درباره میلان ایتالیا بیشتر بدانیم

به گزارش بزنیم بیرون ، شهر میلان از اواسط تیر تا اواسط شهریور گرم و شرجی است، اما در بهار هوای دلپذیری دارد. ماه ‌های آبان و آذر هم آب و هوای مناسبی در میلان وجود دارد.

* تاریخ میلان

در ابتدای سده ۶ (پیش از میلاد) توسط اینسوبری ها ساخته شد و در ۲۲۲ (پیش از میلاد) توسط رم باستان فتح شد و نام آن به مدیولانوم تغییر یافت. اهمیت این شهر به تدریج تا تبدیل شدن به پایتخت امپراتوری روم غربی افزایش یافت.در طول زمان، نقش های مختلفی در تاریخ ایتالیا ایفا کرد که از جمله میتوان به پایتخت و مرکز سیاسی و فرهنگی دوک‌نشین میلان در دوران رنسانس و پایتخت پادشاهی ایتالیا در دوران ناپولیونیک اشاره کرد.در حوزه فرهنگی از قرن چهاردهم، مرکز اصلی چاپ و نشر کتاب در ایتالیا است  و به لطف لا اسکالا و سنت قدیمی اپرا در آن یکی از شهر های مهم موسیقی جهان به حساب می آید.

در طی انقلاب صنعتی به پایتخت اقتصادی ایتالیا تبدیل شده و با همراهی شهرهای تورین و جنوا مثلث صنعتی در اروپا را تشکیل دادند.

- پنج روز میلان: رخ داد بزرگ در جنبش‌های ۱۸۴۸میلادی اروپا بود. این جنبش سرآغاز نخستین جنگ ایتالیایی استقلال بود.در ۱۸مارس ۱۸۴۸، مردم به پا خاسته و در پنج روز جنگ خیابانی سربازان مارشال جوزف رادتزسکی را از شهر بیرون راندند. در ۱۸۴۸در روز نخست ژانویه، میلانی‌ها یک کمپین ضد اتریشی براه انداخته و برخی کالاها مانند فراوردهای توتون که در انحصار اتریشی‌ها بود را تحریم نمودند.

پادگان اتریشی میلان بدست یک ژنرال ورزیده، جوزف رادتزسکی که در آن زمان بیش از ۸۰سال داشت فرماندهی می‌شود و تجهیزات و جنگ افزارهای خوبی داشت. ولی مردم میلان در خیابان‌ها، خانه‌ها و پشت بام‌ها سنگر گرفته و از مردم روستایی خواستند به آن‌ها بپیوندند.

- فرمان میلان:فرمان میلان به نامه امضا شده توسط کنستانتین یکم و لیسینیوس در سال ۳۱۳میلادی گفته می‌شود. در این نامه دین مسیحیت در امپراتوری رومآزاد اعلام شده‌است. این فرمان مدت کمی بعد از آخرین و شدیدترین آزار و اذیت مسیحیان در روم صادر شد.

در زمان صدور این فرمان در سال ۳۱۳میلادی کنستانتین کبیر بر بخش غربی امپراتوری روم و لیسینیوس بر بخش شرقی امپراتوری روم حکمرانی می‌کردند. این فرمان در میلان و در طی جشن ازدواج لیسینیوس با ناخواهری کوچکتر کنستانتین کبیر امضاء شد. از این فرمان دو نسخه یکی به زبان لاتین و دیگری به زبان یونانی موجود است.

 

* جاذبه های گردشگری میلان

از میدان‌های اصلی و جالب این شهر می‌توان از میدان دل دوئومو نام برد.همچنین از دیگر دیدنی‌های شهر میلان، کلیسای دوئومو میلان است که به سبک معماری گوتیک ساخته شده‌است.

تئاتری بنام(Teatro della Scala) که به زبان ایتالیایی تئاتر پلکان معنی می‌دهد. این تئاتر باشکوه در سال ۱۷۷۸میلادی ساخته شده و برای ۳۶۰۰نفر تماشاچی جا دارد و روبروی مجسمه لئوناردو داوینچی قرار دارد.

