روستا گردی در دل طبیعت و سرزمین رنگ ها

به گزارش بزنیم بیرون ، صبح خروس خوان روستاها و هوای دلپذیر در کنار سبزی مزارع با بوی نان تازه تنوری چنان تصویری در ذهن هر مسافر و گردشگری ثبت می کند که نمی شود تا سالیان سال آن را فراموش کرد.

برخورداری گلستان از مواهب الهی و طبیعت زیبا و صمیمت و استقبال روستاییان از مسافران باعث شده روستاهای استان از این جهت بی نصیب نمانده و توانمندی های زیادی در بخش گردشگری داشته باشد که باید بر روی آن ها به خوبی کار شود از طرفی توسعه صنعت گردشگری در روستاها می‌تواند به گردش اقتصادی و همچنین اشتغالزایی در این مناطق کمک کنند.

تعداد ۸۳۰ دهیاری در استان گلستان وجود دارد و ۶۳ دهیاری دیگر نیز در شرف گرفتن مجوز هستند. با توجه به اینکه تقریبا نیمی از جمعیت استان را روستائیان تشکیل می دهند، ظرفیت های خوبی در این بخش وجود دارد.

روستاهای توشن، كفشگیری، قرن آباد، چهار باغ، توسكستان، قرق، شموشك علیا، جعفرآباد، زیارت و شاهكوه سفلی در شهرستان گرگان، الازمن، شیرین آباد، افراتخته، سیاه مرزكوه و چینو در شهرستان علی آباد، باقرآباد، قلعه قافه و دوزین در مینودشت، پاقلعه در رامیان، گچی سو بالا در كلاله، لوه، پاسنگ، تنگه راه و آق میش در گالیكش، گزشرقی، وطنا، ول افرا و جفاكنده در بندرگز، النگ، بالاجاده، جهان نما، سركلاته خرابشهر و رادكان در كردكوی و وامنان، فارسیان و آق امام در آزادشهر روستاهای هدف گردشگری گلستان است.

 

 

۶ روستای شاخص در گلستان برای اجرای جشنواره های نوروزی

روستاهای کفشگیری گرگان، گزشرقی بندرگز، محمدآباد علی آباد، باقرآباد رامیان، حاجی قوشان گنبد و چارقلی گمیشان به عنوان روستاهای منتخب به عنوان۶ روستای هدف گردشگری نوروز ۹۵ انتخاب شده اند. در ایام نوروز، مردم روستاهای استان با انواع غذاهای محلی و شیرینی جات از مهمانان نوروزی پذیرایی می کنند و از ویژگی های روستا برای گردشگران و مسافران صحبت می کنند.

کفشگیری و سنگفرش های زمان قاجار

کفشگیری از قدیمی ترین روستاهای بخش مركزی گرگان در ۱۳ كیلومتری غرب گرگان، در مسیر جاده قدیم گرگان به کردکوی واقع است. تعدد و تنوع آثار تاریخی در این روستا منحصر بفرد است. در این روستا چند رشته قنات و بناهای تاریخی ثبت شده است.

 

 

اما در بازدید از این روستا بقایای سنگ فرش کوچه ها از زمان قاجار که تا کنون هنوز باقی مانده است تعجب هر گردشگری را جلب می کند. بزرگان روستا می گویند که اهمیت سنگفرش در آن زمان از این جهت مهم بوده که در بسیاری از روستاها با ریزش کمترین باران کوچه گل می شدند.

 اولین دبستان روستایی استرآباد تاسیس ۱۳۰۷، خانه های تاریخی ثبت شده، حمام تاریخی، تپه باستانی، سنگفرش كوچه ها باعث شده كفشگیری متفاوترین بافت تاریخی روستا های استان را به سبب تنوع در خود جای دهد.

محمد آباد و موسیقی کتولی

روستای محمد آباد کتول از جمله روستاهای قدیمی است به خاطر مسائل اقلیمی بارها تغییر مکان داده ولی با توجه به بقایای به دست آمده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت داشته است. از اندک بقایای باستانی در کوه ها که یکی از آنان منطقه مرتعی شفتی که نزدیک به روستایی ییلاقی ماهیان است نور سنگی( آبشخور) به چشم می خورد که مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل است.

 

 

موسیقی سنتی به خصوص کتولی که با سازهای دوتار  و نی نواخته می شود و با امان های دلنشین سبکی متمایز از موسیقی های سنتی دیگر ایفا می کند  هر دوستدار موسیقی را به وجد می آورد.  

