زیباترین جاذبه های گردشگری خرم آباد

به گزارش بزنیم بیرون ،استان لرستان و شهر خرم آباد، جاهای زیادی برای دیدن دارند و ما در این پست قشنگ‌ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد را که حتما باید ببینید، بهتان معرفی می‌کنیم.

قلعه فلک الافلاک

نماد شهر خرم آباد، قلعه فلک الافلاک است، قلعه‌ای که هرجای شهر که باشید می‌توانید ببیندیش. فلک الافلاک که به معنی سپهر سپهران است، یکی از یادگارهای برجای مانده از ساسانیان است و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده. این قلعه که به آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست هم می‌گویند، بر بلندی تپه‌ای قرار گرفته که از بالایش هم خرم آباد زیر پایت است و هم رودخانه. فلک الافلاک که زمانی شاهان در آن قدم می‌گذاشتند و کاربری عمدتا نظامی داشته، بخش‌های مختلفی دارد. موزه مردم شناسی و باستان شناسی از جمله بخش‌های دیدنی قلعه است.

آدرس: خرم آباد- خیابان امام (ره)

دریاچه کیو

در شمال غرب خرم آباد، دریاچه کیو قرار گرفته. دریاچه‌ای که بعد از فلک الافلاک پر بازدیدترین جاذبه گردشگری خرم آباد است و نماد سرزندگی آن. دریاچه کیو که در پارکی به همین نام واقع شده، از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های موجود در کف دریاچه تامین می‌شود. کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه‌های گیاهی کف دریاچه است که باعث می‌شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خودش بگیرد. بهار و اوایل تابستان، دریاچه کیو، محل مناسبی می‌شود برای قایق سواری و ورزش های آبی، هرچند که زمستان فصل پرآبی آن است.

آدرس: شمال غربی شهر خرم آباد

بام لرستان

یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد که به خصوص در شب دیدنی است، بام لرستان است. جایی که روشنای چراغ‌های خانه‌ها و اتوبان‌ها را می‌توان از آن بالا دید و در سکوت شب قدری آرام شد. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور شود، رصدخانه کاسین را در خودش جای داده و آب و هوای خوشش روح را تازه می‌کند.

آدرس: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای کوه مدبه

آبشار نوژیان

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است و بلندترین آبشار آن، نوژیان. آنطور که وقتی بالایش را نگاه می‌کنید ممکن است سرتان گیج برود. نوژیان که در روستای نوژیان در ۳۸کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد و جنوب شرقی آن واقع شده، ۹۵متر ارتفاع دارد. پرآب ترین فصل نوژیان که آبش از چشمه‌های بالادست تامین می‌شود، بهار است و وجود گیاهان دارویی در اطرافش و بالای کوه تاف، یکی از انگیزه‌های رفتن به آن.

آدرس: ۱۴کیلومتر بعد از پلیس راه در جاده کمربندی خرم آباد، تابلو آبشار نوژیان را می‌بینید. از این سه راهی به سمت چپ بپیچید. از ابتدای سه‌راهی تا آبشار دقیقا ۳۸کیلومتر راه است.

آبشار گریت

یکی از قشنگ‌ترین، خوش آب و هواترین و سرسبزترین نقاط در لرستان را آبشار گریت یا تاف هفت چشمه در ۵۰کیلومتری خرم آباد و ۳۰کیلومتری راه آهن سپید دشت دارد. آبشاری که در انبوهی از درختان بلوط و زالزالک و مو فرو رفته و ارتفاعش ۱۵متر است. نه آنقدر بلند که دچار سرگیجه‌ات کند و نه آنقدر کوتاه که  نتوانی به آن آبشار بگویی.

آدرس: کیلومتر ۱۵جاده خرم آباد به بروجرد و از طریق محور خرم آباد-سپیدشت

دریاچه گهر

شهرستان دورود در ۸۵کیلومتری خرم آباد واقع شده و جاهای زیادی برای دیدن دارد. مثلا کجا؟ دریاچه گهر. دریاچه گهر در ۳۵کیلومتری جنوب شهرستان درود است، دریاچه که به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های اشترانکوه به آن نگین اشترانکوه می‌گویند. آبش خنک و بلوری رنگ است و اطرافش جنگلی انبوه وجود دارد. دره نی گاه با لاله های واژگون و شقایق هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالک، سیب، ارژن، انار و .. و حیات وحشی که حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، کبک، شاهین و.. در آن زندگی می‌کنند، دریاچه گهر را دیدنی تر نیز کرده است. بعد از ۴۰دقیقه پیاده روی به دریاچه گهر دوم می‌رسید، جایی که عمق دریاچه کم است و ماهی ها را از نزدیک می‌توان دید.

به منظور جلوگیری از آسیب به تنوع جانوری و گیاهی، ورود گردشگران به دریاچه گهر تا ۱۵خرداد و همچنین از ۳۱شهریور به بعد ممنوع است.

آدرس: دریاچه گهر در قسمت جنوبی دورود واقع شده و ۳۰دقیقه با آن فاصله دارد.

آبشار بیشه

آبشار بیشه در مسیر راه آهن خوزستان–تهران و در شهرستان دورود واقع شده. آبشاری که ۴۸متر ارتفاع دارد و به دلیل قرار گرفتنش بین جنگل‌های بلوط، روستای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه که چشمه‌های زیادی از وسطش عبور و آبشار بیشه را جاری می‌کنند، یکی از قشنگ ترین تصاویر را پیش رویت قرار می‌دهد.  در پایین دست آبشار و جویبار خنکش، امکانات زیادی برای گردشگران وجود دارد. جاده خرم آباد به بیشه یکی از قشنگ ترین جاده‌های ایران است.

 

آدرس: مسیر دسترسی به آبشار بیشه از طریق راه آسفالته از خرم آباد به طول ۶۵کیلومتر واز کنار ایستگاه قطار می گذرد. ازشهرستان دورود تا آبشار با قطار حدود ۳۰دقیقه راه است

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.