از دیر سو مجتمع نمایشگاهی تجاری فیِرا میلانو که در حومه شمال غربی شهر ساخته شده از دیگر دیدنی های این شهر ‌است؛ از آن جهت که این مجتمع بزرگ‌ترین پروژه ساخت و ساز در اروپا و خود مجتمع بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری دنیا به حساب می‌آید. این مجتمع در آوریل سال ۲۰۰۵میلادی افتتاح شد.

از جمله جاذبه های گردشگری میلان می توان به نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی، در سالن ناهار خوری کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه اشاره کرد.

 

 

 * حمل و نقل در میلان:

سامانه ترابری میلان سامانه آمد و شد شهر میلان است که شامل مترو درون شهری( با نماد M) ، مترو برون شهری ( با نماد S) ، اتوبوس، و تراموا(Tram) و قطارهای حومه است. این سامانه بطور مخففATM نامیده می‌شود.

- متروی درون شهری میلان:متروی میلان در سال ۱۹۶۴تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۴خط و ۱۱۳ایستگاه است. خط ۱با ۳۶ایستگاه به طول ۲۵کیلومتر، خط دو با 25 ایستگاه به طول حدودا 40 کیلومتر و خط 3 نیز با 16 ایستگاه، 21 کیلومتر طول دارد. خطوط متروی میلان از ساعت ۵/۵صبح تا ۱۲شب کار می‌کنند.

- مترو برون شهری: این مترو  که کار جابجایی سریع مسافر از درون شهر به حومه را انجام می‌دهد و مهمترین آنها شامل ایستگاه Centrale، ایستگاه  Lambrateو همچنین ایستگاه  Cadornaاست.

- اتوبوس و تراموا:  شمار زیادی خط اتوبوس و ترام در میلان وجود دارد. دو خط اوبوس ۹۰و ۹۱هم که ویژه گردگشگران است و دور شهر را ۲۴ساعته می‌گردنند.


* انواع بلیط حمل و نقل عمومی

- بلیط ۷۲دقیقه ‌ای:هزینه بلیط برابر با یک یورو است که به مدت ۷۲دقیقه اعتبار دارد و با آن بلیط می‌توان از تمام خطوط داخل شهری استفاده کرد. کنترل بلیز در اتوبوس‌ها به صورت اتفاقی هست و معمولاً در ما تمام خطوط به صورت اتفاقی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت نداشتن بلیط یا باطل شدن مدت زمان مبلغ ۵۰یورو جریمه تعیین می‌گردد که این مبلغ در محل از فرد خاطی گرفته می‌شود.

 هزینه بلیط برای حومه شهر قیمتهای متفاوتی دارد که معمولاً از ۱٫۲۵یورو تا ۱٫۷۵یورو بسته به مقصد متغیر هست. خرید بلیط از روزنامه فروشی‌ها و درون خطوط ۷۳ (که از فرودگاه به شهر حرکت می‌کند) و ایستگاه متروها مقدور است.

- بلیط ۲۴ساعته:با این بلیط که به مبلغ ۳یورو هست می‌توان به مدت ۲۴ساعت از تمام خطوط مترو و تراموا و اتوبوس در داخل شهر استفاده کرد

- بلیط ۳روزه:با این بلیط به مدت سه روز از تمام امکانات حمل و نقل عمومی درون شهری می‌توان استفاده کرد.

- اشتراک ماهانه:با پر کردن فرم و ارائه مدارک مورد نیاز در ایستگاه‌های اصلی مترو میلان می‌توان کارت مغناطیسی عکس‌داراشتراک ماهیانه گرفت که با این کارت می‌توان به صورت آزاد از همه امکانات حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده کرد. مبلغ این نوع اشتراک برای افراد زیر ۲۷سال و بالای ۶۵سال ۱۷یورو و برای افراد دیگر ۳۰یورو به صورت ماهیانه ‌است.

- اشتراک سالانه:شرایط اسن اشتراک مشابه اشتراک ماهیانه ‌است با این تفاوت که شامل دو ماه تخفیف می‌گردد یعنی برای افراد زیر ۲۷و بالای ۶۵سال ۱۷۰یورو و برای افراد دیگر ۳۰۰یورو است.

