توصیه هایی برای دختران کوله به دوش مستقل

به گزارش بزنیم بیرون ، همه ی ما ممکنه سفرهای زیادی رو در قالب گروه های ۲ نفره تا ۴۰ نفره داشته باشیم. از اردوهای مدرسه گرفته تا سفر دونفره جاده های محال شماله یادم بره. اما تجربه شخصی من اینه که بهترین و خاطره انگیزترین سفرها، سفرهایی هستن که کسی همراه آدم نیست. فقط خودت هستی و طبیعت و محیط اطرافت. اونجاست که خودت رو در جایگاه موجود جزئی از یک کل بزرگ و فاخر به اسم طبیعت می بینی. اونجاست که تمام حواست بصورت کامل با ظرفیت بالا به کار می افته، خیلی حس خوبی نسبت به خودت داری و با اطرافت بهتر ارتباط برقرار می کنی. موقعیت هایی برات بوجود میاد که اگه با یه گروه سفر کنی هیچ وقت فراهم نمیشه. تنها سفر کردن به نظر من بیشتر یه سفر درونیه، سفری عمیق و ماجراجویانه.

گذشته از ویژگی های جذابی که سفرهای مستقل داره، یکی از مهمترین دغدغه ها، بحث امنیت و ایمنی در سفره مخصوصا اگه خانم باشی. چطوری تنهایی سفری امنی داشته باشم؟ چطور می تونم خانواده، دوستام و اطرافیانم رو متقاعد کنم که سفر مستقل اوکیه. نکته قابل توجه و پایه اینه که احتمال وقوع هر رویدادی در جهان پیرامون ما مطلقا صفر نیست اما نکاتی وجود داره که به ما در داشتن سفری امن تر کمک می کنه. نکاتی که برای حفظ امنیت در سفرهای داخل کشور رعایت میشه در سفرهای خارج کشور و سفرهای کوله به دوشی مستقل هم کاربرد داره.
 
بیشتر افراد قبل از اولین سفر مستقل و ماجراجویانه با ترس مواجه هستند (حتی اگر اولین سفرشون هم نباشه) و این طبیعیه که کمی نگرانی وجود داشته باشه در خصوص جای کاملا جدیدی که می خوای تنها به اونجا سفر کنی. فاکتورهای ناشناخته ی زیادی وجود داره مثل اینکه آیا می تونم دوست پیدا کنم که منو کمک کنه؟ آیا اونجا امنیت برای من تنها هست؟ اینها چیزهایی که تو مغز قل قل می کنه. اما این مکانیزم مغز ماست که بدترین سناریوها رو تو ذهن میاره که خیلی از اونها، احتمال وقوعشون خیلی پایینه. اینجا به مجموعه ای از تجربیات دختران مستقل کوله به دوش می پردازم و در آینده هم از تجربیات و داستانهای این دوستان عزیز در قالب پست های بعدی استفاده می کنم.
 
به غریزه ت اعتماد کن

سخن های فراوان در باب قدرت درک و شهود یا حس ششم بیان شده. اگه چیزی یا فردی حس ناخوبی بهت القا کرد، خجالت نکش که راهتو بکشی برای یا از کلمه مقدس “نه” استفاده کنی. اگه ته دلت بهت میگه که این داستان بوی خوبی ازش نمیاد، به حرفش گوش کن. این حس طبیعی برای کوله به دوش های مستقل تقویت میشه.
 
دخترای زیادی هستند که به تنهایی هیچ هایک می کنن و خیلی هاشون این رو مطرح می کنن که ما به نداری درونمون گوش می دیم و اون زنگ خطر رو برای ما به صدا درمیاره. ممکنه این زنگ خطر برای یه طی مسیر هیچهایک بین شهری به صدا درنیاد ولی برای یه مسیر داخل شهری با یه ماشین سواری به صدا دربیاد. شاید ما این تجربه اعجاب انگیر گوش دادن به ندای درون رو بارها تجربه کرده باشیم.
 
از نه گفتن نترس

اینکه همیشه بخوایم دیگران رو خوشنود کنیم یه ناهنجاری روانیه که البته قابل درمان توسط روانکاوها و روان درمانگرها هست خوشبختانه. از اینکه دیگران رو با گفتن کلمه “نه” ناامید کنی نترس. سفر مستقل تو فقط مربوط به توه و نه کس دیگه.
 
بعضی وقتها تو سفرهای خارج از کشور توی بارها و هاستل ها یه عده ای هستن که طبق عادت بدمستی می کنن اما این برای شما خانم کوله به دوشی که تنها سفر می کنی ممکنه خطر آفرین باشه. اینکه تو این جور موقعیت ها حد خودت رو بدونی نشون از عزت نفس و سلامت روان داره که خیلی مهمه. حتی تو کشورهای اروپایی کم نیست آمار افرادی که در حالت مستی خفت شدن توسط عده ای مخصوصا تو مناطقی که کافه ها و بارهای شبانه زیاد هست.
 
