روستاهای خراسان رضوی، آمیختگی هنر، طبیعت و تاریخ

به گزارش بزنیم بیرون ، در دنیای پیشرفته و صنعتی امروز و در گیر و دار زندگی شهرنشینی، روح و وجود انسانی هنوز در پی آرامش و فضاها و مکان هایی گرم و توام با انرژی های مثبت است؛ همان انرژی و آرامشی که در دل طبیعت و زندگی های ساده موج می زند.
در میان شلوغی شهرها و انبوه رفت و آمد ها و عجله در زندگی روزانه هنوز روستاها مامنی برای زندگی آرام، ساده و دلنشین هستند؛ هنوز خانه های کاهگلی، درهای چوبی کلون دار، صدای باد در میان برگ ها و شاخه های درختان، کوچه های سربالایی، خاکی و ناهموار، روستائیانی که از کار و کوشش باز نمی ایستند، مزه کشک و ماست و دوغ محلی و گرمی نان روستایی همه و همه روح آدمی را می نوازد و قلبش را آرامش می بخشد.
هنوز روستاهای بیشماری هستند که طبیعت بکر و دست نخورده ای دارند و زنانش با دستان هنرمند خود دست دوزی ها، صنایع دستی و هنرهای بی شماری را خلق می کنند .
در میان انواع گردشگری در شهرهای بزرگ و مناطق کهنی که در دل خود داستان های عظیم و نام آوری را جای داده اند، امروزه روستاها نیز به مقاصدی جذاب و مطلوب برای گردشگران بدل شده است.
گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخشهای مهم فعالیت های اقتصادی محسوب می شود، این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
برخی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیز آن را سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند.
به گفته متولیان عرصه گردشگری در دهه پایانی قرن بیستم بسیاری از برنامه ریزان اجتماعی ـ اقتصادی در کشورهای اروپایی گردشگری را روشی مطمئن با چشم اندازی بسیار روشن برای توسعه روستاها بویژه محرومترین آنها معرفی کرده اند.
بر این اساس مطالعات انجام شده در کشورهای فرانسه، اتریش، سوئیس، انگلستان، ایرلند، تایلند و ژاپن نشان می دهد که گردشگری روستایی به سرعت در اقتصاد روستایی رشد کرده و مکمل فعالیتهای کشاورزی شده است.
ماهیت صنعت گردشگری ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی است.
از آنجا که بخش اعظم مشکلات عقب ماندگی و توسعه نیافتگی روستایی نیز به فقدان این صنعت برمی گردد، گردشگری روستایی با حل مسائل و مشکلات مزبور می تواند به توسعه روستایی کمک کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این باره گفت: در دنیای کنونی گردشگری روستایی به جایگاه مهم و دارای اهمیتی دست یافته است.
حسین زارع صفت افزود: حفظ هویت روستا، هم داستانی با طبیعت و توسعه روستا در ابعاد مختلف در عین حفظ داشته ها و جذابیت های محلی از جمله تاثیرات مهم گردشگری روستایی است.
وی با اشاره به اینکه انسان هر چه به زندگی شهری نزدیک می شود از طبیعت فاصله می گیرد، اظهار کرد: در گردشگری روستایی طبیعت خود را نشان می دهد و آنجاست که انسان دوستی با طبیعت را بیش از گذشته حس می کند.
وی بیان کرد: توسعه روستا، افزایش گردش نقدینگی و رشد اقتصادی روستا، افزایش اشتغال در روستا و نیز بهره برداری مثبت از داشته های روستایی از جمله فروش محصولات محلی ، تولیدات کشاورزی و صنایع دستی از دیگر آثار گردشگری روستایی است.
وی با اشاره به اینکه معیشت در روستا از مشکلات موجود است افزود: علاوه بر اینکه گردشگری روستایی در افزایش سطح معیشت روستائیان موثر است می تواند موجب افزایش تعلق خاطر به محله و روستا شود.
زارع صفت اظهار کرد: در این بین تقویت هویت محلی که در نهایت منجر به تقویت هویت ملی هم می شود در گردشگری روستایی رقم می خورد.
وی گفت: علاوه براین گردشگران با حضور در روستا علاوه بربهره مندی از نعمات و جذابیت های فراوان با تاریخ و حافظه تاریخی هر منطقه و روستا نیز آشنا می شوند.
وی با اشاره به اینکه توسعه بوم گردی و گردشگری روستایی به طور برنامه ریزی شده در دستور کار است افزود: توسعه گردشگری محلی و روستایی در استان در حال رونق است و برای ایام نوروز نیز با برگزاری آیین ها، نمایشگاه های عرضه صنایع دستی و برنامه های متنوع گردشگران را به حضور در روستاهای هدف گردشگری تشویق می کنیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون 38 روستای هدف گردشگری در این استان به منظور توسعه بوم گردی مورد توجه قرار دارند.
سید جواد موسوی اظهار کرد: بر این اساس با هدف توسعه صنعت گردشگری و ظرفیت های بوم گردی، روستاها می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی افزود: این استان با سه هزار و 340 روستا دارای 38 روستای هدف گردشگری شناخته شده است که می توانند از جایگاه مناسبی برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی برخوردار باشند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: وجود آثار تاریخی و مذهبی، صنایع دستی خاص و بومی، راههای ارتباطی مناسب، معماری بومی و سیمای منطقه از جمله شاخصهای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی هستند.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه اقامتگاههای بوم گردی می تواند تعامل با محیط زیست طبیعی و جامعه روستایی و نیز آشنایی با نوع زندگی و فرهنگ منطقه را بدون صدمه به محیط طبیعی برای گردشگران فراهم کند.
موسوی گفت: در این راستا آماده سازی جوامع روستایی و فراهم کردن امکانات لازم جهت پذیرش گردشگر با آموزش های لازم در روستاهای هدف، از جمله موارد مورد نظر است.
وی افزود: توسعه در این بخش از صنعت گردشگری می تواند ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بخش روستایی را رقم زند و باعث بالا بردن سطح درآمد جوامع روستایی شود و نیز از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: از جمله روستاهای هدف گردشگری در خراسان رضوی می توان به روستاهای دارای اولویت مانند بوژان، مزینان، دیزباد علیا، زعفرانیه و شمخال و دیگر روستاها مانند اخلمد، ابرده سفلی، باغستان، بار، بزد، بزنگان و دهبار اشاره کرد.
خراسان رضوی مقصد حدود نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران است و کلانشهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با بیش از 250 هزار نفر ظرفیت اقامت موقت و دائم سالانه میزبان میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است و می تواند موفقیت چشمگیری در توسعه گردشگری روستایی داشته باشد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.