- بلیط گردشگران:  گردشگران خارجی می‌توانند بلیت ۲۴ساعته(Gionale) با هزینه ۳یورو و ۴۸ساعته(Bigiornale) با هزینه ۵/۵یورو  ( بر اساس آمار سال 2011) خریده و با آن از تمام سامانه استفاده کنند.

 

* فرودگاه میلان

فرودگاه لینیت یک فرودگاه همگانی با کد یاتاLIN است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲۴۴۲متر است. این فرودگاه در شهر میلان کشور ایتالیا قرار دارد و در ارتفاع ۱۰۸متری از سطح دریا واقع شده است.

 

* ورزش در میلان

شهر میلان دارای ۲باشگاه ورزشی بزرگ است که در سرتاسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارند. آث میلان و اینتر میلان. این دو تیم همیشه رقیب سنتی بودند، تیم فوتبال آث میلان با کسب ۷قهرمانی بعد از تیم رئال مادرید پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود و اینترمیلان نیز با کسب ۳قهرمانی از تیمهای پرافتخار اروپا به‌شمار می‌رود.

تیم اینترمیلان درسال ۲۰۱۰با کسب ۳قهرمانی خودرا به اولین تیم ایتالیایی تبدیل کرد که موفق کسب سه جام دریک فصل شده است. در ورزشگاه مشهور سن سیرو (جوزپه مه آتزا) که محل میزبانی تیمهای شهر میلان از تیمهای دیگر است نیز دراین شهر قرار دارد.

 

* مکان های ورزشی در میلان

- ورزشگاه سن سیرو:  ورزشگاه سن سیرو (یا جوزپه مه آتزا)  ورزشگاه تیم‌های آث میلان و اینتر میلان است.ورزشگاه سن سیرو شهر میلان، بزرگترین ورزشگاه کشور ایتالیا و یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های اروپاست. در سال ۱۹۲۵شهرداری میلان شروع ساخت این ورزشگاه را آغاز کرد و کار ساخت آن یک سال به طول انجامید.

گنجایش ابتدایی این ورزشگاه ۷۰هزار نفر بود. تیم‌های آث میلان و اینتر میلان از همان ابتدا اجاره‌نشین این ورزشگاه بودند و بازیهای خود را در آنجا برگزار می‌کردند. در سال ۱۹۸۹این ورزشگاه برای نوسازی مدت کوتاهی تعطیل شد و پس از بازگشایی ظرفیت آن به حدود ۸۳هزار نفر رسید. بیشتر بازیهای تیم ملی ایتالیا در همین ورزشگاه برگزار می‌شود.

ورزشگاه سن سیـرو نمادی از شهـر میلان است (مانند وضعیتی که اسکالا و دومو در شهـر میلان دارنـد). و نه تنها برای فوتبـال، بلکـه برای رخـدادهای مهـم دیگـر نیـز همـواره مورد استفاده بوده است.

سن سیـرو حتی پذیرای بسیاری از کنسرت‌ها نیـز بوده است. باب مارلی در ۲۷جون ۱۹۸۰نمایش خود را در جایگاه شمالی به اجـرا گذاشت. برای بروس اسپرینگسین در سال ۱۹۸۵نیـز چنین استقبالی به عمل آمـد.

 اکنـون در ضلع جنـوبی، موزه‌ای بنا شده است که در آن افتخارات میـلان و اینتـر از طریق تمام افـرادی که در این افتخارات نقش داشتنـد، به یادگار مانـده است. ورزشگاه در زمانی که در آن بازی ای برگزار نمیشـود، می‌تواند پذیـرای ۵۰هـزار ملاقات کننده باشـد. از اول ژوئیه سال ۲۰۰۰، سن سیـرو به طور مشـترک توسط دو تیـم شهر میـلان یعنی ای سی میلان و اینتـر میلان اداره میشـود.

- مدیولانوم فوروم مدیولانوم فوروم یک استادیوم ورزشی سرپوشیده است که در آساگو واقع در نزدیکی میلان قرار دارد.

