ساوجبلاغ؛ سرزمین چشمه های آب سرد

به گزارش بزنیم بیرون ، ساوجبلاغ دارای سه بخش چهار باغ ، چندار و بخش مرکزی است و 5 شهر شامل شهرهای جدید و هشتگرد ، کوهسار ، چهار باغ و گلسار می باشد. ساوجبلاغ یک لغت ترکی به معنای چشمه سرد است و این نام ، به خوبی نشان دهنده طبیعت شگفت انگیز ، سرسبز و پر از رودخانه ها و چشمه های این منطقه است. وضعیت جغرافیایی این شهرستان به سه منطقه کوهستانی ، کوهپایه ای و دشت تقسیم شده است که کوه ها در بخش شمالی قرار دارند.

بخش کوهپایه ای این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حایل شده که چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند و دشت های این منطقه نیز دارای باغ های زیبایی است که فضایی آرام و دل انگیز را برای گردشگران داخلی وخارجی فراهم می کند. علاوه بر این طبیعت زیبا و شگفت انگیز ، وجود تپه های متعدد در بخش های مختلف شهرستان ساوجبلاغ نشان دهنده این است که این شهرستان دارای پراکندگی های استقراری در تپه های مختلف از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. حفاری های باستان شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه های باستانی همچون مو شلان تپه ، تپه گجیان ایغربلاغ و خوروین نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد در این شهرستان است.

نکته قابل ملاحظه آنکه سلاطین صفوی با توجه به نزدیکی ساوجبلاغ به قزوین که پایتخت اول صفویان محسوب می شد توجه خاصی به این منطقه داشتند و همینامر حسینیه و پل شاه عباسی در روستای برغان از جمله آن هاست. شاید تعجب کنید که این شهرستان در کنار طبیعت چشم نوازش دارای 120 اثر تاریخی است که از این میان می توان به تپه و کاروانسرای ینگی امام ، برج آرامگاهی کردان ، حسینیه برغان ، امامزاده عبدالقهار (ع) ورده ، امامزاده یحیی (ع) دوز عنبر ، پل تاریخی برغان و امامزاده موسی (ع) آجین دوجین به عنوان شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد. این شهرستان زیبا و تاریخی به دلیل عبور بزرگراه تهران –قزوین و نزدیکی آن به کلانشهرهای تهران و کرج دارای موقعیت ممتازی از نظر جذب گردشگر است. این شهرستان دارای 6 روستای هدف گردشگری و 5 منطقه نمونه گردشگری است که در آینده به یکی از مراکز زیبای گردشگری استان تبدیل خواهد شد.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.