درباره کیتو بیشتر بدانیم

به گزارش بزنیم بیرون ، جمعیت این شهر بنا بر آخرین سرشماری‌ها  ۱٫۳۹۹٫۳۷۸ نفراست. البته در سال ۲۰۱۵ جمعیت تخمینی ایالت کیتو ۲٫۰۷۷٫۷۳۴ نفر بوده‌است .کیتو حدوداً ۱۱۲ مایل مربع (۲۹۰کیلومتر مربع) مساحت دارد. کیتو پس از گوای‌اکیل دومین شهر پرجمعیت در اکوادور است.
کیتو در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب خط استوا واقع شده‌است. بنایی تاریخی که مشخص کننده خط استوا است به زبان محلی لا میتاد دل موندو (میانه جهان) نامیده می‌شود.
به دلیل ارتفاع و موقعیت جغرافیایی این شهر، کیتو دارای آب و هوای معتدل مایل به سرد است که تقریباً در طول سال ثابت است؛ بیشینه دمای آن معمولاً حدود 20 درجه سانتیگراد در روز و کمینه دمای آن حدود 10 درجه سانتی گراد در شب است. این شهر تنها دو فصل را تجربه می‌کند: تابستان (فصل خشک) و زمستان (فصل بارانی)
از زمان انتخابات سیاسی اکتبر سال ۲۰۰۴ کیتو به ۱۹ بخش انتخاباتی شهری  تقسیم شد. این بخش‌ها با بخش‌های شهرداری که مرزهای آن را شهرداری کیتو تعیین می‌کند، متفاوت هستند و مرزهای آن را سازمان‌های انتخاباتی مشخص می‌کنند.
 
اصل کیتو به هزاره اول باز می‌گردد، یعنی زمانی که قبایل صحرانشین به این منطقه پا گذاشتند و سر انجام در جایی که در حال حاضر کیتو قراردارد مرکزی تجاری را شکل دادند. در اوایل قرن شانزدهم، اینکاها با امید گسترش دسترسی قلمروشان، بر شهر غلبه کردند، اما با رسیدن اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۳۳ تمام آن نقشه‌ها بر باد رفت. رومیناهوی، یک ژنرال جنگی اینکایی، به خاطر آنکه شهر به دست اسپانیایی‌ها نیفتد شهر را سوزاند و درنتیجه هیچ اثری از شهر پیش از دوران استعمار اسپانیا باقی نماند.
بافت شهری: کوه ها کیتو را به سه بخش تقسیم کرده‌اند:
-    بخش مرکزی شهر قدیمی استعماری را در خود جای می‌دهد.
-       بخش جنوبی بیشتر صنعتی و مسکونی است که به منطقه مسکونی طبقه کارگر اختصاص یافته است)
-     بخش شمالی کیتوی امروزی است با ساختمان‌های بلند، مراکز خرید، منطقه اقتصادی که مناطق مسکونی طبقات بالاتر جامعه نیز در آن قرار دارد.
از ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ کیتو یک تراموای هوایی دارد که به «تله‌فریکو» مشهور است. مسیر این تراموا از مرکز شهر است تا تپه معروف به کروس لوما در سمت شرقی آتشفشان پیچینچا می گذرد و بازدیدکنندگان با سوار شدن بر تراموا می‌توانند به ارتفاع بیش  از ۴٫۱۰۰ متر) بروند که دمای هوا در آنجا چندین درجه سردتر از خود کیتو است.
 

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.