* رسانه در میلان

- گرازیا یا گراتسیا:مجله ایتالیایی که هفتگی توسط کمپانی آرنولدو موندادوری ادیتوره منتشر می‌شود؛ این مجله نسخه‌های چاپ‌شده بین‌المللی‌ای در کشورهای فرانسه، صربستان، بریتانیا، مکزیک، تایلند، اسپانیا، لهستان، بحرین، یونان، پرتغال، ژاپن، هلند، اندونزی، هند، بلغارستان، کرواسی، اسلوونی، آلمان، آلبانی و مقدونیه دارد.

- میلان چنل:شبکه ایتالیایی اشتراکی است که تماماً به مسائل پیرامون باشگاه فوتبال آ.ث میلان می‌پردازد. دفتر مرکزی این شبکه در میلانلو، کمپ تمرینی تیم میلان قرار دارد. این شبکه برای طرفداران مصاحبه‌های اختصاصی با بازیکنان و کادر فنی، و مسابقات کامل را ارائه می‌دهد.

- فورزا میلان: نام مجله‌ای ورزشی است که بصورت ماهانه پیرامون باشگاه میلان منتشر می‌شود. مطالب این مجله درباره بازیکنان تیم اصلی و جوانان میلان و همچنین کارمندان این تیم ایتالیایی است.

- کوریره دی پیکولی:این مجله در واقع یک مجله هفتگی برای بچه ها بود که در ایتالیا از سال ۱۹۰۸تا ۱۹۹۵چاپ می شد و اولین نشریه ایتالیایی برای عادی کردن چهره چاپ داستان های تصویری بود.

 

* مراکز مهم میلان

- لا اسکالا:احتمالاً معروفترین ساختمان اپرا در سرتاسر جهان است.  این اپرا در شهر میلان، ایتالیا واقع گشته است.

- مدونینا:نام تندیس زرین مریم برفراز کلیسای جامع میلان است که در بلندای ۵/۱۰۶متری قرار دارد.این تندیس که هم‌اکنون نماد شهر میلان است، از پلی‌کروم ساخته شده است و در سال ۱۷۶۲در بالای کلیسا نصب شده است.

- الری ویتوریو امانوئلنام بازاری است در بخش شمالی میدان دلدوئومو و یکی از مراکز مد در ایتالیا است. بازار به سبک نئوکلاسیک نزدیک به باروک ساخته شده است. سقف بازار از شیشه و چدن ساخته شده و کف آن را موزائیک‌های رنگی گوچک طراحی شده پوشانده است.

* کلیساها در میلان

- کلیسای جامع میلان یا کلیسای دومو: یک کلیسای جامع در شهر میلان، ایتالیا است که به مریم تقدیم شده ‌است. این کلیسا، اسقف‌نشین شهر میلان است و هم‌اکنون آنجلو اسکولا اسقف آن است. ساخت این کلیسای گوتیک حدود ۶سده به‌طول انجامید تا تکمیل شود.

این کلیسا پس از کلیسای سن پیترو دومین کلیسای بزرگ ایتالیا است و سومین کلیسای بزرگ در جهان محسوب می‌شود.

- کلیسای سانتا ماریا دلهیک: این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده  و شامل نقاشی‌های دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی، در سالن ناهار خوری است.

 

* اقتصاد در میلان

- بورس ایتالیا:بورسا ایتالیانا، بازار بورس اوراق بهادار ایتالیا است که دفتر مرکزی آن، در ساختمان پالازو مزانوته شهر میلان، ایتالیا قرار دارد.بورس ایتالیا، در تاریخ ۱۶ژانویه ۱۸۰۸تاسیس شد و درسال ۱۹۹۷به بخش خصوصی واگذار شد. همچنین از سال ۲۰۰۷نیز بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن است.در سال ۲۰۰۵شرکت‌های فهرست شده در بورس ایتالیا، در مجموع ارزشی معادل ۸۹۰ $ میلیارد دلار را دارا بودند..

