌ها باشد از جمله نبود سيستم حمل و نقل کافي و ارزان قيمت و يا مراکز اقامتي مناسب. با اين وجود طي چند سالي که از آزاد اعلام شدن اين منطقه مي‌گذرد هنوز اقدام چشم گيري در حوزه زيرساخت‌ها ديده نمي شود.

چندي پيش تعداد از وبلاگ نويسان گردشگر که به سفرهاي متعددي مي‌روند و گزارشي از سفرهاي خود را در سايت‌هايشان مي‌نويسند به جزيره قشم رفته و طي چهار روز از اين جزيره و جزاير اطرافش بازديد کرده و وبلاگ هاي خود را با مطالب مرتبط با قشم به روز کردند.

آنها از ديد خود جزيره را معرفي کرده و در کنارش از آسيب‌ها و فرصت هاي آن نوشتند تا شايد مسئولان بخوانند و به آن توجه کنند.

قشم را سنتي مي‌خواهيم يا صنعتي؟

محمد گائيني فعال محيط زيست و گردشگري است و نام سايتش را «بينابين» گذاشته است. او بارها به قشم رفته و اين بار هم مطالبي از سفرش به جزيره نوشته و بازديدکنندگان از وبلاگش را به ديدن جزيره هرمز دعوت کرده است.

گائيني به خبرنگار مهر مي گويد: عدم توسعه پايدار و تداخل صنعت و سنت يکي از مواردي است که در جزيره ديدم. ما بايد انتخاب کنيم که مي‌خواهيم قشم سنتي باشد و يا صنعتي. گاهي اين دو موضوع با هم تداخل مي‌کند چون مي‌خواهيم هر دو را با هم داشته باشيم.

او مي‌گويد: ثبت دوباره ژئوپارک قشم با اتفاقاتي که در اين جزيره درحال رخ دادن است مغايرت دارد. مشکل بزرگ اين جزيره مناظر آن است. وقتي مي‌خواهيم جاذبه‌هاي قشم را ببينيم آلودگي‌هاي بصري آن بيشتر به چشم مي‌آيد تا جاذبه‌هاي گردشگري آن. ساخت و سازهاي بي رويه در اين جزيره به سرعت پيش مي‌رود و در منطقه‌اي که قرار است بيس زمين شناسي آن دست نخورده باقي بماند، جاذبه‌هاي پولساز در آن دخل و تصرف کرده‌اند.

نداشتن حمل و نقل عمومي براي پايين آمدن هزينه‌ها

مهدي گلي راهنماي گردشگري اصفهان است که با سايت «گلي گشت» در جشنواره وبلاگ‌نويسان جزيره قشم شرکت کرده بود او هم مشکل قشم را در نداشتن سيستم حمل و نقل عمومي مي‌داند و مي‌گويد: قشم فوق‌العاده است و هميشه از آن انرژي مي‌گيرم چون هر چه مي‌خواهم در آن هست در اين جزيره و جزاير اطرافش جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي و حيات وحش زياد است. اما ضعف بزرگ آن حمل و نقل عمومي است.

گلي مي‌گويد: افرادي هستند که نمي‌توانند ساعتي ۲۰ هزار تومان کرايه آژانس بپردازند اما اگر جزيره سيستم حمل و نقل عمومي داشته باشد تا گردشگر را به سمت جاذبه‌هاي ديدني جزيره ببرد، گردشگران بيشتري حتي با خانواده راغب مي‌شوند که در جزيره گردش کنند.

او معتقد است که اين جزيره با گردشگري و ديدن جاذبه‌هايش پيشرفت مي‌کند اما الان جزيره فقط گردشگر خريد دارد.

مينا کامران نيز که بارها به جزيره آمده و در وبلاگش با نام «دوچرخه‌ها» آن درباره آن گزارش از سفر اخير خود نوشته است مي‌گويد: آشنايي با فرهنگ مردم براي من جذاب است اولين باري که به قشم رفتم طبيعت آن را ديدم. بي‌نظير بود. اينجا عجايب هفت گانه دارد. زندگي در روستاهاي قشم خيلي متفاوت است و با چيزي که ما مي‌شناسيم فرق مي‌کند همين تفاوت‌ها براي من جذاب است. اما امکانات براي روستاها به لحاظ سرويس‌هاي بهداشتي و رستوران در شمال غرب جزيره کم است. زيرساخت در روستاها کامل نيست.

رضا عاشوري هم به جذابيت هفتگانه قشم نيز تاکيد داد و در وبلاگ «سفر به ديگر سو» گزارشي از سفرش نوشته است. او هم مي‌گويد: براي من سفر به قشم از ايجاز تا اعجاز بود هر چند جزيره نسبت به کل کشور خيلي کوچک است اما عجايب هفت گانه آن بسيار ديدني است.

ساحل‌هاي بکر قرباني زباله‌ها!

سهيل تقوي هم  از طبيعت گردهايي است که به قشم رفته بود و ضمن ساختن چند کليپ از جزيره در سايتش مطالبي را نوشته است. او به خبرنگار مهر مي‌گويد: مي‌توانيم از سانت به سانت سواحلي که داريم استفاده کنيم و يا با نوشيدني‌هاي محلي که مخصوص جنوب کشور است مشتري جذب کنيم. يکي از اين نوشيدني‌ها آب زيتون است که تنها در جنوب کشور مي‌توان آن را پيدا کرد.

وي ادامه مي دهد: اما زباله‌هاي کنار ساحل بسيار زياد است متاسفانه ساحل هايي به مراتب بهتر از مالديو در کشورمان وجود دارد که بکر مانده اما زباله ها زيبايي آن را از بين مي برد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.