راهنمای سفر به چابهار

به گزارش بزنیم بیرون ، این بندر در زمستان گرم‌ترین نقطه کشور و در تابستان خنک‌ترین بندر جنوبی ایران است. به طوری که اختلاف دمای چابهار در فصول مختلف بسیار اندک است. در 5 کیلومتری بندر چابهار، منطقه آزاد چابهار قرار دارد که یکی از مناطق آزاد هفتگانه ایران است. این منطقه در اویل دهه 70 در کناره دریای عمان احداث شد و به سبب دسترسی‌اش به آب‌های آزاد اهمیت بسزایی پیدا کرد. البته اهمیت چابهار برای گردشگران به خاطر منطقه آزاد و مراکز خرید آن نیست؛ خصوصا که این بخش چابهار قابل مقایسه با دیگر مناطق آزاد همچون کیش و قشم نیست. آنچه چابهار را دیدنی می‌کند، جاذبه‌های طبیعی و تاریخ آن است که اگر جزیره قشم را نستثنا کنیم، نظیرش در سایر مناطق آزاد کمتر دیده می‌شود. در ادامه به معرفی این جاذبه‌ها می‌پردازیم.


لیپار؛ تالاب صورتی
تالاب لیپار در 15 کیلومتری چابهار، در مسیر جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر قرار دارد. این تالاب در فاصله اندک میان دو کوه ایجاد شده با جمع‌آوری آب‌های سطحی پیرامون خود، آبگیری به طول 14 کیلومتر ایجاد کرده است. آب این دریاچه به سبب رنگ خاک منطقه صورتی به نظر می‌رسد و به آن دریاچه صورتی لیپار می‌گویند.
تالاب لیپار یکی از سایت‌های مهم گردشگری چابهار و بزرگترین تالاب آب شیرین منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان است. در این آبگیر درختچه‌های گز و چش و پرندگانی چون فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری، طاووسکن، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی و خوتکا به چشم می‌خورد.
راه و چاه سفر
فصل مناسب سفر به چابهار اوایل دی ماه تا نیمه فروردین ماه و نیز اوایل مرداد تا اوایل مهر ماه است. در بقیه ماه‌های سال هوا بسیار شرجی است و امکان تحرک لازم را از مسافران می‌گیرد. با توجه به دوری چابهار از بیشتر مناطق کشور، حتی زاهدان، هواپیما مناسب‌ترین وسیله سفر به این شهر است. فرودگاه چابهار پروازهای منظم روزانه به تهران و زاهدان دارد و در برخی روزهای هفته پروازهایی به شهرهای مشهد، بندرعباس و شیراز دارد. همچنین هر هفته دو پرواز از فرودگاه چابهار مسافران را به دبی و مسقط در حاشیه خلیج فارس می‌برد. برای اقامت در چابهار نیز گزینه‌های زیر را پیش رو دارید:
-هتل بین المللی لاله 4 ستاره
انتهای بلوار امام خمینی، مقابل پارک الغدیر
2224850-0545
-هتل لیپار 4 ستاره (در دست تعمیر)
منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار
5-4442100-0545
-هتل اپارتمان صدف
طبقه فوقانی مجتمع تجاری صدف
4444336-0545
-هتل سپیده 2 ستاره
خیابان فردوسی، جنب هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
8-2220685-0545
-میهمانسرای کشتیرانی 2 ستاره
(فقط در ایام تعطیلات نوروز پذیرای میهمانان و مسافران منطقه خواهد بود)
30-2222037-0545
-هتل آپارتمان عدالت
80-2223379-0545
-هتل آپارتمان ستاره آبی
2222566-0545
کوه‌های مریخی
این کوه ها که به آن‌ها کوه‌های مینیاتوری نیز گفته می‌شود در فاصله 40 تا 50 کیلومتری چابهار در جاده بندر گواتر قرار دارند. شباهت این رشته‌کوه‌ها با مناظری از کره ماه باعث شده که ان‌ها را مریخی بنامند. این کوه‌ها دارای شیارها و شکاف‌های زیادی هستند که به علت فرسایش ایجاد شده، فاقد هرگونه پوشش گیاهی است.
انجیر معابد
درخت انجیر معابد در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان رشد می‌کنند و یکی از جاذبه‌های گردشگری این مناطق است. معروف‌ترین درخت انجیر معابد چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار دارد و به زبان محلی به آن “کرک” می‌گویند.
