سفرنامه آبشار شاهاندشت؛ طبیعتی زیبا در نزدیکی تهران

در قسمت بالایی آبشار قلعه ای به نام  ملک بهمن یا قلعه ملکه قلاع قرار دارد که نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است و دارای قدمت بیش از 3000 ساله و یکی از عظیم ترین قلاع  کوهستانی البرز می باشد که از سنگ و ساروج ساخته شده است و جزء آثار ملی ثبت شده می باشد .

انتهای پل وانا و ابتدای مسیر شاهان دشت

روز جمعه 12 مهرماه 1392 به همراه گروه مان راهی جاده هراز شدیم بعداز حدود 65 کیلومتر از مسیر  آمل و گذشتن از تونل های متعدد جاده هراز بعد از هشتمین تونل مسیر هراز را ادامه دادیم و در سمت چپ جاده  بر روی رودخانه هراز پلی است که تابلوی بزرگ با عکس شهدا مسیر کوهستانی وانا را نشان می دهد.

نمایی از جاده هراز

جاده ورود به روستا

بعد از تغییر مسیر جاده هراز و گذشتن از این پل ،ماشین ها را کنار مدرسه و در نزدیکی پل پارک کردیم . مسیر مستقیم به روستای ییلاقی وانا می رود و جاده سمت راست بعد از پل در مسیر روذ پر آب  هراز به روستای شاهان دشت و از آنجا به آبشار منتهی می شود .

قله پرصلابت دماوند با ارتفاع 5610 متر

بعد از گرفتن کوله پشتی ها و دیگر وسایل ،مسیر آسفالته را که حدودا 2-3 کیلومتری می شد پی گرفتیم  جاده ای سربالایی و پر پیج و خم که هر چه بالا تر می آمدیم زیبایی جاده هراز در ضلع غربی مان به همراه قله دماوند  این نماد صلابت و استواری ایرانیان و ایران زمین که در یک روز آفتابی پاییزی خودنمایی می کرد چنان نزدیک بوده است که خارج شده گاز گوگرد از نوک قله به همراه یخچال های دائمی آن به راحتی قابل مشاهده بوده است و با زوم بالای دوربین جزئیات با وضوح و دقت بیشتری دیده می شد .پیاده روی به همراه تماشای زیبایی های خدادادی منطقه ،هم مسافت را به نظر کوتاهتر و خستگی راه را کمتر می نمود تا اینکه به محل پارک ماشین ها یا همان ابتدای روستای شاهان دشت رسیدیم.

یخچال های قله دماوند به همراه متصاعد شدن گاز گوگرد از قله

از جاده به  سمت روستای ییلاقی وارد شدیم از اینجا تا آبشار حدودا یک ربع  دیگر باید پیاده روی را ادامه دهیم .

روستای شاهاندشت

در وسط محل قبرستانی واقع شده است که از آنجا به راحتی می توان قلعه ملک بر فراز کوه را مشاهده نمود "ضلع شمالی قلعه "

ضلع شمالی قلعه ملک

از سوپر مارکت مسیر مقداری وسایل خریدیم و مسیر باریک را ادامه دادیم  و از پل چوبی بر روی رودخانه گذشتیم و بعد از بالا رفتن از سربالایی  آرام ارام صدای ریزش آب شنیده و از میان درختان آبشار نمایان می شود .

وقتی به پای آبشار رسیدیم ریزش آب فراوان به همراه شر شر آن  در یک روز گرم آفتابی با ذرات آب که به صورت پودر بر سر و صورت می ریخت بسیار دلپذیر و خاطره انگیز می باشد .

خانواده ها و تعدادی از گروه های مختلف کوه نوردی همجنان در حال رفت و آمد بوده اند.

بعد از صرف صبحانه و استراحت کوتاه قصد کوه پیمایی و رسیدن به منشا آب را کردیم مسیر اولیه به صورت خاکی است که نیاز به احتیاط زیادی است و همچنان که به سمت انتهایی کوه می رفتیم از میان باغ های گردو عبور میکردیم و گردوهای افتاده از درخت را جمع آوری میکردیم .

ضلع شرقی قلعه ملک

از ضلع غربی قلعه از کوه بالا آمدیم و بعد از وارد شدن به ضلع جنوبی در میان درختان گردو ادامه مسیر دادیم و سپس به سمت پایین به سوی رودخانه و بالاخره جای خشکی در بستر رودخانه در ضلع شرقی قلعه پیدا کردیم بعد از استراحت و صرف نهار دو باره در میان درختان گردو دنبال گردوهای افتاده بر روی زمین گشتیم .

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.