جاذبه های گردشگری کاشان

جاذبه‌های تاریخی کاشان

تپه سیلک

تپه‌ سیلک کاشان جایی است که گفته می‌شود قدیمی‌ترین تمدن بشری از آنجا سرچشمه گرفته است. این تپه‌ها در جنوب غربی کاشان قرار دارد که شامل ۲ تپه شمالی و جنوبی (گورستان الف و ب) است و در فاصله‌ ۶۰۰متری از هم خودنمایی می‌کنند. قدمت گورستان الف به ۳۵۰۰سال می‌رسد و گورستان نیز قدمتی ۳۰۰۰ساله دارد که زیر باغ‌ها و مزارع کشاورزی قرار گرفته است.

تپه سیلک در واقع نیایشگاه (زیگورات) مردمان باستانی بود که از گل رس و سفال ساخته شده است. هشتاد سال پیش با جاری شدن سیل در زمین‌های کشاورزی کاشان، این تپه‌ها نمایان و کشف شد و در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره‌ ۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

.

خانه عباسیان

خانه‌ عباسیان کاشان در کوی سلطان امیر احمد، واقع در خیابان علوی کاشان قرار دارد. گفته می‌شود ساخت این بنا ۲۰سال به طول انجامیده و امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار معماری کاشان و ایران شناخته می‌شود. این خانه نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بنای مسکونی ایران شده است.

خانه‌ عباسیان در زمینی به مساحت ۵هزار متر مربع قرار دارد و زیر بنای آن حدود ۷هزار متر مربع است. این مجموعه در ۵طبقه با ۵حیاط و گودال باغچه ساخته شده اما بعد از فوت مالک اولیه‌ آن، به ۵باب خانه‌ی مستقل از هم درآمده بود. در سال‌های اخیر ۴باب از این خانه‌ها خریداری و بازسازی شد

 

خانه تاریخی احسان

خانه احسان کاشان، یکی از چندصد خانه‌ی قدیمی این شهر است که معماری آن کاملا مناسب با شهر کویری کاشان طراحی و ساخته شده است. خانه تاریخی احسان متعلق به دوره‌ی قاجار است و قدمت آن به صد سال می‌رسد. این بنا در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان قرار دارد. نام این اثر در تاریخ ۱۱مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ ۱۲۳۲۵ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در حال حاضر با تغییر کاربری، خانه احسان کاشان به اقامتگاه سنتی تبدیل شده و همه روزه میزبان بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است.

جاذبه طبیعی کاشان

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد کاشان، بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. ابوزید نیز مثل هر تکه‌ دیگر از کویر، اوج زیبایی خود را در سکوت عمیق، لابه‌لای تپه‌های شنی داغ روانش و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیرش پنهان کرده است.

در سفر به کویر ابوزیدآباد می‌توانید آرامش حضور در دل کویر و تجربه راه رفتن بر تپه‌های شنی را مزه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی، آب‌انبار و شهر زیرزمینی اویی یا نوش آباد بازدید کنید.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.