تپه‌های گل فشان در ناف دریا
گِل فشان پدیده‌ای زمین شناسی و طبیعی است به این صورت که گل و لای به صورت چشمه از زیر زمین می‌جوشد و در سطح زمین شکل تپه‌ماهوری به خود می‌گیرد. گِل فشان‌های چابهار حدود 100 کیلومتری شهر و در دشت کیهر واقع شده است. مردم محلی به این پدیده ناف دریا و بولوبولو می‌گویند. در زمان فعالیت گِل فشان‌ها اغلب صداهایی شبیه شلیک گلوله به گوش می‌رسد. از گل این تپه‌ها در صنابع سفالی، کوزه‌گری،آجرپزی و نیز در درمان بیماری‌های مفصلی و ستون فقرات استفاده می‌کنند.
جنگل حرا؛ پنهان و پیدا
جنگل‌های حرا در خلیج گواتر در فاصله 150 کیلومتری شرق چابهار با وسعتی حدود 200 هکتار قرار دارد. به جنگل‌های حرا جنگل‌های جزر و مدی، جنگل‌های باتلاقی و جنگل‌های مانگرونیز گفته می‌شود. این جنگل‌ها به صورت نیمه شناور میان ساحل و دریا امتداد دارند. در زمان جزر ساقه‌ها و ریشه‌های تنفسی این درختان قابل مشاهده است اما در زمان مد تنها تاج درخت‌ها دیده می‌شود و بقیه قسمت‌های آن‌ها در زیر آب پنهان است. تبدیل آب شور به شیرین یکی از خصوصیات مهم جنگل‌های حراست.
بازارهای چابهار
وقتی نام نطقه آزاد تجاری بر تارک جایی می‌درخشد، مسافران انتظار بازارهایی بزرگ با اجناسی خوب و ارزان را دارند و می‌خواهند بخشی از اوقات خود را برای خرید در بازارها صرف کنند. مجتمع ها و بازارهای بزرگ خرید چابهار، اغلب در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارند اما قابل مقایسه با مراکز خرید و بازارهای مناطق آزاد قشم و کیش نیستند و کالاهای عرضه شده در این بازارها از کیفیت به مراتب نازل‌تری برخوردارند. یک بازار قدیمی و تعدادی پاساژ هم در بافت شهر وجود دارد که بسیار شبیه بازارهای سنتی سایر شهرهاست و در آن‌ها صنایع دستی مثل سوزن دوزی و لوازم مورد نیاز آن، پارچه‌های مناسب برای لباس‌های هندی و پاکستانی، کاموای کیلویی و اقلامی نظیر اینها عرضه می‌شود. در مجموع مهم‌ترین بازارهای چابهار عبارتند از:
1-مجتمع بزرگ صالحیار
2-مجتمع بزرگ نیلوفر
3-مجتمع بزرگ چینی‌ها
4-مجتمع بزرگ پردیس
5-مجتمع بزرگ صدف
6-مجتمع بزرگ تیس
7-پاساژ آرامش
8-پاساژ جمال
9-پاساژ دوستخواه


اگر چشمتان به دنبال سوغات خاص چابهار می‌گردد، بدانید که سوزن دوزی، حصیر بافی، سکه دوزی، چادر بافی، معرق صدف، زری دوزی و گلدوزی و طلا سازی از جمله صنایع دستی چابهار هستند.
باهو کلات و تمساح پوزه کوتاه
رودخانه باهو کلات در 90 کیلومتری شرق چابهار، آب‌های مناطق وسیعی از شهرستان ایرانشهر و چابهار را جمع و به دریای عمان سرازیر می‌کند. اهمیت این رودخانه برای گردشگران بیشتر از این جهت است که این رودخانه زیستگاه تمساح پوزه کوتاه ایران است. شرایط زیست محیطی این رودخانه ثبات زیادی ندارد و گاه چند ماه از سال بدون آب است و جالب آنکه جانداران این منطقه که حیات‌شان به آب وابسته است، به شکلی حیرت انگیز خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند.
از دریای بزرگ تا دریای کوچک
طبیعتا یکی از مهمترین تفریحات گردشگران در مناطق ساحلی، رفتن به ساحل و تن سپردن به دریا و استفاده از اسکله‌ها و پلاژهاست.
