خانه ای برای لاله ها در تبریز

به گزارش بزنیم بیرون ، ... مدتها بود از طریق عکاس خبری ایرنا شنیده بودم که در تبریز خانه ای به نام خانه لاله ها وجود دارد که صاحب خانه به دلیل اشتیاقی که به پرورش گیاهان دارد اقدام به اینکار کرده که برای آشنایی بیشتر و دیدن آن به همراه عکاس ایرنا به سوی باغ لاله ها روانه شدیم.
از میدان تاریخی ساعت که نماد شهر تبریز است، می گذریم و به کوچه قدیمی صدر می رسیم کوچه ای در قلب تبریز است و خاطرات فراوان از خود به یادگار دارد، اغلب خانه های تاریخی این کوچه توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده است، خانه هایی که مردان و زنان بزرگ از دل آن تربیت یافته و افتخارات بزرگی برای شهر تبریز کسب کرده اند.
داخل کوچه ای تنگ می شویم که ساخت و سازهای جدید نمای کوچه را دگرگون کرده و دل آدم از دیدنشان می گیرد، جلوی درب تخته ای طوسی رنگ نیمه باز می ایستیم و پس از تماس تلفنی و اطلاع رسانی در خصوص حضورمان وارد خانه می شویم.
استرس و اضطرابی که به دلیل ساخت و سازها و نماهای خشن امروزی به من دست داده بود، با ورود به دالان این خانه قدیمی از تنم رخت بربست، دالانی که پر از حس آرامش و نوستالوژیک بود... دلم میخواست مدتی در پادری این دالان بنشینم حسی که در آن مکان وجود داشت غیر قابل توصیف است.
دهلیز این خانه لاله ای پر از عکس هایی بود که توسط عکاسان بنام شهر تبریز از لاله های موجود در حیاط گرفته شده، وارد حیاط که می شوم مات و مبهوت زیبایی بودم که تا به امروز فقط در فیلم ها دیده بودم منظره ای که می توان گفت انسان را به یاد باغ های قدیمی می اندازد.
سمت راست ورودی حیاط، باغچه های پر از گل لاله و سمت چپ، ساختمانی قدیمی که حس خوب نوستالوژیک را در آدم زنده می کند، صاحب خانه با گشاده رویی از من و دوستانم پذیرایی می کند ولی من هنوز مات و مبهوت مکانی هستم که پر از زیبایی و عشق است و بوی خوش بهار را با خود دارد.
یک ساعتی بیشتر طول می کشد تا به خود بیایم و در این مدت صاحب خانه در نقطه ای دیگر از خانه به گل های خود رسیدگی می کرد و گاهی به برخی از آنها آب می دهد، کاغذ و قلمم را برداشتم و به سویش رفتم و از وی خواستم تا خود را معرفی کند و در خصوص باغ لاله هایش صحبت کند.
'صادق اقدمی فرد' هستم و شغل اصلیم طلاسازی است ولی به دلیل عشق و علاقه زیادی که از کودکی به پرورش گل و گیاه داشتم، خانه پدری ام را به باغ گل لاله تبدیل کرده ام.
وی ادامه می دهد: سال 1357 وقتی که هفت سال بیشتر نداشتم یکی از دوستان پدرم برای عیادت از وی یک دسته گل لاله ایرانی با خود به منزل ما آورد و عمویم 'هاشم' آن را در باغچه حیاط منزل کاشت.
اقدمی فر خاطرنشان می شود: این گل برخلاف لاله های عقیم وارد شده از کشور هلند، قابلیت تکثیر بالا داشت و به همین دلیل هرساله پیاز این گل زیبای ایرانی تکثیر پیدا کرد.
وی اضافه می کند: با دیدن تکثیر لاله ها من نیز شرایط باغچه را برای رویش و تکثیر آنها فراهم کردم و در کنار این لاله های ایرانی، لاله های رنگی دیگری را نیز کاشت و پرورش دادم تا جذابیت و زیبایی خاصی به این مجموعه عظیم بدهد و هم اکنون 80 هزار پیاز گل لاله بالغ و غیر بالغ در این باغچه ها وجود دارد.
این شهروند خوش ذوق تبریزی ادامه می دهد: علاوه بر کاشت لاله ها پنج نوع گل نرگس به تعداد سه هزار عدد، سنبل در حدود هزار عدد، شمعدانی های پاکوتاه هلندی و هفتاد نوع کاکتوس نیز در این حیاط پرورش داده ام.
وی با بیان اینکه زندگی ماشینی موجب شده کمتر کسی نسبت به پرورش گل و گیاه روی آورد، می گوید: در صورت مساعدت شهرداری و مسوولان ذی ربط می خواهم این باغ لاله را در قسمتی از شهر پرورش دهم تا مردم تبریز و گردشگرانی که به شهر اولین ها سفر می کنند بتوانند زیباهای موجود در طبیعت که خداوند به ما ارزانی داده را از نزدیک ببینند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.