خیابان فردوسی، از بازار پارچه تا بورس عینک

به گزارش بزنیم بیرون ، فلسطین خیابانی قدیمی است و برای همین درختان چنار سر به فلک کشیده کهنسالی دارد. وقتی در حال قدم زدن در خیابان هستید سایه این درختان قدیمی که حالا کمی پاییزی شده‌اند، حتما سرحال‌تان می‌آورد. با اینکه خیابان فلسطین در بیشتر مواقع پرترافیک و شلوغ است اما وجود زیبایی‌هایی مثل جوی آب‌های پهن پر آبی که ریشه درختان را در خود جای داده‌اند، شما را خسته نمی‌کند. مسجد امام صادق(ع) معروف‌ترین مسجد این راسته است که با معماری زیبا و بی‌نظیرش در سال 1386 در ضلع جنوب غربی میدان فلسطین ساخته شد. اینجا محلی برای تجمعات و مراسم‌هایی است که در حمایت از مردم فلسطین و لبنان برگزار می‌شود. فلسطین، راسته فروش پارچه لباسی و عینک طبی و آفتابی است. اگر قصد خرید یکی از اینها را دارید حتما سری به خیابان فلسطین تهران که از میدان فاطمی تا خیابان امام خمینی(ره) امتداد دارد، بزنید.

 همه رقم پارچه موجود است!
اگر دنبال خرید پارچه‌های پرده‌ای یا لباس مجلسی زنانه هستید باید سری به فلسطین شمالی بزنید. از محدوده تقاطع خیابان طباطبایی با فلسطین تا بلوار کشاورز پر از پارچه فروشی‌های رنگارنگ است. پارچه‌های لباسی پر زرق و برق بیشتر شامل انواع ساتن، حریر، ابریشم، گیپور، تورهای کار شده و پارچه‌های کار شده با سنگ و نگین هستند. تنوع رنگ و مدل پارچه مجلسی‌ها بسیار زیاد است و می‌توانید روی خرید یک دست پارچه شیک و زیبا حساب کنید. قیمت‌ها هم متفاوت است و به جنس پارچه و میزان سنگ‌های کار شده روی آن بستگی دارد. پارچه‌های آستری لباس مجلسی که به پارچه‌های بونژه معروف هستند هم اینجا فراوانند. بیشتر پارچه‌های مجلسی این راسته ایرانی، ترک، فرانسه، کره و ژاپنی هستند. بازار پرده فروش‌های فلسطین هم در همان محدوده است و از خیابان زرتشت تا بلوار ادامه دارد. انواع پارچه‌های مجلل و گران قیمت پرده‌ای را می‌توانید اینجا پیدا کنید. البته پارچه‌های ارزان‌تر هم بینشان به چشم می‌خورد و بعضی فروشگاه‌ها هم در مواقعی از سال پارچه‌ها را به قیمت‌های پایین حراج می‌زنند. پارچه پرده ای‌های پشت ویترین‌ها واقعا زیبا هستند و می‌توانید هر مدل و رنگ پارچه مخمل، حریر، تافته، پارچه‌های سنگ دوزی و گلدوزی شده، ابریشم خامه دوزی شده، ساتن و ... را پیدا کنید و بخرید. به غیر از پارچه پرده‌ای اینجا بورس لوازم جانبی پرده‌ها مثل انواع یراق، آویز، چوب پرده، کتیبه‌های تزیینی بالای پرده، والان‌ها و ... است که تنوع بسیار زیادی هم دارند. اگر بخواهید، بیشتر مغازه‌ها کار دوخت پرده را برایتان انجام می‌دهند.