برج تاریخی رادکان

روستای رادکان از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و ۵۰ کیلومتری گرگان قرار دارد. این روستا از شمال به ارتفاعات درازنو، از غرب به روستای کنداب، از جنوب به جنگل‏های پیرامون و از شرق به روستاهای حاجی‏آباد و چمنساور محدود می‏شود. روستای رادکان تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد.

 

 

میل رادكان یکی از دیدنی های این روستا است که درجنوب شهرستان كردكوی و در این روستا قراردارد و متعلق به قرن ۵ هجری قمری و با شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل رادكان بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده و ورودی آن در ضلع جنوبی دارای كتیبه به خط كوفی تزیینی بوده که درگذشته های دورتخریب شده است.

 

 

زیباترین قسمت بنا، در بخش فوقانى آن قرار دارد و مشتمل بر دو ردیف قطاربندى و دو کتیبه کوفى است که نام بانى آن و تاریخ ساختمان بر آن نوشته شده است. کتیبه بنا به صورت کشیده نوشته شده است و عده‌اى آن را تقلیدى از معمارى گنبد قابوس مى‌دانند. با این تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دو پوش است و پوشش فوقانى به صورت مخروطه‌ بلندى جلب توجه مى‌کند و از شاهکارهاى معمارى قرون اولیه است.

چارقلی گمیشان

روستای چارقلی در غربی ترین نقطه بخش مرکزی شهرستان گمیشان واقع در استان گلستان قرار گرفته است. فاصله آن از مرکز استان( گرگان) ۵۰ کیلومتر بوده و در شمال غرب بندر ترکمن و جنوب غرب گمیشان در فاصله ۱۵ کیلومتری واقع شده است.

این روستا با داشتن جاذبه های زیبای طبیعی و فرهنگی بی شک یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین روستاهای استان گلستان است. روستای چارقلی با داشتن ساحلی شنی و زیبا یکی از امن ترین و زیباترین سواحل شمالی کشور را به خود اختصاص داده که با کمترین هزینه و سرمایه گذاری قابلیت تبدیل شدن به یکی از نقاط گردشگری مهم در کشور را دارد.

 

 

ماهیگیری در مسیر رودخانه گرگانرود که از وسط روستای چارقلی می گذرد  یکی از جاذبه های فوق العاده در گمیشان محسوب می شود که همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می کند.

آبشار زیبا و دیدنی زیارت

روستای زیارت در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع است. این روستا میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل است. زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد و به علت برخورداری از هوای نسبتا خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد.

 

 

از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا اشاره کرد.

 

 

قرنجیک پورامان آق قلا و ترکمن صحرا

روستای قرنجیک پورآمان در ۷ کیلومتری شمال شرقی آق ‌قلا، در صحرایی صاف و هموار در کنار رود گرگان  واقع شده است. از سوی شمال، جنوب و غرب به زمین زراعی و از سوی شرق به رودخانه گرگان منتهی است. در شمال شرق، روستای  آق‌دگش علیا  با فاصله دو کیلومتر در مجاور این روستا قرار دارد.

 

 

از نظر آب و هوا، تابستانی بسیار گرم و زمستانی سرد حاکم است که در فصول گرم سال دمای هوا در گرمترین ساعات از ۴۰ درجه سانتیگراد تجاوز می‌کند و بارش نیز اندک است و در فصول پائیز و زمستان بارش باران بیشتر دیده می‌شود.

در این روستا طوایف زیادی از جمله: قرنجیک، کلته، قزل، توماج، کم و خوجه در کنار هم زندگی می‌کنند. دریاچه یا تالاب آلاگل منطقه کوچ قشلاقی پیشینیان بعد از بسته شدن مرز اترک بوده که در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع است.

سرخدار های هزارساله در افراتخته

یکی از زیباترین روستاهای گلستان که دیدن و سپری کردن در آن خالی از لطف نیست روستای افراتخته در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‏ آباد کتول و در ۷۲ کیلومتری گرگان است. کوه‏های افراتخته در شمال، تکیانو در جنوب، ملیارتو در غرب و دره افراتخته در جنوب روستا واقع شده‏ اند. این روستای کوهستانی که در یاد هر مسافری می ماند در ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد.

