توریسم درمانی باچشمه های آبگرم دهلران

به گزارش بزنیم بیرون ، استان ایلام با قدمت ۱۰ هزار ساله تاریخی و برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری و طبیعت چهار فصل قابلیت بالایی برای جلب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

چشمه‌های آبگرم از جمله مناطقی هستند که شاید خیلی نتوان در همه جا آنها را پیدا کرد چشمه‌هایی که بر اساس مطالعات انجام گرفته در زمینه رفع بعضی مشکلات جسمی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

چشمه های آبگرم دهلران از نادرترین پدیده های طبیعی کشور محسوب می شوند و به سبب اهمیت آنها، سال ۱۳۵۵ در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان حفظ محیط زیست کشور به ثبت رسیده، سالانه تعداد زیادی گردشگر به دلیل خواص درمانی این چشمه ها به استان ایلام و شهرستان دهلران سفر می کنند که در صورت توسعه امکانات علاوه بر رونق گردشگری باعث معرفی بیشتر ناشناخته های استان به مردم کشورمان می شود.

این پدیده نادر، دارای خواص فراوان در آب درمانی، میکروب کشی،‌ مبارزه با بیماری های پوستی بوده و اثر ضد قارچ دارد، بررسی های علمی نشان می دهد که چشمه های آبگرم دهلران از نوع فسیلی بوده که در اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده است.

خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ها باعث شده که سالانه هزاران نفر از مناطق مختلف کشور برای آب تنی، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب کنند.

چشمه های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه های طبیعی شهرستان مرزی دهلران بوده که مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر بومی استان ایلام به شمار می رود.

در گذشته به دلیل اینکه این چشمه ها در منطقه حفاظت شده قرار داشت هیچ فعالیتی در آن انجام نشده بود اما در دو سال گذشته با تعامل محیط زیست، بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کرده است، علاوه بر این استخرهای این مجموعه وضعیت نامناسبی داشت اما اکنون هر دو استخر زنانه و مردانه به صورت جداگانه بهسازی شده و کاملا آماده ارائه خدمات به گردشگران است.

توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام

امین نظریان رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی میراث فرهنگی استان ایلام در این ارتباط گفت: گردشگری سلامت یکی از زیر مجموعه های مهم گردشگری در دنیا محسوب می شود و ارز آوری در این بخش می تواند باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور ها شود.

وی افزود: گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت در مانی و گردشگری تندرستی بوده و کشور ما با دارا بودن سابقه طولانی در پزشکی و طب سنتی می تواند به جایگاه قابل قبولی در این زمینه دست یابد.

نظریان بیان داشت: از دهه ۱۹۹۰ گردشگری سلامت در سطح دنیا به دلایل متعددی همچون جهانی شدن وآزاد سازی تجارت درحوزه خدمات سلامت، تغییرات نرخ ارز در اقتصاد، ارتقاء و بهبود کیفی تجهیزات پزشکی، ظهور و گسترش اینترنت و پیشرفت فناوری اطلاعات، مسن تر شدن جمعیت، اقتضائات سیستم خدمات بهداشتی رو به افزایش رفت.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اظهار داشت: ارزان بودن قیمت تمام شده درمان به گونه ای که در اکثر مواقع هزینه درمان در ایران نسبت به اروپا ۱۰ به ۱ است، کیفیت بالای تجهیزات پزشکی و  حاذق بودن پزشکان از جمله عوامل مهم جذب بیماران خارجی به سمت بهداشت و درمان ایران است ولی به دلیل نوپا بودن آن تاکنون شرکت‌های تخصصی در این زمینه شکل نگرفته‌اند و در بعضی از دفاتر خدمات گردشگری بخشی به این موضوع اختصاص داده شده است.

نظریان تصریح کرد: ساماندهی این بیماران در داخل کشور موضوعی است که تنها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست بلکه همکاری های چند بخشی سازمان های مربوطه از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ناجا و وزارت خارجه را می طلبد.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی عنوان کرد: چشمه های آبگرم شهرستان دهلران از جاذبه های بسیار جالب استان ایلام است که فرصتی را برای استفاده از این آبگرم برای گردشگران فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: این چشمه ها در شمال شرقی دهلران منطقه‌ای وجود دارد که مجتمع آثار طبیعی و ملی دهلران نامیده می‌شود.

نظریان افزود: مجتمع فوق از سه پدیده چشمه‌های آبگرم، چشمه‌های قیر و غار خفاش تشکیل شده است، با توجه به عبور جاده اصلی دهلران، اندیمشک از جنوب منطقه و همچنین واقع شدن شهر دهلران در این قسمت اکثر راه‌های ورودی از این جاده منشعب می‌ شود.

آبگرم دهلران یکی از آبگرم های نادر ایران است

وی ادامه داد: این چشمه آبگرم با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد دارای چشمه های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است که آب این چشمه ها در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می دهد.

وی گفت:  این آبگرم یکی از آبگرم های نادر ایران است که در راستای خواص درمانی فوق العاده آناز جمله درمان رماتیسم، حساسیت، دمل، زخمها و شکستگی استخوان درد های مفصلی و کوفتگی بسیار موثر است.

نظریان در پایان ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذار منطقه نمونه آبگرم دهلران  تاسیساتی در آنجا احداث کرده که در ایام سال مورد استفاده قرار می گیرد، این چشمه های آب گرم به صورت رودخانه در پایین دست سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می شود.

زیر ساخت های منطقه نمونه گردشگری آبگرم دهلران در حال تکمیل است

رئیس گروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از انجام زیرساخت منطقه نمونه گردشگری آبگرم دهلران خبر داد و تکمیل زیرساخت شامل طرح آبرسانی و محوطه سازی منطقه نمونه گردشگری آبگرم دهلران از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

محمد نوراللهی افزود: در حال حاضر بهسازی، محوطه سازی، نورپردازی و ساماندهی استخرها به تفکیک جنسیت از مهمترین اقدامات انجام شده در آبگرم توسط بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: در ابتدای سال ۹۵ هم عملیات آبرسانی آب شرب مجموعه آبگرم توسط اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام به طول ۲.۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیون تومان شروع شده است.

نوراللهی اظهار داشت: از اعتبارات ملی در منطقه نمونه گردشگری آبگرم دهلران در سال ۹۴ به مبلغ یک هزار و ۵۲۵ میلیون ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در صورت اخذ اعتبارات لازم راه دسترسی به آبگرم دو بانده خواهد شد که برای تردد گردشگران مشکلی وجود نداشته باشد، ساخت دریاچه مصنوعی و استفاده از قایق، توسعه فضای سبز، تکمیل کردن آبشار مصنوعی از اقداماتی است که در سال جاری در این مجموعه زیبا صورت خواهد گرفت.

وی بیان داشت: اجرای طرح مجتمع آبگرم دهلران در منطقه نمونه گردشگری گام مهمی در توسعه اشتغالزایی دهلران خواهد بود.

 باید با شناسایی راهکارهای مناسب و ایجاد تاسیسات در این چشمه های آبگرم برای توسعه گردشگر درمانی و کمک به توسعه شهرستان محروم دهلران کمک کرد، در حال حاضر حداقل استفاده ها از این چشمه های آبگرم می شود در حالیکه اگر برای کل ظرفیتهای این چشمه ها آبگرم برنامه ریزی کرد می توان شاهد تحول در صنعت گردش درمانی نیز بود.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.