- بانکا پوپولاره دی میلانو: بانک تعاونی ایتالیایی است، که شعبه مرکزی آن، در شهر میلان مستقر می‌باشد. این بانک در سال ۱۸۶۵توسط لوئیجی لوزاتی؛ که بعدها نخست وزیر ایتالیا شد، تاسیس گردید، سپس بوسیله هرمان شولتز دلیچاقتصاددان آلمانی، توسعه یاف.

- زیموت هولدینگ: شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ایتالیایی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر میلان، ایتالیا قرار دارد. دفاتر بین‌المللی شرکت آزیموت، در کشورهای لوکزامبورگ و ایرلند مستقر می‌باشد. سهام این شرکت، در بازار بورس ایتالیا معامله می‌شود.

«دل وکیو» کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی ایتالیایی است، که در حال حاضر به‌عنوان مالک و رییس هیئت مدیره شرکت لوکساتیکا فعالیت می‌نماید.دل وکیو در ماه مارس سال ۲۰۱۴با دارایی خالص ۱۹٫۲میلیارد دلار، از سوی مجله فوربز به‌عنوان دومین فرد ثروتمند ایتالیا معرفی شد. وی در حال حاضر در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، در رتبه ۳۸قرار دارد.

 

* شرکت های مستفر در میلان

- شرکت حمل و نقل عمومی میلان: یک شرکت همگانی که ، مسئول حمل و نقل همگانی در شهر میلان و حومه در ایتالیا است. این شرکت با۱۸خط تراموا شروع به کار کردکه بخشی از آن با تراموای پیتر ویت از دهه ۱۹۲۰فعالیت می کرد. ۸۲خط اتوبوس شهری ، جهار خط اتوبوس برقی، سی و پنج خط اتوبوس بین شهری ، چهار خط مترو (سامانه ترابری میلان) هفتصد و سی و چهار میلیون مسافر در سال ۲۰۱۰جابجا کرده است. همچنین این شرکت خدمات جزیی دیگر که عمدتاً مربوط به حمل و نقل در اطراف شهر است پیشنهاد می دهد.

- دولچه اند گابانا: شرکت کالای لوکس و خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۸۵توسط دومنیکو دولچه و استفانو گابانا، دو طراح ایتالیایی، در شهر میلان تاسیس شد.در سال ۲۰۰۵حجم معادلات شرکت دولچه اند گابانا، بالغ بر ۵۹۷میلیون یورو بوده است شرکت دولچه و گابانا دارای دو برند مجزا دولچه&گابانا و همچنین برند دی اند جی است، که هر یک خط و سیاست‌های خود دنبال می کنند.

- ورساچه:  شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است، که در سال ۱۹۷۸توسط جیانی ورساچه تاسیس شد.  اولین بوتیک ورساچه در سال ۲۰۰۰در شهر رجیو کالابریا راه‌اندازی گردید. امروزه برند ورساچه یکی از بزرگترین خانه‌های مد در جهان به‌شمار می‌آید.

- ایمپریجیلو: شرکت ساخت‌وساز و مهندسی عمران ایتالیایی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر میلان قرار دارد.این شرکت در سال ۱۹۵۹تاسیس شد و از طریق ادغام با شرکت‌های دیگر، رشد کرد و در حال حاضر بزرگترین پیمانکار پروژه‌های ساخت‌وساز در ایتالیا به‌شمار می‌آید.

شرکت ایمپریجیلو تاکنون پروژه‌های بزرگ زیادی را در سراسر جهان اجرا نموده است. این پروژه‌ها عمومأ در زمینه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل و سیستم‌های زیست محیطی بوده‌اند. سهام این شرکت در بازار بورس ایتالیا دادوستد می‌شود.

- پریسمیان: شرکت چندملیتی و ایتالیایی فناوری است، که دفتر مرکزی آن در شهر میلان قرار دارد و سهام آن، در بازار بورس ایتالیا معامله می‌شود.شرکت پریسمیان، متخصص ساخت و جاگذاری انواع کابل‌ها برای بخش انرژی و مخابرات می‌باشد. این شرکت در ۵۰کشور دارای شعبه بوده و مالک ۹۸کارخانه تولیدی در ۲۴کشور می‌باشد، همچنین دارای ۲۲مرکز تحقیق و توسعه، در سراسر جهان است.تاکنون این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های عمومی در ایتالیا بشمار می‌آید.