آفتاب بدم خدمتتون؟
برای خرید عینک باید راهی فلسطین جنوبی شوید. از حوالی خیابان بزرگمهر عینک‌فروشی‌ها شروع می‌شوند و تا خیابان جمهوری ادامه دارند. اینجا همه مدل فروشگاه ریز و درشت عینک و عینک‌سازی‌های مختلف به چشم می‌خورد. هر مدل عینک آفتابی زنانه و مردانه و بچگانه با هر برندی که بخواهید در خیابان فلسطین پیدا می‌شود. معضل وجود عینک‌های آفتابی تقلبی در عینک‌فروشی‌ها یکی از مشکلات همیشگی این صنف است ولی می‌توانید عینک‌های اصل با برندهای واقعی را در فلسطین پیدا کنید که البته قیمتشان حسابی گران است. معمولا هم قیمت‌ها یک کلام است و خبری از تخفیف‌های آنچنانی نیست. اینجا از عینک‌های آفتابی چند میلیونی با فریم‌های طلا و نقره و تزییناتی مثل نگین‌های قیمتی برلیان و غیره تا عینک آفتابی‌های ساده زیر 100 هزار تومان به چشمتان خواهد خورد. بازار عینک‌های آفتابی بیشتر تابستان‌ها داغ می‌شود ولی طبی‌ها در تمام سال مشتری‌های خودشان را دارند. عینک‌های طبی هم جمع کثیری از محصولات عینک‌فروشی‌ها را تشکیل می‌دهند. همه مدل فریم عینک، شیشه‌های مختلف، لوازم جانبی مثل بند، کیف، دستمال عینک و خلاصه هر چیزی که به عینک طبی ربط داشته باشد را می‌توانید اینجا پیدا کنید. بیشتر مغازه‌ها هم خودشان عینک ساز هستند و تعمیرات عینک هم انجام می‌دهند، حتی بعضی‌هایشان تعیین نمره عینک با کامپیوتر هم انجام می‌دهند.
 
فروش جزیی نداریم
بعد از تمام شدن راسته عینک‌فروشی‌ها نوبت به فروشگاه‌هایی می‌رسد که پارچه‌های لباسی به صورت عمده می‌فروشند. راسته این فروشگاه‌ها از حدود خیابان انقلاب شروع می‌شود و تا جمهوری ادامه دارد. اینجا معدن پارچه‌های لباسی ساده و طرح داری است که بیشتر به درد تولیدی‌ها می‌خورد و خرده فروشی ندارند. پلی استر، ویسکوز، تریکو، پنبه ای، جودون، پارچه‌های نخی و ... اکثر پارچه‌هایشان را تشکیل می‌دهد. در ضمن اینجا می‌توانید فروشگاه‌هایی که لوازم دوخت و دوز مثل دوک نخ، یراق، منجق و پولک، تورهای تزیینی، دکمه و ... می‌فروشند هم پیدا کنید. بین مغازه‌های این راسته تعداد زیادی فروشگاه لباس زنانه هم به چشم می‌خورد که بیشترشان عمده فروش هستند و فروش تکی ندارند. البته هر چه به سمت خیابان جمهوری بروید به فروشگاه‌هایی که فروش تکی و عمده هر دو با هم را دارند اضافه خواهد شد. در تقاطع خیابان فلسطین با خیابان لبافی‌نژاد هم تعدادی پاساژ چند طبقه که پر از پارچه فروشی و لباس فروشی هستند وجود دارند که گزینه‌های خوبی برای گشت و گذارند.

چگونه برویم ؟

خیابان فلسطین از میدان فاطمی شروع می‌شود و تا خیابان امام خمینی ادامه دارد. این خیابان تقاطع‌های مهم زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به خیابان‌های زرتشت، بلوار کشاورز، طالقانی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و امام خمینی اشاره کرد. از همه این تقاطع‌ها می‌توانید به فلسطین برسید. ایستگاه مترو چهار راه ولیعصر  که در تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب قرار دارد یکی از راه‌های رسیدن به فلسطین است. بعد از پیاده شدن از مترو می‌توانید از داخل خیابان انقلاب به فلسطین برسید. اتوبوس‌ها  خط ولیعصر که از مکان‌های مختلف به میدان ولیعصر می‌رسند هم گزینه‌های خوبی هستند. البته اتوبوس‌های بی آر تی خط راه آهن – تجریش هم که طول خیابان ولیعصر را طی می‌کنند گزینه خوبی هستند چون با پیاده شدن سر هر کدام از تقاطع‌ها می‌توانید به خیابان فلسطین که موازی با ولیعصر است برسید. اتوبوس‌های خط میدان جمهوری – میدان بهارستان هم نزدیک تقاطع خیابان فلسطین و جمهوری ایستگاه دارند. می‌توانید با پیاده شدن از یکی از ایستگاه‌های مترو میدان جمهوری یا بهارستان به این اتوبوس‌ها برسید. یکی دیگر از خطوط اتوبوس‌های بی آر تی که می‌توانید با آن به خیابان فلسطین برسید اتوبوس‌های میدان آزادی – تهرانپارس است که نزدیک تقاطع خیابان انقلاب با فلسطین ایستگاه دارد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.