خیابانی با ۳۰ هزار گل لاله در تهران

در نگاه اول و با ديدن لاله ها باور اين موضوع دشوار به نظر مي رسد که چنين تصاويري مربوط به ايران باشد. به همين دليل با کلي شک و ترديد راهي خيابان زرافشان مي شويم؛ اما در کمال ناباوري با حاشيه اي از بهشت روبرو شديم. پياده رويي با ۳۰هزار گل لاله... تا چشم کار مي کرد لاله هاي رنگارنگ در کنار هم رديف شده بودند و سايه باني از آنها محافظت مي کرد. مردم رهگذر نيز مثل ما با ديدن آن همه لاله در کنار هم متعجب شده و دقايقي در آنجا مي ايستادند و عکسي به يادگار مي انداختند.

در نهايت هم سوال مشترکي برايشان پيش مي آمد که گل ها را چه کسي در اينجا کاشته است و بعد از آنکه متوجه مي شدند يک نفر به ياد مادرش هر سال اين کار را مي کند لبخندي به لبشان مي آمد، خدابيامرزي مي گفتند و مي رفتند. به سراغ نگهباني که در آنجا ايستاده بود رفتيم تا از او درباره کسي که اين کار را کرده سوال کنيم. نگهبان، خالق اين بوستانِ گل را از اهالي همان محل معرفي کرد. نشاني اش را مي دهد تا از خودش درباره کاري که سه سال است انجام مي دهد سوال کنيم. دکتر هومن اردبيلي در اين سه سال مادرش را از دست داده و به ياد او هر سال محله شان را غرق گل مي کند.

مادرم عاشق گل و گياه بود

وارد خيابان زرافشان شمالي که بشويد عطر خوش لاله ها شما را به سمت خودش مي کشاند. لاله هايي که رديف به رديف در زير سايه باني جا خوش کرده اند و هوا به شکل بي نظيري بهاري شده است. هومن اردبيلي ۳۷ سال سن دارد و پزشک عمومي است. سال ها پيش براي تخصص پزشکي هسته اي به آمريکا مي رود؛ اما نيمه کاره درسش را تمام مي کند و به ايران برمي گردد و تنها يک روز طبابت مي کند و باقي روزهاي هفته مدير يک شرکتي است که مربوط به مواد اوليه کشاورزي مي شود. يه جز پياده روي محل، خانه اش هم غرق گل است. از باغچه هاي حياط خانه تا مقابل پنجره اش گل ها خودنمايي مي کنند. يکي از علت هايي که آقاي اردبيلي تا اين حد به گل و گياه علاقه دارد به خاطر مادرش است. مادري که سه سال پيش از دستش داد.

او حکايت اين ايده را برايمان اينطور توضيح مي دهد: «مادرم خيلي به گل و گياه علاقمند بودند و سه سال پيش از دنيا رفت. من فکر کردم براي يادبود ايشان چه کاري انجام بدهم. فکرهاي مختلفي هم به ذهنم آمد. مثلا غذا درست کنم يا در مراسم هاي مذهبي و عيدهاي مختلف کاري انجام دهم. اما در ميان فکرهايم دائما اين موضوع که مادرم به گل و گياه علاقه داشت شکل مي گرفت. چند وقت به اين فکر کردم چه کار کنم که مردم هم لذت ببرند. در نهايت تصميم گرفتم داخل باغچه سر کوچه مان لاله بکارم. از سه سال پيش هم اين کار را شروع کردم. سال اول ۶هزار لاله کاشتم، سال گذشته ۱۰ هزار لاله و امسال ۳۰ هزار لاله کاشته ام که مردم هم خيلي استقبال کردند.»

از همه جاي ايران براي تماشا مي آيند

او درباره شور استقبال مردمي مي گويد که علاوه بر نقاط مختلف تهران از شهرستان ها هم براي ديدن لاله ها آمده اند: «استقبال آنقدر زياد شد که علاوه بر اهالي محل از خيلي نقاط ديگر شهر تهران هم براي تماشاي لاله ها آمدند. حتي از شهرستان ها هم براي بازديد آمده بودند. اينجا مثل يک نقطه گردشگري شده است. روز ۱۳ بدر هم مردم خيلي زيادي نزديک به ۲هزار نفر آمده بودند تا از اين مجموعه لاله ها ديدن کنند و عکس بگيرند. همه خيلي خوشحال بودند و از اين محيط لذت تمام مي بردند. اين انرژي مثبت گل ها به تمام کساني که براي بازديد آمده بودند منتقل شد و همه خوشحال بودند.»

دکتر اردبيلي اميدوار است با اين کاري که انجام داده تا حدودي فرهنگ گل کاري را در ميان مردم ايجاد کرده باشد: «اين کاري که من انجام داده ام هم ترويج فرهنگ گل کاري است و هم اينکه گل ها انرژي مثبتي دارد و در بهتر کردن روحيه مردم شهرمان خيلي تاثير مي گذارند. اين گل ها به مدت يک ماه سرزنده خواهند بود و مردم مي توانند در مدت زمان زيادي از آن لذت ببرند.»

۳۰هزار لاله با ۴۰ ميليون تومان شکل گرفت

۴۰ ميليون تومان، هزينه اي است که هومن اردبيلي بابت کاشت ۳۰ هزار پياز لاله خرج کرده است: «هزينه کاشت اين گل ها را شخصا بر عهده گرفته ام. از نگهداري، تعويض خاک، خريد پياز گرفته تا کشت، استفاده از کارگر و... را شخصا انجام داده ام و از شهرداري منطقه دو هم تشکر مي کنم که با ما همکاري کرد و اجازه داد در اين فضا يک سايه بان نسب کنيم تا عمر لاله ها بيشتر شود و آفتاب مستقيم روي آنها تاثير نگذارد. هزينه اي که بابت کشت اين گل ها شد مقداري از آن بابت خريد پياز گل، مقداري ديگر براي لوازم جانبي و باقي هزينه ها براي کارگر بود که جمعا به ۴۰ ميليون تومان رسيد. البته همسايه هاي ما هم خيلي کمک کردند. حتي يکي از همسايه ها آبياري اين گل ها را برعهده گرفته است. در کل از همسايه ها هم ممنونم که با من همکاري کردند. اگر به همين منوال پيش برود تصميم دارم اين کار را براي سال هاي آينده هم ادامه دهم. به نظر من شهروندان تهران هر کدام جلوي خانه شان به اندازه وسعي که دارند گل کاري کنند؛ هم در زيبا سازي شهر و هم در افزيش روحيه شهروندان مي توانند بسيار زياد موثر باشند.»

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.