سواحل چابهار واقعا زیبا هستند و خصوصا از زمانی که چابهار تبدیل به منطقه آزاد تجاری شده، امکانات خوبی در آن‌ها فراهم آمده است. مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان به این ترتیب معرفی کرد:
سواحل صخره‌ای دریا بزرگ:ساحل صخره‌ای دریا بزرگ به طول چند ده متر یکی از نقاط تفریحی و گردشگری بندر چابهار است. در این منطقه انواع ماهی‌ها و خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌ها قابل مشاهده هستند.برخورد امواج دریا به این ساحل صخره‌ای و ایجاد موج های چند ده متری صحنه‌های بدیعی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند که شاید در کمتر نقطه‌ای از سواحل ایران بتوان آن را تجربه کرد. در کنار این تفرجگاه ساحلی، امکاناتی چون رستوران، کافی شاپ و سرویس بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
سواحل صخره‌ای دریا کوچک: در بخش غربی بندر چابهار نیز ساحل صخره‌ای دزیا کوچک واقع شده است و بر عکس ساحل دریا بزرگ از موج‌های بلند و سهمگین در آن خبری نیست. از این قسمت ساحل بیشتر برای شنا و آب‌تنی استفاده می‌کنند.
پلاژ ساحلی تیس:این پلاژ یکی از پلاژهای خانوادگی چابهار است که امکانات متعددی مثل رستوران، چایخانه، فست‌فود، پارک بازی کودکان، کلوب غواصی، اسکی روی آب و… را در اختیار گردشگران می‌گذارد و یکی از بهترین نقاط ساحلی چابهار برای تفریحات دریایی است.
خلیج چابهار:خلیج چابهار بزرگترین خلیج ایران است. بنادر تجاری و ترانزیتی چابهار و کنارک در شرق و غرب این خلیج زیبا واقع شده‌اند. منطقه آزاد چابهار نیز با وسعت 14 هزار هکتار در شرق خلیج چابهار قرار دارد. این خلیج روزانه میزبان ده‌ها لنج و قایق صیادی است. در این خلیج، مجتمع تفریحی و پلاژی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است.
اسکله چابهار:از میان اسکله‌های ماهیگیری بندر چابهار اسکله صیادی چابهار، اسکله تیس، اسکله بریس و اسکله رمین از بقیه معروف‌تر هستند. اسکله صیادی چابهار بیشتر مورد استفاده صیادان محلی است. تماشای کشتی‌ها و قایق صیادی و صیادان در حال صید یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوبی‌ترین بندر ایران است.

جاذبه‌های تاریخی چابهار
اکنون پس از معرفی این همه جاذبه طبیعی، وقت آن است که مختصری هم از اثار تاریخی چابهار بگوییم که این بندر نامی بلند و ریشه‌ای دور و دراز در تاریخ ایران دارد. آنچه از گذشته در این سو و آنسوی چابهار به جا مانده، بسیار است اما مهمترین‌شان که به مذاق گردشگران خوش بیاید و در عین حال در دسترس عموم باشد عبارت است از:
بقعه سید غلام رسول موزه چابهار
بقعه سید غلام رسول کهنزدیک به هزار سال قدمت دارد در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار بنا شده است. سید غلام رسول که فردی صالح و مورد عنایت مسلمانان هند بوده است، در شب قبل از عروسی‌اش در این شهر از دنیا می‌رود و وصیت می‌کند که به جای سوگواری برای او مراسم جشن و شادی برپا کنند. از سالیان دور مرسوم بوده که مردم محلی در سالگرد در گذشت وی مراسم مولودی خوانی و دست‌افشانی برگزار می‌کردند.
موزه چابهار در کنار آرامگاه سید غلام رسول قرار دارد و آثاری در زمینه مردم شناسی منطقه مانند پوشاک محلی، وسایل حصیری، ظروف سفالی و… در آن به نمایش درآمده است.
آرامگاه خواجه خضر
این مکان مذهبی در جنوب غربی بندر در محلی به نام “سپوزه” واقع شده است. خواجه خضر از بزرگان مورد احترام این منطقه است که به اعتقاد مردم محلی وی زنده است و از دریا و لنج‌ها و قایق‌ها حمایت می‌کند و به همین سبب بسیاری از دریانوردان بعد از پایان سفرشان برای ادای احترام به قدمگاه می‌آیند و شمع روشن می‌کنند.
ساختمان پست چابهار
ساختمان پست چابهار قدیمی‌ترین ساختمان سنگی بنا شده در این شهر است که 142 سال قدمت دارد. این بنا در زمان قاجار و توسط انگلیسی‌ها و با هدف تلگرافخانه بنا شده و با گذشت زمان اداره پست در آن مستقر شده است.
روستای تیس
روستای تیس در فاصله 9 کیلومتری شمال غربی چابهار قرار گرفته است. در این روستا که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد آثار متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی برجای مانده است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.