زیارتگاه شیخ چوپان؛عبادتگاهی در دره ای زیبا و دهانه کوهی بلند و سرسبز

به گزارش بزنیم بیرون ، در شهرکرد به سمت دروازه سامان که بروی مسیر مستقیمی شما را به شهر بن می رساند. مسیری بکر با تردد کم خودروها و روستاهایی که کمتر نشان از دیوارهای کاهگلی یا مخروبه و قدیمی دارند و گندمزارهایی وسیع و طلایی.

 با رسیدن به ابتدای شهر بن کافی است مسیر سمت چپ را پیش بگیری تابه روستای زیبای شیخ شبان که در بین مردم محلی با نام شیخ چوپان معروف است، برسی.

اول روستا به سمت چپ جاده آسفالته نه چندان کوتاهی شمار را به زیارتگاه امام زاده بهاء الدین میرساند.

جایی که ساعت 2 ظهر تیرماه می توانی از خنکی هوایش لذت ببری. جوی اب پر و پیمانی از بالادست می آید تا صدای آب موسیقی دلنوازی در گوشتان بنوازد و زیر سایه سار درختان سبزش استراحت کنی. باید کمی پیاده روی بکنی تا به زیارتگاه امام زاده بهاء الدین محمد معروف به شیخ شبان برسی و روحت را جلا دهی.

در تاریخ آمده است امامزاده سید بهاء الدین محمد از فرزندان حضرت حمزه بن موسی بن‌ جعفر الكاظم (ع) است که از جور حکام ظالم در لباس مبدل زندگی می کرده و با آمدن  در این سرزمین كه قبلاً او را ایلگاه می گفتند با گله داری به نام محمود شعیب كه یكی از عرب‌های خراسان بود، آشنا شده و از او می خواهد جهت امرار معاش کاری را به ایشان واگذار نماید؛ محمود شعیب هم موافقت كرده و چون شناخت و اطلاعی از مقام آقا نداشت؛ یك گله گوسفند به عنوان چوپان در اختیار آن بزرگوار می گذارد و آن حضرت در طول ییلاق و قشلاق گله را اداره و تعلیف می‌نمود. مكان قشلاقی ایل محمود شعیب در روستاهای اطراف اصفهان و ییلاق آن در محلی به نام صحرا و روستای مرغ‌ آشنا بوده ( كه فعلاً نیز به همین نام و بخشی از آن هم مشهور به عرب خان است، منتها تبدیل به یكی از مزارع روستای شیخ‌شبان شده و ضمناً محل شیخ‌شبان كنونی در آن زمان صرفاً چشمه آب و زمین كشاورزی بوده. ) ...

امامزاده سید بهاءالدین محمد كه فردی سخی و بخشنده بود، دسترنج چوپانی خود را به چوپانان دیگر می‌بخشید و به این دلیل مشهور به « شیخ ‌شبان » ( شیخ چوپان ) به معنی « چوپان بزرگوار » شد.

اما مردم محلی روایت جالبی را از شیخ چوپان سرزمین شان تعریف می کنند. آنها معتقدند که گله شیخ چوپان که مردی بزرگوار و از نوادگان امام موسی الکاظم(ع) بوده، راهزنان می برند و او که گله اش امانت بوده بسیار ناراحت می شود. بر سر دره فریاد می زند و گوسفندانش را فرامی خواند و خیلی زود گله ای که توسط راهزنان قلع و قمع شده و فروش رفته بوده، بازمی گردد چون مقام شیخ چوپان در نزد خدا بالا بوده است. (درباره صحت و سقم این روایت ما نمی توانیم قضاوتی بکنیم و تنها به عنوان راوی آن را از مردم محلی منطقه نوشته ایم.)

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.