- مدیوبانکا: بانک سرمایه‌گذاری ایتالیایی است، که توسط رافائل ماتیولی در سال ۱۹۴۶تاسیس شد.این بانک در دوره رفرم اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم در بازسازی صنایع ایتالیا مشارکت نمود. مدوبانکا امروزه، یک گروه بانکی بین‌المللی است، که دفاتر آن، در شهرهای فرانکفورت، لندن، مادرید، مسکو، نیویورک و پاریس مستقر هستند.

- تلکام ایتالیا موبایل: شرکت مخابرات ایتالیایی است، که وظیفه مدیریت بخش تلفن همراه شرکت تلکام ایتالیا را برعهده دارد.این شرکت، ارائه‌کننده خدماتی چون جی‌اس‌ام، سرعت داده افزایش یافته برای تحول جی‌اس‌ام، سامانه جهانی مخابرات سیار، پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه و اچ‌اس‌دی‌پی‌ای می‌باشد.

- سایپم: شرکت ایتالیایی پیمانکار صنعت نفت و گاز می‌باشد. این کمپانی، یک شرکت تابعه از شرکت ایتالیایی انی است.کمپانی انی، مالک ۴۳٪درصد از سهام شرکت سایپم می‌باشد. سایپم در پروژه‌های بزرگ خطوط لوله، مشارکت داشته و خطوط لوله نفت و گاز بسیاری را طراحی و احداث نموده‌است. از مجموع این پروژه‌ها، می‌توان به خطوط لوله: بلو استریم، گرین استریم، نورد استریم و ساوت استریم اشاره کرد.

- پیرلی: شرکت تایرسازی ایتالیایی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر میلان قرار دارد.این شرکت از بزرگترین و سرشناس ترین کارخانجات لاستیک سازی در جهان است. این شرکت در زمینه تولید کابل‌های برق و تولید کفش نیز فعالیت می‌کند.

- پرادا: برند تخصصی مُد ایتالیایی برای کالاهای لوکس مردانه و زنانه است. پرادا تولید کننده عینک، چرم، کفش، چمدان و کیف دستی می باشد که به وسیله ماریو پرادا و برادرش در سال ۱۹۱۳میلادی تاسیس شده است. دفتر مرکزی پرادا در میلان ایتالیا می باشد.

- ری بن:  سازنده و طراح عینک‌های آفتابی که در سال ۱۹۳۷در امریکا تاسیس شد. این عینک ها برای نیروی هوایی امریکا تعبیه شدند. در سال ۱۹۹۹کارخانه ری بن به ارزش ۶۴۰میلیون دلار به شرکت ایتالیایی لوکساتیکا فروخته شد.

- لوکساتیکا: شرکت ایتالیایی ارائه‌کننده کالاهای لوکس است، که بعنوان بزرگترین تولیدکننده عینک در جهان شناخته می‌شود. این شرکت، مالک پرفروش‌ترین برندهای عینک در جهان است، که عبارتند از: ری-بن، اوکلی و پرسول. شرکت لوکساتیکا بعنوان طراح عینک‌های آفتابی و فریم‌های عینک طبی، برای برندهای شنل، دولچه و گابانا، بولگاری و پرادا نیز فعالیت می‌نماید.

 

* مد در میلان

میلان شهر مد ایتالیا و مرکز اصلی مد ایتالیا است و معروف‌ترین شرکتهای مد جهان مانند: آرمانی، ورساچه، پرادا، دولچه و گابانا، میو میو و ... همچنین کمپانی معروف ری بن در میلان وجود دارد شهر میلان در کنار پاریس، لندن، توکیو و نیویورک بعنوان پایتخت مد در جهان مطرح شده‌ است. گرچه شهرهای بزرگ دیگری همچون رم و فلورانس نیز در زمینه مد فعال هستند اما میلان بعنوان شهر مد در سطح ایتالیا شناخته شده‌است

- هفته مد میلان: یک رویداد نیمه‌سالانه در میلان، ایتالیا است که در دو بخش بهاره/پاییزه در ماه‌های فوریه-مارس و پاییزه-زمستانه در ماه‌های سپتامبر-اکتبر هر سال برگزار می‌گردد. این رویداد دنیای فشن، از سال ۱۹۵۸در کنار هفته مد لندن، هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک به یکی از مطرح‌ترین رویدادهای جهان در زمینه مد و لباس تبدیل شده است.

هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا است که یک موسسه غیردولتی به حساب می‌آید که وظیفه دسته‌بندی، همکاری و گسترش مد ایتالیا و همین‌طور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد. این موسسه غیرانتفاعی ایتالیایی در ۱۱ژوئن ۱۹۵۸تاسیس و به ثبت رسید.

در میان برنامه‌های متعدد هفته مد میلان، بخش اختصاصی زنان شهرت بسیاری دارد. معرفی مد زنان به چند بخش لباس زنان، Milan SS Women Ready to Wear و مد دونا میلان تقسیم بندی می‌شود. در هفته مد بهاره/تابستانه نیز بخشی به لباس‌های مخصوص آقایان اختصاص داده شده است. مد آقایان نیز به چند بخش از جمله لباس مردان، مد اوموی میلان تقسیم بندی می‌شود.

 

* دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در میلان

- دانشگاه بوکونی: یک دانشگاه خصوصی در زمینه اقتصاد است که در شهر میلان ایتالیاست. این دانشگاه در سال ۱۹۰۲تاسیس شد.این دانشگاه به عنوان یکی از موسسه‌های پیشرو در آموزش اقتصاد و تجارت در اروپا شناخته می‌شود و توسط موسسه وال استریت ژورنال جزو ۲۰دانشگاه اول تجارت در دنیا رده بندی شده‌است.

در فهرست رتبه بندی دانشگاه‌های ایتالیا توسط وزارت علوم ایران، این دانشگاه در رده دانشگاه‌های درجه ۲ایتالیا قرار دارد.

-آکادمی بررا: آکادمی هنرهای زیبای بِرِرانام آموزشگاه هنریِ عمومی‌ای است که در خیابان بررا در شهر میلان ایتالیا قرار دارد.  مدارک اخذ شده از آکادمی بررا دو مدرک دیپلم مرحله اول و دیپلم مرحله دوم هستند که به ترتیب معادل کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند، این مدارک با توجه به دفاع از تز، در ایران توسط وزارت علوم و تحقیقات ایران ارزش گذاری می شوند.

 آکادمی بررا دارای بیشترین درصد دانشجوی خارجی در ایتالیاست. بیشتر از ۲۴٪. و عده زیادی از این دانشجویان خارجی را ایرانیان مقیم میلان تشکیل می دهند.

- دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: این دانشگاه معروف در ۲۹نوامبر ۱۸۶۳پایه گذاری شده و به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه فنی در کشور ایتالیا و یکی از معتبرترین مراکز علمی در اروپا به شمار می رود. دانشگاه پلی تکنیک حدود ۴۰٬۳۱۲دانشجو و ۲٬۵۱۷استاد و استادیار دارد.

در رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی، این دانشگاه در سال ۲۰۰۷رتبه ۶۸و در سال ۲۰۰۸رتبه ۶۳را در مهندسی بدست آورد.در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایتالیا بوسیله وزارت علوم ایران این دانشگاه در رده دانشگاه‌های درجه یک ایتالیا به چشم می‌خورد.

- تاریخچه: پلی‌تکنیک میلان قدیمی‌ترین دانشگاه میلان است که در ۲۸نوامبر ۱۸۶۳تأسیس شد. بنیانگذار و نخستین رئیس آن فرانچسکو بریوشی بود و موقعیتش در مرکز شهر در خیابان سناتو بود.

