راهنمای بازدید از عمارت حبیبی سنندج (منزل ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام )

به گزارش بزنیم بیرون ، ساختمان این بنا در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار با قدمت نزدیک به ۱۵۰ سال توسط «ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام» که یکی از علمای بنام اهل سنت در دوره قاجاریه می باشد احداث شده است.

پس از درگذشت ملا لطف الله، این عمارت توسط وراث آن مرحوم به صورت دو بخش بیرونی و اندرونی به اشخاص دیگری واگذار شده است.

بخش بیرونی بنا به تملک «عبدالحمیدخان سنندجی» مشهور به «سالار سعید»(موزه فعلی) و بخش اندرونی به تملک خانواده حبیبی(عمارت حبیبی فعلی قسمت اداری) درآمده است.

«سالار سعید» در شهریور ماه سال ۱۳۳۶ بخش بیرونی را به اداره فرهنگ وقت (آموزش و پرورش) واگذار کرده و این بنا تا سال۱۳۵۱ در تملک آموزش و پرورش بوده است؛ طی این مدت استفاده هایی چون دانشسرا، اداره فرهنگ، کتابخانه، خانه پیشاهنگی و امورتربیتی داشته است.

در سال ۱۳۴۹ وزیر فرهنگ و هنر وقت در دیداری که از سنندج داشته از این خانه بازدید کرده و این خانه را برای موزه مناسب تشخیص داده است.

دستور خریداری خانه حبیبی در سال ۱۳۵۴ شمسی داده می شود و موزه سنندج در این بنا به صورت دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی افتتاح می شود.

بنای مورد اشاره دارای ویژگی‌های خاص معماری به سبک معماری مرکزی ایران، گچبری‌ها و آئینه کاری‌هایی با قدمتی بیش از ۱۴۰ ساله می باشد که در بناهای قدیمی سنندج نظیر آنها را کمتر می‌توان یافت.

این خانه قدیمی شامل یک زینت بخش است با حوض مستطیل شکلی و سه فواره سنگی زیبا و بنای اصلی و متعلقات آن، که بنای اصلی در ضلع جنوبی واقع و شامل زیرزمین و یک طبقه فوقانی است.

زیرزمین این بنا به شکل حوضخانه است که دارای سقف گنبدی شکل با تزئینات آئینه کاری و گچبری تلفیقی می باشد و همچنین شاه نشین‌ها و حوض سنگی این قسمت که شش ضلعی است بسیار جالب توجه است.

در طبقه فوقانی بنا، تالار تشریفات یا سالن بزرگی خودنمایی می کند که از ضلع شمالی بوسیله یک ارسی هفت دری به حیاط مشرف و منظره ای بدیع به سالن بخشیده است.

ارسی این تالار از بزرگترین ارسی های ایران است که توسط استادکار معروف کردستانی «استاد حبیب الله سنندجی» معروف به استاد نساء ساخته شده است.

لازم به ذکر است؛ عمارت حبیبی شهر سنندج در خیابان امام خمینی (ره) و در کوچه حبیبی واقع شده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.