 

 

افراتخته از روستاهای جنگلی استان گلستان ایران و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.

پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌است که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصر به فرد است. اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی نیز به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

حاجی قوشان و تپه مرجانی

روستای حاجی قوشان از توابع دهستان آق آباد، بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان است. این روستای جلگه ای در ۲۸ کیلومتری شمال شرقی شهر گنبدکاووس واقع شده و رودخانه گرگان رود از شرق آن عبور می کند و بر سرسبزی و زیبایی روستا اضافه کرده است. به دلیل واقع شدن روستا در شرق دریای خزر و سابقه حضور تمدن آسیای مرکزی در آن، آثاری از عصر آهن تا دوره های تاریخی هخامنشی و اشکانی و ساسانی که تا پایان صفویه را در بر می گیرد در اطراف آبادی دیده شده است.

 

 

تپه قره گرگ، قولی تپه، تپه گوگجه و محوطه و تپه مرجانی چهار بنای تاریخی حاجی قوشان که تا کنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخشی از طولانی ترین اثر معماری ایران باستان که پس از دیوار چین، دومین دیوار بزرگ قاره آسیا است و با ۳۰۰ کیلومتر طول، در دشت گرگان و گنبد کاووس قرار دارد در مزارع اطراف روستای حاجی قوشان دیده می شود.

پاقلعه و غذاهای سنتی

برای رفتن به روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان باید در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر رامیان و ۷۰ کیلومتر از گرگان طی مسیر کنید و از طریق شهرهای گرگان و رامیان قابل دسترسی است و جاده‏ای مناسب و آسفالت دارد.

 

 

روستای کوهستانی پاقلعه در شیب ملایمی استقرار یافته است. قالی، قالیچه، گلیم، نمد، چادر شب و دستمال از انواع صنایع دستی روستای پاقلعه است. انواع آش‏ها، آبگوشت، کباب، انواع خورشت ها و نان محلی از غذاهای رایج است. انواع لبنیات از قبیل شیر، پنیر، ماست و کره به عنوان بخش مهم از غذا و مواد غذایی در روستا تولید و مصرف می ‏شود.

برای دیدن آثار باقی مانده از شهر تاریخی تمیشه و قلعه ماران باید سه کیلومتر از روستا خارج شوید آثاری که از قدمت و تاریخ کهن این منطقه حکایت دارد. از مکان‏های تفریحی و تفرجگاهی اطراف روستا می ‏توان به منطقه تفریحی جامه ‏شوران و اطراف سرسبز چشمه‏ های پرآب سرگل و چشمه پشمکی اشاره کرد. در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان، در مسیر روستای پاقلعه و در میان جنگل‏های انبوه پهن برگ، استخر طبیعی گل رامیان قرار دارد.

 

 

فارسیان، ماسوله گلستان

روستای فارسیان یکی از روستای نمونه کشوری است که در شهرستان آزادشهر واقع شده و دارای بافت بسیار با ارزش و سنتی است و به همین دلیل طرح الگوسازی مسکن روستایی برای حفظ آداب و سنن تاریخی این منطفه اجرا شده که در حال حاضر در ۸۰ واحد مسکونی در این روستا، الگو سازی مسکن روستایی انجام شده است.

روستای فارسیان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است. این روستای کوهستانی، در ارتفاع هزار متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال شرقی به کوه اینجهسو، از شمال غربی به کوه علی کمری و از جنوب شرقی به دره خوجهقر محدود می شود. رودخانه تیل آباد از جنوب روستا می گذرد. روستای فارسیان، تحت تاثیر اقلیم کوهستانی، زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد.

 

 

چشم انداز ارتفاعات کوه علی کمری و اینجه سو با پوشش جنگلی انبوه، مراتع سرسبز مملو از انواع گل های رنگارنگ، گستره گیاهان مرتعی و دارویی و نوای دلنشین جریان آب رودخانه تیل آباد همراه با زیبایی مناظر اطراف، به خصوص در سه فصل اول سال، هر بیننده ای را مجذوب و مسحور می سازد.

انواع آش ها و غذاهای گوشتی مانند کباب و انواع خورشت ها در روستا تهیه می شود. استفاده از برنج نیز همراه با خورشت ها و کباب ها رایج است. انواع لبنیات از قبیل شیر، پنیر، ماست و کره به وفور در روستا یافت می شود و مکمل غذایی روستاییان است.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.