حال پارک های پایتخت خوب است!

به گزارش بزنیم بیرون ، پارک های تهران عمدتا بقایای باغ ها و محلات قدیمی این شهر کهن است که از دست برج سازان پایتخت جان سالم به در برده اند. زندگی شهرنشینی و به دنبال آن، آپارتمان نشینی باعث شده تا مردم برای کسب آرامش و انرژی از طبیعت به پارک ها پناه ببرند که این نوع تفریح مردمی و بودن در طبیعت در تابستان با تعطیلی مدارس افزایش می یابد. بسیاری از مادران، فرزندان خود را برای بازی و تفریح به پارک می برند و بسیاری از خانواده ها شب ها برای صرف شام و شب نشینی با سبد پیک نیک خود راهی پارک ها می شوند؛ اما در اینجا باید پرسید که پارک های پایتخت تا چه میزان خود را برای میزبانی مردم آماده کرده اند؟

باید گفت، وجود امنیت، آرامش، سلامت، امکانات رفاهی، داشتن نور کافی، آب آشامیدنی، سکوهای مناسب برای اسکان خانواده ها، وجود میز شطرنج و وسایل بازی استاندارد، زمین والیبال و فوتبال، برگزاری مسابقات محلی، جشنواره های گوناگون، وجود برنامه های مدون و از پیش تعیین شده در سطح پایتخت، اطلاع رسانی درست در مورد اجرای برنامه ها و... همگی از جمله مواردی هستند که بود یا نبودشان، موجب خشنودی یا نارضایتی مردم می شود.

اما در سطح پارک های شهرچه می گذرد؟

در ساعات اولیه روز، افراد مسن و بازنشسته، گروه های نوجوانان و جوانان، افراد سودجو، ورزشکاران و... صحنه های هنجار و ناهنجاری را به وجود می آورند. از هم نشینی پیرمردهای اهل دل و جوانان پارکورکار که حرکات نمایشی خودرا تمرین می کنند بی آنکه هیچ نهادی از آنها حمایت کند، تا کمین نشستن پخش کننده های مواد مخدر و الفاظ غریب و زننده ای که متأسفانه بین نوجوانان امروزی رد و بدل می شود.

پارک لاله ؛ آموزش فرهنگ ترافیکی 

از پارک لاله در مرکز شهر و محل عبور جوانان دانشجو، انتظار این همه سکوت و بی خبری را نداشتیم؛ چقدر جای خالی برنامه های آموزشی و فرهنگی در این فضا حس می شود. وقتی ناخواسته از کنار جمع جوانان می گذرید، درمی بابید که حال ادبیات محاوره های ما خراب است و کاش دستی برآید تا شاخ و برگ هجویات را از ذهن نسل آینده ما هرس کند. تنها اقدامی که در پارک لاله انجام می شود، ویژه برنامه دهه ی «آسمان آبی، زمین پاک» است که ساعت ۹ شب از طرف شهرداری تهران با هدف فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست و استفاده بهینه انرژی و آموزش فرهنگ ترافیک برگزار می شود. در کنار اجرای این برنامه غرفه های متنوع برای عرضه محصولات مختلف استان های گوناگون از جاذبه های این پارک به شمار می آمد.

پارک فدک؛ از جشنواره غذاهای محلی تا سیاه بازی

 حال و روز پارک فدک نیز همین گونه بود و همین برنامه ها جریان داشت؛ جشنواره غذاهای محلی و غرفه های متنوع در کنار اجرای برنامه های شاد و سیاه بازی و نقالی، شب مفرحی برای مردم شرق تهران رقم زده بود.

اما پارک پلیس در شمال شرقی تهران با وجود فضای سبز بسیار و محوطه سازی زیبایی که دارد، به دلیل نبود نور کافی، نداشتن میز شطرنج کافی و زمین بازی و والیبال، کمبود آب آشامیدنی و عدم برگزاری مسابقات فرهنگی، موجبات نارضایتی مردم این منطقه را فراهم آورده است.

پارک آب و آتش، پارک طالقانی و پارک ملت نیز سکوت عجیبی اختیار کرده بودند و گویی تا آمدن مناسبتی دیگر و برگزاری جشن و سرور، حرف دیگری با مردم نداشتند!

در مسیر غرب به شرق، سری هم به پارک دانشجو زدیم. در آنجا هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ـ که در دو بخش کودکان و بزرگسالان در حال اجرا بود ـ نظر خیلی از رهگذران این منطقه را به خود جلب کرده و آنها را برای مدتی از هیاهوی زندگی شهری جدا ساخته و به دل قصه ی بیژن و منیژه ی شاهنامه، آن هم از زبان کودکی ۵ ساله و شیرین بیان برده بود.

بسیاری از مردم به دلیل نبود برنامه های مفرح و یا آموزشی در فضای پارک ها و یا عدم اطلاع رسانی مناسب از برگزاری جشن های احتمالی، ماندن در خانه و تفریحات کاذب مانند کشیدن قلیان و... را ترجیح می دهند که با این وضع، امیدواریم سازمان یا نهادی مدیریت برنامه های فرهنگی ـ هنری پارک ها را به عهده بگیرد و آنها را مدیریت کند تا با اطلاع رسانی مناسب، موجبات استفاده جوانان و نسل آینده را فراهم آورند و ما نیز با داشتن جوانانی سالم به فردای این مرز و بوم ببالیم.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.