روستایی که خانه‌هایش از بطری پلاستیکی است

پلاستيک‌ها هميشه يکي از دغدغه‌هاي زيست‌محيطي بوده‌اند و به خاطر اينکه در طبيعت جذب نمي‌شوند، ناچار فقط مي‌توان آنها را بازيافت کرد. حالا پروژه‌اي  در يکي از روستاهاي پاناما در حال اجراست که در آن راه‌حلي جديد براي بازيافت بطري‌هاي پلاستيکي به کار گرفته‌اند. «ساختن خانه‌ها از بطري‌هاي پلاستيکي» يک ايده خلاقانه براي غرق نشدن در حجم انبوه اين زباله‌هاي تجزيه‌ناپذير است. در حال حاضر پروژه‌اي در اين روستاي ۸۳هکتاري در «بکس دلم ترو»ي پاناما در حال اجراست که در آينده‌اي نه چندان دور تمام خانه‌هاي آن با بطري ساخته خواهند شد.

در اين روستا ۱۲۰ خانه در ابعاد و سايزهاي مختلف ساخته خواهد شد که بطري‌هاي پلاستيکي اصلي‌ترين مصالح آن به حساب مي‌آيند. طريقه ساخت اين خانه‌ها هم به شکلي است که بعد از پي‌ريزي، ديوارها را با بطري پلاستيکي پر مي‌کنند. و بعد از اينجا نوبت به لوله‌کشي و برق‌کشي مي‌رسد و بعد از آن هم نماي خانه‌ها را بتن‌کشي مي‌کنند. درواقع وقتي ساخت خانه تمام مي‌شود، هيچکس باور نمي‌کند که ديوارهاي اين خانه با بطري‌هاي پلاستيکي پر شده است. البته اين سيستم خانه‌سازي باعث مي‌شود خانه معمولا ۱۷ درجه سردتر از فضاي بيرون باشد.

ايده اصلي اين کار از «رابرت بزو»ي کانادايي است که تا به حال پروژه هاي زيست محيطي زيادي را اجرا کرده است. او از سال ۲۰۱۲ فعاليت هاي بازيافتي خود را شروع و در اين مدت حجم زيادي از اين بطري ها را جمع آوري مي کند و به دنبال راه حلي براي استفاده از اين بطري ها مي افتد. اولين خانه پلاستيکي سال گذشته با بيش از ده هزار بطري ساخته شد. خانه بعدي انتظار مي رود که بزرگتر باشد و در نتيجه به بطري‌هاي بيشتري نياز داشته باشد. اين پروژه در سه مرحله در حال اجراست که فاز دوم آن از امسال آغاز شده است.

در هر ثانيه در جهان ۲۲هزار بطري پلاستيکي دور ريخته مي‌شود. اين پروژه شايد روش مناسبي براي کاهش مشکلات زيست‌محيطي اين زباله‌ها باشد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.