خواب پارک های مینیاتوری و نیاز گردشگران

به گزارش بزنیم بیرون ، در شکل جدید گردشگری از محیط های ساخته شده، باید به نوعی پارک اشاره کرد که علی رغم سابقه طولانی ساخت در جهان، هنوز در کشور ما ناشناخته و جوان است که خود نشانی از خواب سنگین مسئولان این امر دارد.

پارک های مینیاتور، فضاهایی هستند که با ساخت جاذبه های گردشگری ملی و منطقه ای در ابعاد کوچک سعی در شناساندن هر چه بیشتر آنها به مخاطبان دارد و با توجه به این که در این بوستان ها تعداد زیادی از آثار را می توان در کنار هم به نمایش گذاشت، فاصله زمانی که برای شناخت آنها در واقعیت وجود داشت را برهم زده ایم و در کنار آن با ساخت هنرمندانه و ظریف این آثار زمان بهره برداری از آنها را بالاتر برده ایم. به شکلی که مخاطب می تواند تجربه ای جدید در شناخت یک بنا و یا یک محیط را داشته باشد.
 

 خواب پارک های مینیاتوری و نیاز گردشگران + تصاویر


اهمیت ساخت این چنین بوستان هایی در آن است که شناخت بناها و فضاهای شاخص یک منطقه را سرعت می بخشد و در کنار خاطره انگیز کردن این آثار، جذابیتی را در بین گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می کند که برای تجربه فضایی بیشتر خود را به آن مناطق برسانند و تجربه  شیرین خود را کامل کنند.

در کنار این رخداد، بازدید از پارک های مینیاتور حساسیت ناخواسته ای را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند که به رسیدگی هرچه بیشتر به بناهای معرفی شده می‌انجامد، چرا که شمایل کوچک ارائه شده از بناها، نماینده‌ای از شکوه آن عمارت در نقاط دور افتاده است و این در معرض نمایش بودن تلنگری است برای رسیدگی و فراموش نکردن بنای اصلی.
 

خواب پارک های مینیاتوری و نیاز گردشگران + تصاویر


این ظرفیت‌های پارک‌های مینیاتور نه تنها برای مخاطب داخلی جذابیت دارد بلکه نقطه قوتی برای شناخت بیشتر فرهنگ و گردشگری این سرزمین به گردشگران خارجی است و به همین علت نباید از پتانسیل این فضاها غافل بود و کم کاری سازمان ها و نهاد های طراح و مجری آن را توجیه کرد.

همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و انجمن های هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی، راه را برای رسیدن به مقصود هموارتر خواهد کرد و در عین حال این نهادها و سازمان‌ها باید پاسخگوی این کم کاری خود تا به امروز باشند چرا که هر روز دیرتر، فرصت های بیشتری را از این سرزمین دور می کند!
 

خواب پارک های مینیاتوری و نیاز گردشگران + تصاویر


در آخر باید یاد آور شد در سراسر ایران تنها تعدادی پارک کمتر از انگشتان یک دست برای نمایش ماکت های بناهای تاریخی ایران انتخاب شده است که با کیفیتی نه چندان مناسب به خدمات‌رسانی مشغول هستند که اولین آنها در حوالی میدان تجریش تهران به بهره برداری رسیده است و با بلیط فروشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری خدمات نه چندان مطلوبی را به مخاطبان ارائه می کند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.