در سال ۱۸۶۵بخش معماری (دومین رشته مهم پلی‌تکنیک میلان) راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۲۷پلی‌تکنیک میلان به میدان لئوناردو داوینچی منتقل شد. این محله شامل مجموعه‌ای از ساختمانها و خیابان‌ها و میدان‌هایی می‌شود که همگی متعلق به پلی‌تکنیک میلان هست. در آن زمان نامش به پلی‌تکنیک رویال تغییر یافت در پایان جنگ جهانی دوم وقتی ایتالیا اعلام جمهوری کرد کلمه رویال از نامش حذف شد.

 تا پایان سال ۲۰۱۰قیل از مرمت نمای ساختمان جای کلمه رویال در نمای اصلی ساختمان قابل تشخیص بود. در سال ۱۹۵۴اولین مرکز محاسبات الکترونیکی اروپا به وسیله جیانو کازینیسی و ارکواه بوتانی در پلی‌تکنیک میلان افتتاح شد. در سال ۱۹۶۳گویلو ناتا جایزه نوبل شیمیبه خاطر تحقیق در زمینه پولیمر کریستالی به صورت تخصصی پولی‌پروپیلن دریافت کرد.

در سال ۱۹۷۷ماهواره سیریو که به وسیله پلی‌تکنیک میلان و کمپانی‌های همکار طراحی و ساخته شده بود به فضا فرستاده شد. در دهه نود پلی‌تکنیک شروع به بازکردن شعبه‌هایی در شهرها ی ایالت‌های لمباردی و امیل روماگنا کرد. بخش طراحی صنعتی در سال ۱۹۹۳تأسیس شد و در سال ۲۰۰۰بخش طراحی دوره‌های جدیدی در لیسانس و فوق لیسانس برای گرایش گرافیک، ویرچوال، مد و طراحی داخلی تأسیس کرد.

- کمپ های دانشگاه پلی تکنیک میلان: این دانشگاه دارای ۵کمپ اصلی است که دوتای آن (کمپ لِئوناردو و کمپ بُویزا) درون شهر و سه کمپ کومو، پیاچِنزا، و لِکّو برون از شهر هستند. کمپ لئوناردو کهن‌ترین کمپ دانشگاه است.

- پذیرش دانشگاه: این دانشگاه دارای شمار زیادی رشته درین پایه‌است، و در دو رشته معماری و شهرسازی به انگلیسی سالی یکبار پذیرش دارد. هزینه سالانه دانشگاه برای دانشجویان کشورهای کمتر پیشرفته سالانه ۷۹۴یورو است. ( بر اساس آمار سال 2009 میلادی) در بین رشته‌های فراوان کارشناسی ارشد این دانشگاه، ۱۵رشته به انگلیسی ارایه می‌شود. سالانه دوبار پذیرش برای این پایه انجام می‌گیرد. هزینه سالانه دانشگاه برای دانشجویان خارج از اروپا سالانه ۳۵۰۰یورو است (بر اساس آمار سال ۲۰۱۰)

در مقطع دکتری نیز سالانه یکبار پذیرش برای تمامی رشته‌ها که بیشتر به انگلیسی‌اند، انجام می‌شود. سالانه دوبار پذیرش برای این پایه انجام می‌گیرد و بسیار رقابتی است. هزینه سالانه دانشگاه برای دانشجویان جهان‌سوم سالانه ۱۵۰۰یورو است .( بر اساس آمار سال 2009 میلادی)

- مزایای دانشگاه : این دانشگاه بورس‌های تحصیلی گوناگونی را برای دانشجویان فراهم می‌آورد. مهمترین آن را می‌توان بورسDSU این دانشگاه دانست که مبلغ پیرامون ۴۵۰۰یورو دارد و بیشتر دانشجویان از کشورهای کمتر پیشرفته می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. همچنین دانشگاه سالانه دوبار (یکبار در هر نیمسال) کلاس‌های آموزش زبان ایتالیایی را بطور رایگان برای دانشجویان برگزار می‌کند.

علاوه بر آن هر ترم کلاس‌های آموزش زبانِ انگلیسی برای آمادگی امتحان تافل برگزار می‌شود که هزینه آن ترمی حدود هشتاد یورو است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.