روستای کلهرود بهشت گمشده گردشگران

کلهرود یکی از روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان و در دامنه کوههای کرکس واقع شده است.
 
روستای کلهرود تا حدود ۱۵ سال قبل از توابع شهرستان نطنز بود.این روستا یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که با دارا بودن چند اثر تاریخی زیبا مانند حمام کلهرود، مسجد حاجی، خانه تاریخی برومند و جاذبه های طبیعی زیبا به خصوص غار کلهرود در سال های اخیر مورد توجه مردم و خصوصا هیئت های کوهنوردی قرار گرفته است.
 
روستای کلهرود شامل چهار محله به نام های کلهرود- توکلر- سربیشه و قلعه می باشد. و یک رودخانه فصلی در وسط ابادی قرار دارد که به ندرت پر آب است. آب و هوای کلهرود در پائیز و زمستان بسیار سرد و در بهار و تابستان خنک و مطبوع است. کلهرود از دو طرف شرقی و غربی در یک دره و در دامنه کوه واقع شده و وجود باغ های زیاد در روستا منظره زیبائی را به وجود آورده است. در اطراف روستا باغ ها و قنات های فراوانی وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها قنات و مزرعه خدایاره است.
 
 
شغل مردم کلهرود دامداری و باغداری و تا حدودی کشاورزی است. در دهه ۵۰ ه.ش. تعدادی از اهالی در معدن ذغال سنگ کلهرود مشغول به کار بودند ولی اکنون معادن ذغال سنگ تعطیل است. عده کمی از روستائیان در تابستان به گون زنی و استحصال کتیرا مشغول می شوند.
 
بسیاری از مردم کلهرود خود را از نسل بنی اسد می دانند و معتقدند اجداد آنها پس از واقعه کربلا پیکرهای مطهر شهدا را به خاک سپرده و از ترس ماموران یزید راهی ایران شدند و دسته ای از آنان در این روستا ساکن شدند.در بیرون روستا امامزاده ای وجود دارد که مورد احترام زیاد اهالی است و در سال های اخیر تجدید بنا شده و گنبد زیبائی برای آن ساخته شده است.
 
 
آداب و رسوم مردم روستای کلهرود

طبق یک سنت قدیمی عزاداری تاسوعا و عاشورا با ائین نخل برداری همراه است.تعدادی از مردم نخل بزرگ و سنگین کلهرود را در تاسوعا بلند کرده و با سوگواری و همراه با دسته های سینه زن و زنجیر زن تا امامزاده در بیرون روستا حمل می کنند و روز عاشورا ان را به روستا بر می گردانند.
 
یکی از چهره های درخشان علم و فضیلت این روستا آیت الله سید حسن کلهرودی است. این مجتهد عالیقدر در اصفهان ساکن بود و از شاگردان آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی به شمار می رفت. او و برادرش سید حسین که او هم عالمی بزرگوار بود برای تبلیغ و  ترویج دین و به خواهش اهالی کلهرود در اواخر قرن سیزدهم هجری شمسی به کلهرود امده و به حل و فصل مشکلات مردم و پاسخگوئی به مشکلات شرعی و اقامه نماز جماعت و ارشاد مردم پرداختند و به برکت حضور آنان کلهرود روح و جانی تازه یافت. ایت الله کلهرودی غیر از علوم دینی که در آن خبره بود خط نسخ را بسیار زیبا می نوشت به طوری که او را باید از خوشنویسان مسلم خط نسخ دانست و شصت پاره قرآن مجید به خط زیبای او هنوز در کلهرود موجود است. همچنین او کتابی به نام “اکمال السعادات “در عبادات را در سال ۱۳۲۸ ه.ق. نوشته است . این کتاب در کتابخانه ایت الله مرعشی نجفی در قم نگهداری می شود
 
 ابنیه تاریخی کلهرود:

کلهرود در حال حاضر دارای سه اثر ثبت شده میراث فرهنگی می باشد:
 
۱- حمام کوچک و حمام بزرگ چهار محل کلهرود.
 
۲- مسجدی قدیمی بنام مسجد حاجی در محله کلهرود
 
۳- منزل  محمد صادق برومندی  واقع در محله سربیشه
 
و نیز چندین اثر با قدمت تاریخی حدود ۱۰۰ سال ( دوره قاجاریه ) و قبل از آن هم می باشد که به دلایل مختلف از جمله نیمه مخروبه بودن و یا به علت تخریب، آن بنا به ثبت اداره میراث فرهنگی نرسیده است.
 
 که از آن جمله میتوان به آب انبار محله قلعه اشاره نمود و بقایای ارگ و قلعه بزرگی که بالای ۱۵۰ سال قدمت دارد و مصالحی چون خشت و گل تشکیل شده و بیشتر سقف های آن نیز بصورت خشتی و بدون تیر چوبی و گنبدی شکل بوده ودر بعضی بناها هم تیرهای چوبی بکار رفته است.
 
جالب توجه اینکه ارگ و قلعه کلهرود هم همانند قلعه باغمیران از برج و بارو و دربهای فوق العاده محکم و ضخیم آهنکوب شده و با خشت و گل و سنگ ساخته شده است و حتی از نظر وسعت نیز نسبتا بزرگتر از قلعه مذکور است.
 
 
غار کلهرود

غار کلهرود در ۳۳ کیلومتری شمال مورچه خورت واقع شده که فاصله اش تا مرکز استان اصفهان تقریباً ۱۱۰ کیلومتر می باشد. وجه تسمیه آن نیز روستای کلهرود است که در نزدیکی آن قرار دارد.
 
نوع و جنس این غار غیر آهکی و درون غار مرطوب و خاک آن قرمز رنگ است و با دهانه‌ای نه چندان بزرگ (با ابعاد تقریبی ۵/۱ متر در ۵/۰ متر) ،(بصورت شکافی نسبتا تنگ وباریک) بعد از طی ۳ کیلومتر مسافت بالاتر از روستا قرار دارد.
 
 دهانه غار در بین سنگ‌ها و در دامنه کوه (در ارتفاع حدود ۱۰۰ متری )از سطح ته دره و روبروی امامزاده سه بزرگوار به نامهای: فاطمه(س)، رقیه(س) و عبدالله(س) که در حدود  ۲۰ – ۱۵ سال قبل بنای قدیمی آن تخریب و بنای جدید آن با داشتن یک گنبد نسبتا بزرگ در حال تکمیل است، قرار دارد.
 
 
غار کلهرود یکی از غارهای غیر آهکی معروف استان اصفهان است که بدلیل طولانی و صعب العبور بودن و گلی بودن بیشتر مورد توجه می باشد.
 
این غار از تالارهای مختلف تشکیل شده که با شیبی تند و پرتگاه مانند ادامه یافته و به همین دلیل کم‌نظیر و دیدنی به حساب می‌آید.
 
سقف و دیوارهای این غار پوشیده از سنگ های گل کلمی و کف آن پوشیده از چکیده‌های مخروطی دانه انگوری است.
 
سالها پیش ۲ جهانگرد به داخل این غار رفتند و ۱۵ روز در داخل آن سر در گم بودند تا اینکه نوری از قسمتی از غار نظر آنها را جلب کرد و از آن طریق مسیر خروج را پیدا کردند و جان خود را نجات دادند.
 
طول غار کلهرود ۱۲۰۰ متر و عمق آن ۵۰ متر است، این غار از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تالارهای آن  آب وجود داشته اما در حال حاضر خشک است.
 
در مرکز تالار دوم میدان کوچکی قرار دارد که در آن چاله‌ای حفر شده و احتمال می رود برای برافروختن آتش کنده شده است.
Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.