خانه‌ هایی كه در قزوین باید دید

به گزارش بزنیم بیرون ، اگر فرصتی پیش آمد و ‌مهمان قزوینی‌ها شدید علاوه بر گشت‌وگذار در باغ و بستان‌های كوهستانی‌اش بازدید از این خانه‌ها را از دست ندهید. شك نكنید به حرف ناصرخسرو خواهید رسید كه می‌گوید: «قزوین را شهری نیكو دیدم. باروی حصین و كنگره در آن نهاده...!»

خانه اسدی
 

خانه‌هایی كه در قزوین باید دید


این خانه از دو حیاط مجزا با تناسبات مستطیل و نگینی تشكیل شده و فضای داخلی آن دارای تناسب كامل معماری قزوینی است. صاحب آن مرحوم حاج علی‌اصغر اسدی قریب به 100سال پیش با درآمد حاصل از تجارت، داخل خانه را با ارسی‌های چوبی و گچبری‌های ظریف آراسته بود.

خانه بهروزی

خانه‌هایی كه در قزوین باید دید


خانه بهروزی نخستین خانه تاریخی قزوین است كه طبق سنت حسنه این سال‌ها بازسازی و تبدیل به هتل شده است. این خانه قاجاری در زرگركوچه شهر قزوین قرار دارد و به شیوه معماری خانه‌سازی قزوین، با حیاط مركزی اصلی و حیاط‌های جانبی ساخته شده است. حیاط اندرونی این خانه دارای دو شاه‌نشین تابستانی و زمستانی و ایوان‌های طاق‌نمایی است.

نكته جالب این است كه شاه‌نشین اصلی خانه از طریق ایوانی ستون‌دار با حیاط بیرونی نیز ارتباط دارد. تزیینات آجری لبه‌ها و ارسی‌ها از جمله زیبایی‌های منحصر به فرد این بناست. ویژگی‌های تاریخی منحصر به فرد خانه بهروزی اقامت در این هتل را به نوعی سفر به تاریخ تبدیل می‌كند.

عمارت كلاه‌فرنگی

(كاخ موزه چهل‌ستون)

خانه‌هایی كه در قزوین باید دید


این بنا اگر مهم‌ترین بنای تاریخی شهر نباشد دست‌کم یكی از پنج بنای مهم آن است. اهمیت آن علاوه بر معماری خاص و تزیینات داخلی‌اش از آن جهت است كه تنها كوشك باقیمانده از زمان شاه طهماسب صفوی است؛ یعنی مربوط به زمانی كه قزوین پایتخت كشور بود. نقاشی‌های دیوار‌های این عمارت از همان زمان ساخت تاكنون روی دیوارها باقی مانده است و همچنان پس از قرن‌ها جذاب‌ترین نوع نگارگری مكتب قزوین به حساب می‌آید.

گفته شده به دستور شاه طهماسب بنای آن از روی نقشه یك معمار ترك با شیوه شطرنجی خیلی كوچك ساخته شده و در آن پنجره‌های چوبی بسیار ظریف با شیشه‌های رنگی تعبیه شده است. عمارت فرنگی این روزها تبدیل به كاخ موزه چهل‌ستون شده و یكی از گردشگرپذیرترین اماكن قزوین است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.