کیف پول الکی و سوت راستکی

یکی از راه های جالبی که علمای سفر برای در امان نگه داشتن پول نقد و مدارک پیشنهاد می کنن درست کردن یه کیف پول الکیه. این دیگه چیه؟ یه کیف پول بردار یه مشت کارت بانکی تاریخ گذشته و خالی بنداز توش، عکس ممد گلزار هم انداختی توش اشکال نداره، یه مقدار پول که اگه به یه دزد تقدیم کنی به جایی برنمیخوره هم تو کیف بزار جوری که دزد دید فکر کنه چیز ارزشمندی به دست آورده و نخواد فیها خالدون کوله تون رو بگرده و اصل مطلب و پیدا کنه. مدارک و پولهای اصلی هم جاهای خوب قایم کن. شما خانم ها دیگه استادین ماشالله تو این زمینه ها. اینجا یاد مادربزرگ خدابیامرزم افتادم که هفتاد و دو جیب مخفی برای لباسهاش دوخته بود و وقتی ما بچه بودیم انگار هفتاد و دو داستان از جیبش درمیاورد و برامون تعریف می کرد که ما خوابمون ببره. بگذریم.
 
یکی دیگه از مهمترین ابزارها تو سفر وسیله ای که بتونیم باهاش صدای بلند تولید کنیم. سوت ابزاریه که کوهنوردها تو مواقع اضطراری هم استفاده می کنن و میتونه تو مواقع خطر چاره ساز باشه و بتونه توجه دیگران رو جلب کنه.
 
به توصیه محلی ها گوش کن

از میزبان هات یا افراد محلی که باهاشون ارتباط برقرار کردی می تونی نه تنها اطلاعاتی در خصوص جاهایی که لازمه ببینی بدست بیاری بلکه می تونی جاهایی که نباید بری هم بدونی. هیچ کس مثل محلی ها از این جور چیزا اطلاع نداره. گاهی نکاتی بهت گوشزد می کنن که خیلی راهگشا و نجات دهنده س. در کل پیشنهاد میشه قبل از سفر به هر کشور یا منظقه ای در خصوص خطرات و ریسک هایی که ممکنه پیش بیاد تو اینترنت هم جستجو کنی.
 
لباس مناسب بپوش

سعی کن لباس های خیلی عجیب غریب نپوشی و هر چه بیشتر شبیه محلی ها باشی. شاید اونجوری که می خوای تو بعضی مناطق و کشورها نتونی لباس بپوشی ولی خب مساله ای نیست که باهاش بیگانه باشی.
 
تنها تو شب پرسه نزن

تو بعضی کشورا تنهایی تو شب قدم زدن و پیاده روی کردن هیچ خطری نداره ولی خب تو بعضی کشورها هم خطرناکه. اگه هوس قدم زدن تو شب رو داری بهتره با یکی تو هاستل آشنا شدی این کار رو بکنی.
 
از مدارک مهمت کپی بگیر

از مدارک مهمت مثل پاسپورت و مدارک شناساییت عکس بگیر و برای خودت ایمیل کن یا تو یه کلود سرور آپلود کن. از وسایل سفرت هم عکس بگیر که در صورت نیاز برای اثبات به همراه داشتنشون بتونی از اون عکسا استفاده کنی.
 
شماره های اضطراری اون منطقه رو حفظ باش

حداقل شماره های پلیس و اورژانس منطقه رو بلد باش و سایر شماره ها رو همراه داشته باش. بهترین حالت اینه که از این شماره ها هیچ وقت استفاده نکنی ولی خب احتیاط شرط عقله
 
دوستات رو از جایی که هستی آگاه کن

حتما مطمئن یه شخصی (یه دوست، خانواده یا یه همسفر موقتی) از جایی که می ری و زمانی که لازمه بوده به یه مقصد برسی خبر داره. همیشه باهاش هماهنگ باش. سعی کن خیلی زیاد به قول معروف تو افق محو نشی مخصوصا اگه خانواده ای داری که سطح نگرانی شون کمی بالاتر از بقیه س. اگه تغییری تو برنامه ت اتفاق افتاد که این اتفاق بارها تو سفر می افته این تغییرات رو به یه شخصی بالاخره اطلاع بده. دیگه با این ابزارهای ارتباطی مثل تلگرام و واتس آپ دیگه خیلی راحت می تونی با اطرافیانت در ارتباط باشی. سعی کن اینترنت همراه داشته باشی.
 
کوله به دوشی مستقل، شگفت آوره

تنها سفر کردن این اجازه رو بهت میده که همه تصمیمات رو خودت بگیری، باعث افزایش رشد شخصی و استقلالت میشه، گاهی وقتا به تنهایی تصمیمای عاقلانه تری میگیری. کوله به دوشی مستقل، خلاقیتت و درکت از محیط رو افزایش میده و چون نیاز بیشتری هست که حواست جمع باشه بیشتر در لحظه هستی و این خودش نکته مثبتیه. در لحظه هستی در لحظه زندگی می کنی افکار آشفته کمتر میاد سراغت وقتی غذا می خوری بیشتر حسش می کنی. با رعایت کردن یه سری نکات می تونی یه ماجراجویی مثبت و زیبا رقم بزنی.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.